Sovande illrar...
Nu är det så att jag aldrig pratat med andra med iller erfarenhet av det har jag så mycket å fråga er "riktiga" illerälskare . ( folk tröttnar alltid på mig och mina illrar på grund av deras ointresse =( :P )
Så fråga igen då. Hur mycket sover era illrar ibland undrar jag om dom är deppiga för dom sover ju såååå mycket. Men å andra sidan så märks det mer då jag varit hemma mer.För annars så är dom ju mer med mig å pysslar.
Min haniller sover väldigt mycke just nu, mer en tjejerna. Beror det på att Hösten är kommern å han ska lägga på typ sitt dubbla ?? :P
Å en liten bild oxå rå…
Jag är också ny illerägare, tycker Mara sover ganska mycket, men å andra sidan är det ju fullt ös- medvetslös 150% när hon är vaken emellan ett par timmar, så jag antar att de gör av med en massa energi åt gången och sedan sover igen det..? ;) Idag t ex, har varit borta hela dan, haft henne instängd i eget rum, släpper ut henne vid fem, hon går en sväng, äter lite i sin andra matskål, terroriserar oss ca fem minuter och går och lägger sig och sover, sen steg hon upp vid åttatiden och har haft fullt liv, terroriserat hunden, vält vattenkannor och jagat bollar, nu sover hon igen.
Jämför ju såklart med mina gamla råttor som kunde vara vakna en hel kväll/ natt och gå och småpyssla lite, men som sagt, inte samma intensitet i det..
Har illrarna möjlighet till sällskap och får stimulans så sover de inte pga tristess. Illrar kan sova upp emot 20-22 timmar på ett dygn under vintertid. nu är det mörkare ute och illrarna blir tröttare. Såhär års är det nog bara den nalkande vintern som gör sig tillkänna :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Här är illrarna ganska aktiva, nästan alltid någon på språng. Ju mer jag aktiverar mina desto piggare blir dom för som Jossan var inne på så sover dom gärna av ren tristress.
Killarna jag har nu kom båda hit med orden att de nästan bara sover men direkt när de kom hit blev dom mer aktiva så det beror delvis på hemmet.
Jag känner också av att de latat till sej efter årstiden, tror dom nästan fällt klart för pälsen är superfin och hanarna har börjat lägga på sej vikt :)
Har en vän som inte har illrar själv men känner flera som har och hon påstår att vi har en egen kultur, att det inte finns några andra djurägare som är så besatta av sina egna djur.
Själv blir jag barnsligt glad när någon "utomtående" ställer frågor om mina djur eller illrar i sej :D
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Ja precis ibland kommer dom ju upp å kollar om något händer å är så inte fallet går dom å sussar vidare :P
Ja jag upplever att dom är mer aktiva när man gör saker skulle det hända att man har en väldigt stillsam dag tycker dom det är super tråkigt.
Jag brukar som mest leka med dom på morgonen då är det fullt ös medvetslös =D sen på kvällen när jag kommer hem. Några tips på roliga aktiviteter ? ( kanske borde vara en egen tråd då ?)
Ibland verkar dom mest vilja springa runt å strosa å hur man än gör verkar dom inte vilja leka. Är dom utråkade då ? =(
Ja jag önskar att jag hade fler i min omgivning som är djurintresserade :P Man är nog lite av ett iller freek för dom flesta :P
Man får inte heller vara rädd för att illrarna har lite tråkigt ibland. Det behöver inte gå till överdrift, fast jag vet att det lätt blir så. De måste få ha sina vilodagar också :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja precis tror det mer är jag ibland som känner mig otillräcklig kanske :P Ja det har du rätt i. Har både haft egen häst och hund å det är ju lite samma där =)
Lungn och ro är inte fel det heller =)
Å som sagt är det ju väldigt många timmar dom sover så. Mot vad vi gör =)
#6 jag borde lyssna på mig själv men har mer eller mindre ständigt dåligt samvete för att jag inte längre kan tillgodose illrarnas behov på samma sätt som innan (pga barnet), men det finns nog inget bättre än när man lyckats aktivera dom så dom är helt slut. Då mår jag också bra :) Förr var jag hemsk. Fick inte gå en dag utan att illrarna aktiverades i någon form. Kunde gå hem tidigare från tillställningar för att jag skulle hinna gå med dom innan jag gick och la mig..:P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Ja man är väl lite knäpp :P Va skönt att höra att man inte är ensam med att känna så =)
Ja visst det är det bästa när alla är nöjda =)
Kan jag förstå med barn blir det ju lite mindre tid för allt =)
Även tack alla här på forumet för att ni delar med er av era erfarenheter.
Jag tycker illrar är väldigt duktiga på att tala om vad de tycker och hur de vill ha det. Är man för tråkig så påpekar de det direkt, har de en sovar-dag så märker jag det tydligt. Ju mer jag slappnar av och lyssnar på dem, dessto mindre behöver jag oroa mej. Och nu på hösten blir ju alltid lekstunderna kortare och färre, energin tar slut snabbare och går istället över i supermysiga gos-stunder som jag njuter järnet av just nu!!
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
# 9 Ja det är nog sant man ska nog slappna av å kanske inte tänka för mycket, va nog mer så när jag jobbade jämt för då orkade man inte heller å då blev det ju alltid bara glada av att dörren öppnades =)
Kanske lite skuld för inte tiden och orken funnist lika mycket förut =)
ÅÅÅåå det är sant får mysa mer istället =D