Hjälp!
Igår höll vi på och packade upp ett hemmabiosystem och det är inpackat i stora frigolitbitar. Frenja fick i sig en yttepytte liten bit (vad vi såg iaf) av frigoliten, typ som en eller två sånna där pärlor som figoliten är uppbyggd av.
Igår både åt, drack, bajsade och kissade hon normalt efter det. Hon bajsade i natt också, så vi trodde att det var lugnt. Men alldeles nyss spydde hon upp en massa kyckling som hon åt för kanske tre timmmar sedan. Det var inga häftiga hulkningar utan det mer rann ur henne bara, inga ljud eller någonting. Efter det lyckdes jag få i henne en tesked laxolja. Just nu leker hon och är glad i hagen, för vi vill ha henne under uppsikt.
Hur lång tid efter de har svalt något kan de bli dåliga?
Hon har ätit en bit tidningspapper förut och det gick bra. Tror ni det är någon fara? Snälla hjälp!

Om det bara passerar rakt igenom så kommer det ju ut efter 3-4 timmar kanske. Men fastnar det kanske det tar längre tid. Om det bara är såna där småpärlor är det säkert inget problem. De är ju så små… men man vet ju aldrig. Iom att hon bajsar så är det ju iaf inte totalstopp så pärlorna kanske passerar igenom utan att du sett det?
Det är mycket möjligt att de redan har passerat. jag har inte dissekerat någon bajs… det ska jag göra nästa gång! Men jag är helt säker på att hon bajsat, för jag har sett det in action :) Jag hoppas verkligen det ska ordna sig!
Nu sover hon i mitt knä, så det första som händer när hon vaknar nu är direkt till lådan och bajsa henne!

Håll koll på henne bara, och det verkar ni ju göra redan :) Det kan ju hända att frigoliten fastnat på nåt vis, men hon borde nog fortsätta kräkas eller sluta bajsa då, så ni märker det nog.
Däremot är ju illrar luriga som ni säkert vet, och visar sällan att nåt är fel.. Så om hon blir dålig kan det vara bråttom att komma till veterinären!
Min Gizmo åt en jäkla massa frigolit en gång som vi inte märkte förren han bajsade ut tobleronebajsar. Han klarade sig utan att nått fastnade men det behöver ju inte gå så bra.
Sara
Det har nog gått bra det här. Jag dissekerade en gammal bajs och hittade frigolit. Vi hittade lite mer, lite äldre kräks igår också (på Björns dvd-case :)), men hon var lugn och glad hela kvällen. Hon åt till och med lite mera kött, men hon kändes lite tröttare än vanligt… det blir ju så för en själv när man har spytt också. Men idag är det prima liv! Hon har ätit både kött och kulor och bajsat under natten.

Vad skönt att höra att det gick bra med Frenja!