Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 376 ggr
Faxlin
0

Fobier

Ja precis som överskriften säger. Har ni några fobier? Något ni är alldeles extra rädd för. Där det inte hjälper med att diskutera med er i sunt förnuft?
En fobi är ju en rädsla som sitter djupare i människan än den vanliga liksom.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LenaR
0

De flesta av mina fobier har gått över av sig själva, andra har åtminstone blivit kontrollerbara. Kvar har jag bara en sorts hisnande känsla när jag ska öppna räkningar, och så förstås panisk skräck när jag ser en spindel. Iiiiiiiiih!!!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

DG
0

Jag har fobi för sjukhusmiljö (hypokondriker), människor som är sjuka/döende (har sett 2 människor dö) och höjder.

Nettan
0

ormar..

Jag bröt ihop i klassrummet på komvux när jag såg en levande huggorm på ett prov. Den låg under en glaskupa och kunde inte rymma. Men jag stod och klöste på väggen och grät hysteriskt. Den läraren tänker sig nog både en och två gånger för innan han stoppar in ormar i ett klassrum utan att kolla om någon är riktigt rädd för dem.

Min make testade också när vi träffades om jag verkligen var rädd eller bara så där "kvinnligt larvig". Han bad om en puss och när jag böjde mig ner för att pussa honom så höll han upp en kopparsnok. Jag vände på klacken och gick ut i hallen och grät som Lille Skutt. Han har inte testat det något mer efter det.

pitya-celva
0

Sjukhus, sprutor och blod… Hatar det!

Men måste ta tag i det snart, för man kan ju inte gå igenom livet och undvika dessa liksom. Tänkte ju att man skulle ha riktiga barn och inte illerbäbisar någongång, och utan sjukhus, sprutor och blod blir det svårt att klämma fram dom ^_^

Faxlin
0

Jag kan säga att jag är manisk rädd för sprutor och inte har jag speciellt lätt för sjukhus och blod heller. Men jag lovar, när man är där och ska ha barn så ger det sig. En spruta för att de ska ta blod när man väntar barn. Hela tiden låg jag och intalade mig att det var värt det för bebisens skull. Svimmade en sväng, men det är ju övergående. hihi
När man sedan ligger på förlossningen kommer man snart på att en spruta är jävligt, men jämfört med värkarna så kan man liksom ta det obehaget för att slippa känna att man håller på att dö (vilket man självklart inte gör). hihi

Mina fobier är annars Råttor/möss, de gör mig hysteriska rent ut sagt.
Sedan är det taxar, så otroligt rädd för taxar. Vet att det låter helt sjukt, men så är det i alla fall.

Audiatur et altera pars

Cecilia
0

Ormar.

Nettan: det låter som om du beskriver mig.

Sonen testade att lägga en stor gummiorm runt halsen på mig i en affär på Disneyland. (jag tror det hördes till Sverige) o så tjöt jag som en gris. efter det vet han hur rädd ja e. han säjer att han aldrig gör om det. tyckte väl det var pinsamt när morsan bryter ihop. så jag har problem med både levande o konstgjorda.

tessa
0

hmm fobier ja… får mig att tänka på den gång då den lede fan for i mig hemma hos min mor. Stefan, min älskade spindelfobiker kom förbi för att hämta upp mig, och jag räcker glatt fram en liten plastburk till honom och säger;

- "Varsågod, här får du något…"

Stefan öppnar glatt burken och ryggar förskräckt tillbaka flera meter då han upptäcker att det ligger en (hus)spindel i burken - han har en förskräcklig fobi mot just spindlar.. (lärde jag mig efter detta, fobier ska man inte "ta på skämt"). När jag insåg hur rädd han blev, så kände jag mig som världens elakaste människa, - så var det någon som lärde sig en läxa den dagen så var det jag. men som tur var så tog Stefan det på ett bra sätt och vi kan nästan, men bara nästan skratta åt händelsen idag =)

För egen del är jag jätterädd för ormar, tycker dom rör sig på ett läskigt sätt och dessytom är jag rädd för att hundarna eller någon annan ska bli biten av t.ex en huggorm. För övrigt finns det inget som ger mig så kalla kårar och rysningar som ljudet av tandborstning! Fråga mig inte varför, men så fort jag hör nåpgon borsta tänderna, eller om någon borstar tänderna på tv:n så ryser jag och verkligen får en obehaglig känsla. Jätteskumt… =)

LenaR
0

Nu får jag väl en ordentlig åthutning, men Åsa, är det inte konstigt att en illerägare är rädd för möss och råttor? Hur kommer det sig att du inte är rädd för illrar? *duckar*

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Borgarn
0

Jag vet inte om man kallar följande för fobier, men jag gillar icke:
Mörker, sånna dära gammeldagsa porslinsdockor, Clowner, och speglar…  Usch dom dära äckliga porslinsdockorna asså, dom typ sitter och glor..GeneradCool
Just ja, glömde, jag får inte titta på skattor/kråkor (fåglar) i massor… Då det tycks bringa mig världens otur, så jag har fobi för dom med..Fundersam

Faxlin
0

*asg* Inte behöver du ducka heller Lr. Sååå farlig är jag inte. Jag som är sååååå snäll och timidOskyldig

Skämt och sido, det är stor skillnad på råttor/möss och illrar. Råttor och möss hör till gnagare, illrar hör till de som äter gnagare. hihi
Sedan har illrar päls över hela kroppen, till skillnad från råttor och möss med deras hårbeklädda kroppar och fjuniga svansar. Dessutom har de ruggiga bissingar råttisarna. hualigen.

Då är det väl underligare att jag har fobi för Taxar som har schäfrar själv. hihi
Fast fobier är sällan logiska har jag lärt mig.

Audiatur et altera pars

Nettan
0

Men Åsa.. det där går ju inte ihop.
"illrar hör till de som äter gnagare"
Hur många av era äckliga möss äter dina illrar??? Räcka ut tungan

Faxlin
0

Hmm, Nettan. Svaret måste bli typ 0 stycken. De fattar ju inte ens att de ska döda dem åt matte. Så visst lite snett blir det. Men illrar ska i alla fall äta råttor och möss, även fast mina inte förstår det. Jag får ju bara i mina lövbit och numera kan de ta emot fransyska också om jag trugar lite. hihi
Lite finsmakare är de nog och lite lustiga också. Fast Kalle säger att det är mitt fel, eftersom jag är knasig, får jag knasiga djur. Så vad säger man om det då? Hmm, du har säkert rätt älskling. *Asg*

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Höjder snuskigakryp
tunnelbanor (verkligen livrädd står alltid och glor ner på spåret sökandes efter människorester, jag vet helt sjukt, kan ha att göra med att min syster bodde i paris och berättade att minst 2 personer i veckan hoppade ut och så har en jag kände tagit livet av sig på det sättet)
sjukhus (senast jag var tvungen att åka till akuten, då jag slagit hål i bakuvudet på en gräsklippare, så blundade jag från att jag gick in på akuten tills att jag gick ut igen.) Tror det har med skadade och döda människor att göra. Är dock inte alls rädd för sprutor, hälsocentralen eller tandläkaren. Har tagit så mycket prover i mitt liv pga att jag varit så mycket förkyld och lidit av järnbrist osv så jag har helt enkelt vant mig. Tycker inte ens att det gör ont mera.

När jag var liten var jag livrädd för rådjur. Jag vågade inte ens titta på dom genom förnstret när dom stod på bakgården och käkade äppel. Pappa som jagade var tvungen att reda ur dom på natten när jag sov. Samma sak gällde harar. Nu tycker jag bara djuren är intressanta. Finns dock för mycket av dom här och tycker det är jätte roligt att få följa med på jakt. Är ju trots allt för naturens bästa. Börjar finnas alldeles för mycket och vilket gör att festingbeståndet också öker och det vill man ju verkligen inte!

nisse
0

Spindlar är något jag är absolut livrädd för…fy fabian..jag får total panik å kan inte sluta skrika förens den är sten död..

Faxlin
0

Vad trevligt att höra att det finns fler än jag som har fobier för saker och ting. hihi

Audiatur et altera pars

[Luna]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit LIVRÄDD för spindlar.

Va en jävla kille som jagade mig med en läbbig spindel när jag va yngre. Sen dess va jag as rädd. Kundne inte ens se en spindel innan jag blev illamående och började gråta.

Har faktiskt själv försökt bearbeta detta. Nu kan de va en spindel på tv utan att jag lipar men jag mår illa. Jag kan se en spindel ute utan att springa till världens ända. Jag har bara försökt titta på spindlar i terrarier och på tv och på AVSTÅND och låtit min envisa segra.

De är juh inte helt borta men bra mycket bättre än förr. och de är jag stolt över.

Jag äcklas av mycket men de e inga fobier.

Hemlis

[Luna]
0

Höjder glömde jag.
Hur man nu kan glömma de.
Jag får svindel av att se på tv med höga höjder.
De e juh de värsta som finns.

TottsiGirl
0

Tessa va skönt att de inte bara va ja som ryser av tandborstningsljudet hurr ja som trodde de va mej de va fel på men då e vi ju iaf två :)

Annars så ja ormar e ju otrevliga och sprutor, blodprov och sjukhus håller ja oxå med om att de e läskigt.. hurr hurr

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Mangafreak
0

Jag hatar sprutor, egentligen ingen fobi. Men jag verkligen HATAR dem!!!

DG
0

Jag glömde bort en fobia, nämligen min telefonfobia, jag har jättesvårt att prata i telefon med folk, speciellt om man ska ringa nån viktig samtal.
Lite lustigt att jag jobbade på kundtjänst och verkligen gillade det jobbet fast jag hatar/är rädd att prata i telefon.

Shelby
0

Jag har nog inte fobi direkt, man jag skulle inte vilja ha någon "insekt" som giftorm, spindel, gräshoppor, små ödlor eller liknande i sängen eller i kläderna… *hua*

Därimot har jag gärna Ronja eller Håriga "normal-stora" djur nära mig…

Jaha-jaa
0

jag e rädd för fåglar!

som duvor måsar kråkor råkor skator pappegojor! osv. men inte örnar el ugglor de tycker jag e fina. o de små fåglarna som domherre el blå mes e helt okej.

jag tror rädslan blivit av att så många fåglar har flugit in i mig el dragit i mitt hår el har bajsat på mig specielt måsar har gjort det!

kanske lite konstigt rädsla om man i övrigt gillar alla möjliga djur jätte mycket!

Therese-jhfd
0

Jag vet inte om jag har några egentliga fobier, men det finns en del som kan få mitt hjärta att skena iväg, eller nästan stanna, beroende på situation.

Jag är tex fruktansvärt rädd för mörkt vatten. När jag inte ser vad som döljer sig under ytan.

Faxlin
0

dunkdunkdunkdunkdunkdunkdunkdunkdunk
Nu kommer hajen!!

Hmm, nej nu ska jag vara snäll Therese. Förstår precis vad du menar. Jag tycker också det är obehagligt, fast inte lika obehagligt som råttor och möss. Och absolut inte lika otäckt som taxar.

Audiatur et altera pars

*L*
0

Kyrkråttor eller "vilda" råttor

Shelby
0

Jag bara HATAR sjögräs… jag skriker och simmar så fort jag kan när jag måste simma i  det, känns som om man kommer att sitta fast och drunkna… hua

Ninja
0

Jag gillar inte flugor, dom är det vidrigaste som finns enligt mig. Lite jobbigt när man brukar hänga i stallet hela dagarna på somrarna. :P
När jag var liten var jag livrädd för Rosa Pantern, jag trodde verkligen att han skulle döda mig! *asg* Det utnyttjade min storasyster, hon tog varje chans hon fick att skrämma mig till vanvett. Äkta syskonkärlek hehe

Faxlin
0

*Asg* elaka storasyskon. Inte lätt när man är lillesyster inte. Jag vet, var också lillasyster när jag växte upp. hihi

Audiatur et altera pars

Ninja
0

Nej det är inte lätt att vara liten. Men jag har iaf turen att ha en storebror som jag aldrig nånsin bråkat med, och som skyddar en från retsamma systrar =)

Faxlin
0

haha, vilken tur du hade då. Sådan tur hade aldrig jag. Men jag kunde visserligen linda min pappa runt lillfingret i den yngre åldern. Såå när syrran var dum gick jag till pappa och grät och berättade att syrran var dum. Så bredde man på lite så fick syrran utegångsförbud. fniss
Inte så bra med små syskon heller misstänker jag. hihi

Audiatur et altera pars

LinLin
0

Tänkte bara tillföra en sak till tråden som jag fått lära mig när jag läst psykologi i skolan: En fobi är en omotiverad, stark och irrationell rädsla för något och som hindrar en från att leva ett normalt liv.

Har alltid trott att jag var klaustrofobisk men efter att läst den kursen så kom jag ju på att jag faktiskt åker hiss (om än motvilligt Räcka ut tungan)

Sen kan jag bidra med en fobi: Hippopotomonstrosesquippedaliofobi, någon som kan uttala?! Och gissa vad det är Glad

Faxlin
0

Hmm, den uttalningen vill jag nog höra från dig. Utan att du vrickar tungan. Har dock ingen aning om vad det är för sorts fobi.

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

#31 - Är inte det rädsla för långa ord?

Ninja
0

LinLin: Ehh.. ingen aning. Flodhästfobi kanske? Skrattande

Nettan
0

hippopto =flodhäst
monsros= stor
esquippedalio= utrustning?  (equipped=utrustad)
fobi= rädsla

--> stor flodhästutrustningsfobi??  Förvånad

Är det fobin som små flodhästhonor har när de ser stora flodhästhanars "utrustning"??  

Sorry.. spårade visst ut…*fniss, fnys, garv*

Faxlin
0

*Asg* Den översättningen var bara så bra. *fnissar hysteriskt*

Audiatur et altera pars

LinLin
0

#35 Haha.. jag gillade den Skrattande Tyvärr är det mycket tråkigare än så.. Therese har alldeles rätt. Lite lustigt ändå.. att ha en fobi som man inte kan säga att man har för man är rädd för ordet Räcka ut tungan

ÅsaF: Jag har försökt, men det går bara en gång. Och säga det utan att se det går absolut inte Glad

Faxlin
0

hihi, ja jag kan tänka mig att det är svårt.
En fobi mot långa ord borde ju heta något extremt kost igentligen. yyp. ofobi

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Och där kom den bekräftelse som jag var rädd för.

Therese = Bara full av skit och onödigt vetande. Någon som blev förvånad? Flört

Faxlin
0

*Asg* Det är rätt skoj med onödigt vetande ibland. hihi

Audiatur et altera pars

Woodstock
0

Men, men… Ormar som är så söta… Betyder det att man inte törs lägga ut några bilder på majssnoken då? =P

Spindlar däremot är äckliga…
Och andra kryp med för många ben.
Men jag tror inte jag har nån direkt fobi mot något.

Faxlin
0

Det är nog så att om du sätter ut din majssnol under gruppen smådjur och skriver ormar så kan de som har ormfobi välja att inte titta medans vi andra kan kika. ;-)

Audiatur et altera pars