Mega iller.
Har haft en del illrar genom åren men måste fråga ändå.
ÄR det någon som har erfarenhet eller stött på att en iller väger 1,3kg vid 13veckors ålder?
Vi har en jättesöt illerhane och han är enorm.
Har haft ett flertal illrar men aldrig har jag stött på en av denna kaliber.
Vi har alltid vägt våra illrar under uppväxten och dokumenterat deras framsteg.
Idag fick vi en helt ny upplevelse när vår "lilla" pojke svingade sig i kökslampan. Tro mig det var en mycket underhållande syn.
Dock fick vi plocka ner lampan då även han tyckte det var mycket underhållande. =O)
Woow!! Vilken bjässe!

Låter som han leker Tarzan, hihi!
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
Ja han är riktigt stor.
Vår älsta hanne på 7år väger mindre. Men han är liten då han var utstött som liten.
Ja. Såg så ut. Men han har ju sina ideer. Han är livrädd för att somna när man gosar med honom.
Fort han börjar bli trött så är det en massa grymtande och krånglande. Man kan ju missa något. =O)
#0 Vilken jättebaby! Har nog aldrig haft en så stor iller…..ska bli intressnt och se vilken matchvikt han landar på……
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

det är faktiskt ingen ovanlig vikt. och att din hane på 7 år är liten är ju för att dom med åldern blir mindre och mer skrupplig då dom tappar muskelmassa. honor ska ju i snitt väga 500-900g men jag har en hona här hemma som vägde 1200 vid 15 veckors ålder =P
Det är en helt normal vikt. Jag har haft flertalet hanar som vägt över 1400 i den åldern, och det har inte varit några jätteillrar. Förutom storleken på illern så spelar kroppstypen (hur musklad illern är) stor roll för vikten. Har även haft nättare hanar som vägt mindre.

dom flesta hanar ligger ju på 2,5-3,5 kilo första vintern. första vintern är oftast då en iller väger som mest i sitt liv
#6 Jag skulle nog snarare vilja säga att det finns större och/eller kraftigare hanar som ligger på den vikten vintertid, men det är inte så vanligt. Särskilt inte nuförtiden när trenden (importen och aveln) tycks gå mot den lilla, tunna feminina varianten.

#7 okej för alla mina hanar jag haft har legat på mins 2,5 första vintern men är ju olika. ja dom flesta importer idag är trådsmala =( Tur jag fann mina klumpiga damer =P
Som sagt spelar kroppstypen stor roll. Har haft en väldigt långsmal kille, en kille som var väldigt kort och liten och så förra året hade jag en kille som var mer fyrkantig första vintern ;) Normal vikt för hanar är allt mellan 800g - 3000g beronde på kroppstyp. Vikten ska matcha kroppen. Första vintern brukar de dock vara som störst och väger då ofta över 1,5 kg eller där omkring. #4 jag tycker det är vanligt med honor som väger över kilot och skulle inte säga att de i snitt ska ligga mellan 500-900 g utan att spannet även där är stort. Skulle även vilja påstå att det är vanligare att honor väger över kilot än 500g..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#9 ja jag har då aldrig tidigare haft honor över 1 kilo men ja det är ju självklart helt olika
Tack för alla svar.
Får väl se hur stor han blir det lilla muskelknippet.
Är det någon som har erfarenhet av blandning vildiller -tamiller?
ÄR lite intresserad att få reda på skillnaderna på just mentalitet och sådant.
#10 du får nog kolla utanför dina egna illrar. Både att det skulle vara vanligt att hanar väger mellan 2,5-3,5 kg första året och att honor i snitt väger 500-900g är ganska skevt. Jag kan inte säga att jag vet mer än ett par hanar som vägt över 3 kg och inte heller tycker jag det är ovanligt med honor som väger över 1 kg. Det är vanligt att honor väger under kilot men inte ovanligt att de väger över. Blev lite förvånad då jag trodde att man som uppfödare hade bredare koll på illrar över lag och inte bara utgick från sina egna illrar.. Och så många illrar har du ju inte heller haft att du kan utgå från att just de innefattar vad som är normalt utan större variationer..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 50% hybrider är ofta mycket svåra att hålla inomhus, de kräver mycket aktivering och blir ofta lättare stressade och kan därför uppfattas som bitiga, svåra att hantera och att de har sönder saker om de inte får utlopp för sin energi. Även illrar med mindre vilt kan ha mycket av det vilda som slår igenom och yttrar sig på liknande vis. De brukar även ha en annan kroppsbyggnad vilket gör dem betydligt mer atletiska.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#17 haha ja om inte 17 illrar räknas så många vet inte jag vad som krävs. även dom andras illrar jag känner väl har legat på dessa vikter. men ingen kan veta alla världens illrar heller.
Ett litet bidrag till (valp)vikter. När vi vägde våra två valpar här hemma sist så vägde Eos (hona) 1055 g vid 18 veckors ålder och Lucifer (hane) 1206 g vid 15 veckors ålder. Jag fick också höra att Eos ena syster nu (vid ca 19 veckors ålder) väger 1250 g :)

Har nog även här hemma haft stora pojkar till att börja med. Sen när de blivit gamla har de väl krympt en hel del.
Angående honor har jag ju fem honor här hemma och det är bara en som väger under ett kilo, det är Misool på ca 850g. Största tösen är ju Molly på 1.3, sen ligger de andra över kilot allihopa.
Har nog bara haft en riktigt liten tös och det var Pyret, och namnet talar ju för sig självt:)
#14 väljer man att räkna med alla valpar på 10-12 veckor så blir ju även det missvisande då de inte är färdigvuxna, eller menar du att dina hanar från kullen redan väger 2,5-3,5 kg? ;) Sen vet i tusan om man brukar räkna valpar man inte behåller som illrar man ägt i den bemärkelsen, nästan som att jag skulle säga att jag haft 7 illrar då jag tagit hem omplaceringar som jag sedan placerat vidare, men det känns inte rättvist för jag har bara haft 4 som faktiskt bott här för att stanna. Går du in på lite hemsidor och kollar vikt på honor och hanar så lovar jag att du finner få hanar över 3 kg och ett helt gäng honor på över kilot. Du kan ju bara se till Ulrikas inlägg här över :) sedan vet inte jag vilka du känner väl men läser man gamla vikttrådar så har tex saga vägt över kilot och jag tror inte riktigt att Roy väger mellan 2,5- 3,5 kg ;) Men det spelar ingen roll. Undrade mest vart du fått den informationen ifrån nu när du är uppfödare :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#17 hur vet du att jag räknar valparna. har du koll på alla ägande illrar jag haft? men ja dom vikterna är min erfarenhet av alla dom honor jag haft är thyra minst och Lacina störst och ja lacina har vägt mycket mer men räknar inte vikten då hon var dräktig. annars har mina honor max vägt 900g. och jag känner väl fler folk med illrar än bara emma eller? alla uppfödare har väl olika erfarenheter eller hur? jag har aldrig sagt att det är omöjligt att man skulle kunna stöta på en hona på över 2kg heller eller en på 300g enbart.
#18 otroligt underligt om du alltså haft 9 illrar utöver de 8 du skrivit om här och på din hemsida.. men att du har haft 9 valpar vet vi ju. Och jag tror ingen räknar vikt på honorna då de är dräktiga.;) Klart jag vet att du känner fler än Emma, tog bara 2 av hennes illrar som exempel då du skrev att "även dom andras illrar jag känner väl har legat på dessa vikter" men det stämde ju inte in på hennes.. Och ja, man lär sig av sina erfarenheter, men trodde inte att man som uppfödare enbart såg till sina egna illrar, utan mer till hur det ser ut generellt sett. Det var bara det jag blev förbryllad över.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#19 ja vad jag vet så ligger saga på 800-900gram och detta själv även enligt emma själv på hennes hemsida. men är väl struntsamma. skrev min erfarenhet. sedan finns det som sagt hanar som väger 4kg och honor som bara väger 300gr. Jo men som sagt tänker jag inte bara på mina återigen som svar till dig, men men man läser ju det man vill ;)
#20 eller hur ;) jag skrev att enligt en gammal vikttråd så vägde då saga över kilot. Trodde vi diskuterade "i snitt" och "vanligen". Jo, men från början säger du att dina illrar aldrig vägt si eller så och bortser vi från sagas första vinervikt, men vi har fortfarande Roy som jag inte kan se ligger inom dina "ramar".. så därför har jag lite svårt att tro att de illrar du känner väl faktiskt inte väger annorlunda än det du sagt tidigare. Men strunt samma ;) Vi kan iaf slå fast här att det är flera som har honor på över kilot och att flera har hanar som väger under 2,5 kg första vintern :) Skulle gärna höra något om de där 9 illrarna du aldrig nämnt tidigare, men det kan vi ta i en annan tråd!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#21 hehe säger jag bara. du får väl snoka runt i gamla trådar su finner du andra illrar som bott hos mig ;) du gillar ju att hitta svar i gamla trådar ;)
Skulle gärna vilja ha fler inlägg av er som har erfarenheter av blandning vild-tamiller. Även fast alla djur är individer precis som vi och beter oss olika som människor.
Tack igen till alla er om vikt informationen. Det verkar vara olika uppfattningar/erfarenheter. Men nu kan jag själv bilda mig en uppfattning i detta. =O)

#23 du menar hybrider. tyvärr har jag ingen egen erfarenhet men av det jag läst och hört av dom som har det är dom mer krävande när det gäller det mesta. hoppar högre med mera.
#22 du kan skicka mig uppgifter i ett pm :) har nämligen svårt att tro att det alltså finns 9 illrar som jag helt missat.. ;) det är väldigt lätt att leta i gamla trådar. testa sökfunktionen och skriv vikt. det var så jag gjorde för att hitta information i en gammal tråd. #23 det var en person som råkat fått sin hona parad med en vildiller och i den tråden finns mycket bra info om vildmixar. kanske någon kan hjälpa till att länka till tråden då jag glömt vad den heter?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24. Jag har valt att inte använda mig av det ordet då jag tycker det låter så kliniskt och något som hör hemma i ett lab och inte när jag pratar om mina älsklingar. =O)
#25 Jag har sökt lite och bara fått ett fåtal träffar. Så all info är välkommen. Har hittat allt från katastrof till mycket fungerande situationer. Så dela gjärna med er av all info ni har.

#25 bara för att jag har haft fler illrar än vad du kan hålla reda på får du ju inte fram dom av att skriva vikt i sökningen =P

men som sagt TS din iller är i normal vikt så inget att oroa sig för =)

Fast ordet heter ju hybrid när man parar en tam och en vildiller. Likaväl som att det heter det när man parar en Vintervit och en Campbells dvärghamster. Det är ju namnet. Samma som att våra "vanliga" illrar heter tamillrar. Är ju ingenting konstigt med det.
Antar att du har en hybrid hemma när du frågar om dem. Många hävdar att det är viltblod i sina illrar fastän det inte alls är det medans andra säger att det inte finns ett uns vilt i sina när det är det. Så man bör nästan ha en stamtavla som man är säker på för att veta hur det ligger till.
Sen kan det här med viltinslaget slå igenom olika. En iller som har 25% vilt i sig kanske det slår igenom mycket mer på än en som har 50%. Mycket beror ju också på hur de uppfostras och tas om hand.
Vet med säkerthet att illrar med mer vilt i sig inte är en bra idé att uppfostra med någon sorts bestraffning. Det har gått ganska illa för en del. Utan uppfostra med belöning istället.
En del har mer problem än andra med att gå ut när det är dagsljus, är mer skygga bland främmande människor, kräver mer aktivering än andra.
En iller med vilt inslag behöver inte på något sätt vara mer "vild" i sättet, eller mer svåruppfostrad, eller mer bitig eller någonting sådant. Däremot kan det kanske vara svårare att få den att trivas inomhus, utan daglig aktivering och utan mental stimulans.
#28 Skönt. Har haft med många illrar att göra dock inte denna storlek vid så ung ålder. =O)

Jossan! Menar du den här; http://iller.ifokus.se/discussions/4fa8db15d4ebea17d700290b-far-valpar-just-nu-hjalp ?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Vad en iller ska eller inte ska väga är svårt att svara på rakt av utan att se den men har hittils inte stött på en överviktigt iller.
Illrar sköter det där med vikten riktigt bra själva.
Killarna jag har hemma nu har en vintervikt på 2,5-3,0 kg, största killarna jag haft.
Hade Mio som var lika kort som tjock med en vikt under kilot, såg helfestlig ut!
Två andra killar har legat mellan 1,5-2.0 sådär.
Honorna har två varit under kilot och två över, det var nog alla :)

#32 saknar att ha så stora grabbar =( men nya grabben kanske blir den storleken det vet man aldrig ;)
#29 Som sagt. Jag väljer ordet blandning som man gör med övriga husdjur.=O)
Vad gäller vår pojke så skall han vara 50-50 blandning.
Men skeptisk.
Han är mycket aktiv och har stimulans hela dagarna. Har märkt att han är mer aktiv än någon iller vi någonsin haft.
Därför frågan ställts är alla skräck exempel jag läst om och ville höra andras erfarenheter.

Det är svårare att tillgodose behoven hos en iller med mkt vilt i, om man har dom inomhus vill säga.
När det blir problem dyker dom gärna upp när dom blir könsmogna.
Det finns en anledning till att man håller domesticerade rovdjur och inte vilda eller mixar främst.
Det kan finnas anledning att avla på hybrider men det kräver enligt mej en så mycket större kunskap, framförallt handlar det om en annan typ av köpare. Inte alltid för köparens skull utan för illern.
Det krävs en annan uppfostran, ännu mer tålamod och god insikt hur de fungerar rent psykiskt - mest av allt kanske tid då dom behöver en helt ny nivå av aktivering.

Stimulans och aktivering kan ju betyda två olika saker när det gäller rena tamillrar och illrar med vilt blod i sig.
Medans en tamiller kanske tycker det är nog med aktivering att busa runt med sina kompisar inomhus och ta en promenad kring kvarteret. Så kan en med vilt i sig behöva hjärngympa (som en riktigt krävande hund) i omgångar på en dag, samt kanske även möjlighet att bo ute och inte bara inomhus.
Man kan ju till viss del se på en iller ifall det är viltinslag i den eller inte. Men man kan ju aldrig se hur mycket. Sen kan man ju också veta det pga var man köpt den. Finns ju personer som man vet om som avlar illrar med vilt i sig, men det är ju inte så många.
Men lägg gärna upp bild på din iller om du vill. Om inte annat för att det alltid är kul att se andra medlemmars illerbilder:)

#34 Har ni tagit en hybrid utan någon förkunskap?
Det var minst sagt vågat men framförallt totalt oansvarigt av uppfödaren att sälja den då.
I en annan tråd har du skrivit om fysisk bestraffning, vad du än gör bruka inte det på den nya, är det en hybrid så kan du förstöra honom för livet.
Det som med största sannolikhet då händer är att han antingen sätter sej där han får tag och INTE går att få loss, eller det mest troliga - han lever sitt liv under möblerna och blir osynlig i närheten av folk.
Man måste alltså vara så otroligt mjuk med en hybrid och vissa mixar, det är längre än du tror mellan våra tamillrar och vildillrar.
Om du bara har läst enligt dej skräckhistorier så är det nog så verkligheten ser ut.
Min erfarenhet är att det är en helt annan värld men att vara riktigt förberedd och påläst kan leda till ett lyckat förhållande.
Det viktiga är att inte göra misstag, dom "glömmer" inte på samma sätt som en hederlig tamiller…

Kan detta vara en valp ur kullen där honan parades utomhus när hon var på rymmen?
Nej det är ingen annons iller.
#27 jag förklarade bara för dig hur man gör sökningar här eftersom jag snabbt hittat informationen om tex saga genom en enkel sökning på vikt. Men du har alltså ägt 9 illrar som ingen hört något om? Spännande :) #31 precis! :) #38 som nämnt innan är det otroligt krävande med så stora mixar. små fel kan sätta spår för livet och göra att illern till sist inte platsar på andra ställen än i en stor utegård.. du får passa på att läsa på så mycket du kan nu för det är viktigt att det blir rätt från början. värsta biten lär förmodligen bli könsmognad då risken finns att det vilda verkligen kommer fram.. tycker också det är lite underligt att inte uppfödaren krävde någon form av kunskap när det gäller hybrider.. lycka till iaf!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker det är intressant då folk läser och TOLKAR vad som står.
Som jag skrivit är jag intresserad av andras erfarenheter.
Att då ta förgivet att man inte har någon kunskap är intressant.
Kanske jag som inte var tydlig nog.
Information på nätet är bristfällig. Jag har läst andra utländska artiklar. Dock går inte dem att gämföra med den svenska Vildillern då det är en helt annan art.
#42 men om du själv säger att informationen på nätet är bristfällig och artiklarna du läst från andra länder handlar om andra arter, var har du då fått din kunskap ifrån? Det finns flera här med erfarenhet och hade jag varit som du hade jag nog kollat runt gällande hybrider innan jag skaffat mig det istället för efter. Hoppas iaf att du hittar vad du söker. Läste du förresten tråden som Veronica länkade till? Där står många bra saker.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#44 okej, i tidigare svar lät det som att den information du funnit varit mycket bristfällig gällande hybrider.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja den informationen på nätet är bristfällig.