TYR SPYR!
Han började kräkas alldeles nyss, och han fick upp några stora bitar med svart typ skummgummi fast ganska så hårt packat om man kan säga så..
Vad ska jag göra, vi har ingen parafinolja, nu är han "normal" igen till betennde..
Har ni vanlig matolja så fungerar det oxå.
Sara

går det med olivolja, för det är det vi har och ungefär hur mkt kan jag ge?
aj då. det är möjligt att han f¨ått upp allt. men risken att något fastnar i tarmen finns alltid. Har ni inte parrafin olja kan ni ge honom vaselin. Se även till att han får i sig vätska och behåller det. Håll även koll på avföringen. Blir hans allmänstillstånde däremot sämre och han verkar slö så är det bra att ta honom till veterinären. när en iller väl visar att de är dåliga så går det ofta fort.
Ja, ge olivoljan.
Ge en ordentlig slurk ca 40-50 milliliter så det rinner igenom en ordentlig mängd. Parafinoljan gör ju att tarmarna rör sig mer men det gör inte olivoljan, den bara får bättre glid.
Sara

Ok tack för all hjälp!!
Nisse började spy för ett par veckor sen, då hade han fått i sig skumgummi från typ.. fodringen från min sambos vinterkängor.
Tänk på att han ska få i sig mycket vätska också!
Oliv och matolja funkar inte så… det tas upp av tarmarna och magsäcken. Det är därför man använder petroleum-baserat… alltså parrafinolja, i värsta fall kan man ta lite vitt vaselin.
Ge honom ordentligt med endera och med nån/nåra timmars mellanrum tills han har regelbunden avföring, en god ide är att sätta honom i eget rum så ni ser allt han bajsar…
All olja tas inte upp om de får ordentligt. Det är bättre än inget men naturligvis är parafin bäst.
Sara

Hur går det med Tyr?

Jag har aldrig varit så glad som inatt när jag gick upp och det var en bajs utanför lådan och nu när jag vakna var det ännu flera. så antagligen fick han upp de bitar han svalt när han spydde.
Så nu mår han bra och han låg och gosade med de andra.

skönt, men håll lite koll på honom i alla fall ;)

#11, Klart vi ska :)

#12 hihi!
han är ju så söt & go, tycker jag!