Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1564 ggr
Charlott_
2012-09-09 23:47
0

Hej!

Hejsan!

Jag är en tjej på 18 år. Ny här på Iller i fokus!
Jag har velat skaffa mig iller nu ett bra tag, eller det har alltid stått mellan iller ellerråttor.
Så i mars flyttade det in 2 rått tjejer och efter det har det ökat med 3 till :)

Men jag är så sugen på Att skaffa iller. Jag valde att bli medlem här för att lära mig så mycket som möjligt innan jag skaffar iller.

Jag är uppvuxen med djur - hundar, katter, kaniner, marsvin, hamstrar, fåglar m.m.  Här hemma bor de nu 3 hundar, 1 katt och ett gäng råttor.

Jag vet att illrar är rovdjur precis som katter. Kan man lära en katt bli kompis med råttor så är det väl lär en iller också? :)

Med vänliga hälsningar Charlott Glad

UlrikaD
2012-09-10 00:51
0

Hej själv:)

Ett kort svar på din fråga. NEJ!

Din iller kommer någon gång att försöka käka upp din råttor, om det är första dagen, andra dagen, eller tredje månaden.

En bra regel är att om man har iller och smådjur i samma lägenhet ha smådjuren i ett rum med stängd dörr. Och se till att illern aldrig någonsin kommer in där.

Då kan alla leva lyckliga i alla sina dagar, annars…not so much.

Finns tyvärr flera människor som har haft smådjur dödade av illrar och det slutar alltid med att illern blir omplacerad. Och det är ju inte illerns fel, den går på instinkter.

Och visst kan man se "gulliga" bilder på ett rovdjur och ett bytesdjur som hälsar och ser söta ut tillsammans. Men det är bara en tidsfråga.

Jag har både iller och smådjur men jag har separat rum till smådjuren. Det funkar jättebra. Men de har aldrig någonsin fått träffa varandra.

Charlott_
2012-09-10 09:05
0

Okej :/

VeronicaKahlbäck
2012-09-10 09:48
0

Nej, jag har inte hört en enda lycklig historia med möten och deras naturliga bytesdjur men otaliga olyckliga.

Ett eget rum är nästan ett måste då illrar är envisa och påhittiga som få, som illerägare slutar du aldrig förvånas över deras bravader.

Superbra att du frågade, inte lätt att veta annars.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Charlott_
2012-09-10 09:56
0

#3 Nä det är ju inte så lätt. Men jag vet ju så klart att de är rovdjur. Min kusin har haft illrar. Men det skulle vart kul att komma hem till någon och träffa ett gäng illrar nu :)

VeronicaKahlbäck
2012-09-10 10:11
0

#4 Om du finns i närheten av Norrköping eller har vägarna förbi är du välkommen hit, finns fyra pälsar här varav två är mysbara;)

Charlott_
2012-09-10 10:13
0

Gud så snällt av dig. Men jag bor tyvärr i Tanumshede, om du vet vart de ligger? :)

VeronicaKahlbäck
2012-09-10 10:23
0

#6 Jag har verkligen inte den blekaste :O

Det finns en nålad "träffa andra illerägare" tråd där det kanske finns någon i din närhet? :)

Charlott_
2012-09-10 16:46
0

#7 Det ligger på västkusten, högt upp :)

Jag får kolla i den tråden! :)

Charlott_
2012-09-10 19:58
0

Men jag har en fråga till dig. Vi har 3 hundar och 1 katt, Alla är hanar. När jag väl skaffar iller så är det väl bäst med en hane eller? :)

UlrikaD
2012-09-10 21:31
0

Vet inte vem du riktar frågan till. Men oavsett vad det är för kön på dina andra djur så är detta en helt annan ras. Det spelar inte så stor roll där ifall det är en hona eller hane.

För dina hundars skull spelar det mer roll ifall illern tuggar på deras tasser eller hänger i deras läpp istället. Och för katten ifall den blir jagad runt lägenheten istället.

Det är inte så könsbestingat. Men däremot så är ju valpar otroligt mycket "pestigare" mot andra djur (och människor) än vuxna illrar som hunnit lugna ner sig lite.

Så oavsett kön så behöver du plats att dela av ifall illerna inte skulle funka med de andra djuren. Att både hundarna och illern får stor yta att röra sig på men inte tillsammans ifall det skulle behövas. Och att katten har någonstans att ta vägen dit illern inte kan komma.

Alternativt om katten och hundarna är jobbiga mot illern och den vill vara ifred, någonstans dit den kan ta vägen och få lugn och ro.

Samt lösa matfrågan. Illern kanske vill käka upp hundmaten, hunden illermaten, katten illermaten eller illern alltihopa:)

Ha massa lösningar på lut ifall det inte skulle funka. Så man inte står där med en iller och en katt under varsin arm och en (eller flera) glada hundar som står och hoppar framför fötterna och ingenstans att göra av dem.
Byrålådor brukar sällan funka:)

Charlott_
2012-09-10 21:54
0

#10 Jag och mamma har ju 2 Prasky krysarik och 1 rottis/schäfer. Och ena KP:n hänger jämt och ständigt i den storas läppas/hals. Jag tror absolut inte det skulle vara några problem för min stora hund, Nemo, att släppa in en iller. Han älsar allt och alla . Men dom små ligger bara i mammas fotölj och håller sig ifrån världen typ ^^

Jag har fastnat för några illrar i denna annons! Så söta. Skulle du rekomender dettea? :)

http://www.blocket.se/malmo/Illrar_41294487.htm?ca=15&w=3

becka89
2012-09-10 21:58
0

Nu har inte jag läst hela tråden, men Råttorna ska du nog hålla i eget rum, Har haft råttor tillsammans med illrarna och det fungerade jätte bar med våran hona men när vi skaffade våran hane vart det tyvärr helt galet, Han vart helt knäpp av att ens känna lukten av dom, man kunde inte ens ta i råttorna och tvätta händerna och sen gå till våran hane utan att han gjorde utfall mot en då han trodde man höll i en råtta så dom var vi tvugna att omplacera.

UlrikaD
2012-09-10 22:03
2

Illrarna i annonsen ser jättesöta ut. Som alla illervalpar gör.

Men helt ärligt så rekommenderar jag uppfödare som chippar och vaccinerar sina illrar innan de flyttar. För det priset är de inte det.

En del som köper hem illrar som inte är vet.kollade innan leverans får också med sig andra djur på köpet…öronskabb.
Aldrig roligt, men mindre roligt om man har andra djur hemma också. Det blir så dyrt.
Öronskabb verkar vara en sån ofarlig sak att få, men precis nu så var det en person som faktiskt fick avliva sin 6 mån valp för öronskabben hade gått in i hjärnan på valpen så den gick inte att rädda. Så det är farligt om man inte har koll.

Så jag har ingen aning om huruvida dessa illrar i annonsen är underbara illrar, eller pestiga små bitmonster. Men är du intresserad så be att få komma och hälsa på och sätta dig i högen bland alla valpar. Träffa mamman och pappan. Hör om livslängd på de i släkten bakom valparna.

Men gå inte på den där, mötas på parkeringsplatsen och så får du din valp. Då kan du komma hem med vilket monster som helst som kräver otroligt mycket jobb.
Se till isåfall att du väljer din valp själv och någon som du klickar med.

Men tänk på att du måste vaccinera en sån iller när du kommer hem. Chippa är ju inte livsnödvändigt, men vaccineringen är ju det.

Charlott_
2012-09-10 22:28
0

Tack för era svar. Det står ju inte så mycket i annonsen. Jag har både mailat och smsat nu så jag hoppas jag får mycket mer information :)

Charlott_
2012-09-10 23:33
0

Alla var sålda :(

UlrikaD
2012-09-10 23:37
0

Det blir väl lätt så när man säljer valpar för 500kr. Så väntar du någon månad eller två så kan jag svära på att någon/några utav dessa kommer att ligga ute på blocket igen pga att ägaren inte tänkte efter innan de köpte valp.

Händer tyvärr varje år.

Nussen
2012-09-11 01:17
0

#15 En "vanlig" valp kostar ca 3000:-  så välj inte valp efter billigaste priset. Som Ulrika skriver ovan  tycker jag att cipp,vaccin och vetbesiktning är ett krav man ska ha när man letar uppfödare. Träffa illern flera gånger ta med hundarna och alla andra som ska bo med illern (människor om du inte bor själv)

Lycka till

Glad

Guldheden
2012-09-11 08:09
0

jag vet att det är inviduellt mellan olika djur och raser, kön etc om de komme överens. men du nämnde preskys. Min Thelonious (Thelle) har tre bästisar, varav en är en liten tjej presky på 3 år.

så det kan ju gå :P

Charlott_
2012-09-11 10:10
0

#18 Åh så spännande. Det finns inte så många i sverige av den rasen har jag hört! :O

VeronicaKahlbäck
2012-09-11 10:45
1

Hur det går att ha iller med hund och katt finns det inget självklart svar på utan det är olika beroende på alla individer så det finns inga garantier för hur det skulle kunna fungera före man testat.
Att det ska finnas utrymme och möjlighet att dela av är enligt mej ett måste för även om de går ihop skulle jag inte våga lämna dom utan uppsikt.

Angående annonsen så är det ingen jag hört varken gott eller ont om men magkänslan säger mej att det inte bedrivs någon särskilt seriös avel. Priset, avsaknanden av vet.bes, chip, vaccinering och information talar inte för att det är valpar med de bästa förutsättningarna.
Superbra att du hör dej för, det är inte lätt att hitta rätt i uppfödardjungeln men vet du vad du är ute efter?
Har du önskemål om kön, uppfödarens avelsmål, temperament etc?

enbartmalin
2012-09-11 11:40
0

Jag har haft gnagare med iller, illern och gnagarna hade olika rum.
Gnagare blev trots detta dödade.
Orkar inte gå in på detaljer, men jag var väldigt nogrann med att ha gnagarna högt upp, eget rum och illern i sitt, trots detta förlorade jag en gnagare.

UlrikaD: "det slutar alltid med att illern blir omplacerad", nu tar du i.

Hälsningar Malin

UlrikaD
2012-09-11 12:58
0

#21 Ja, du har rätt där.

Jag tänkte mer på nybörjare på iller som aldrig haft djurslaget förut och börjat med gnagare och det är deras huvudsakliga djur om man säger så. När illern kommer in i familjen och isåfall dödar gnagarna….där blir illern omplacerad.

Du har haft iller, du vet att det är ett rovdjur, du vet att det inte är illerns fel om nåt händer. Du omplacerar ju inte.
Samma här, skulle någonting hända med mina smådjur så är det ju mitt fel, inte illern. Jag skulle inte omplacera, men skulle det hända nu så skulle jag verkligen fundera hur jag brustit i min säkerhet efter alla dessa år. Men illern skulle ju inte bli omplacerad.

Skulle varit mer specifik där när jag skrev. Men jag står fast vid att i de andra fallen blir illern omplacerad. Det har man ju läst om massor på forum och jag känner tre personer själv som har gjort det.

Charlott_
2012-09-11 14:11
0

#20 Jah, jag vet tror jag vill ha en hona, antingen en pastell eller en viltfärgad. Vilken kön föredrar du? Jag vill ju ha en valp, avlad på bra gener och bra  temprament. ÄR det något mer jag bör tänka på? :)

enbartmalin
2012-09-11 21:23
0

#22 Fast jag är ett av dom fallen. Jag hade gnagare och skaffade Mili som lyckades komma åt mina gnagare.
Jag hade inte iller före gnagare.

I dom flesta fall så stämmer det du skriver, ja. Men dra inte alla över en kant. Det finns vettiga människor.

Hälsningar Malin

VeronicaKahlbäck
2012-09-13 10:20
0

#23 Jag föredrar ju killar hos alla djurslag, vet nog inte riktigt varför men har iaf alltid varit så fast jag växt upp med och har honor så möjligheten att ändra uppfattning har funnits :)

Läs på så mycket du kan, fråga runt om du funderar på något och hör dej för om ev uppfödare.

Annars finns det ju en hel del fina omplaceringar :D

Charlott_
2012-09-13 11:29
0

#25 Vi har ingen honor i familjen och har inte haft det på jätte länge, alla djur har bara vart hanar :P

Men jag pratade lite med min kusin som har haft illrar innan. Hon föredrar hane. Och jag kom på att det vore bäst. Hon ska själv skaffa iller igen, och hon bor bara någon kilometer ifrån mig så min iller kommer ha lekkamrater! :)

Omplacerings iller är jag inte ett dugg intresserad av. Man vet ju absolut ingenting om deras historia m.m. Därför vill jag ha en valp och lära den allt jag kan och att jag blir den första för han :)

Nussen
2012-09-13 16:06
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26 måste bara skriva lite om hur omplaceringar kan vara dels är en iller som är äldre oftast lugnare & om du har tur ;) har någon annan gjort den jobbiga delen av uppfostran. Våran första omplacering Hobbe vet vi precis allt om vi fick alla papper med honom och har dessutom jättebra kontakt med hans första husse fortfarande, underbarare iller finns inte Glad han kom till oss när han var 3 år och nyss fyllde han 6 år :)

Våran andra omplacering Bamse vet vi inget om han är ca 1,5år nu men han är också helt underbar tror att han är precis en sån iller med lungt temperament som kan gå ihop med hundar och katter, han verkar gilla allt och alla Skrattande

Sen är det självklart mysigt med valp men jag upplever det som att Hobbe & Bamse har varit otroligt lätta illrar men våran älskade valp Lillstrumpa var det riktigt jobbigt med de första 8 månaderna men sen blev hon helt underbar.

Ville bara skriva lite för dom andra som läser inte för att du ska ändra dig angående valp Glad. Alla illrar är ju olika men ovan är min erfarenhet Glad

Kunde inte låta bli att skicka med en bild på mina älsklingar. Nedan är Lillstrumpa Bamse & Hobbe

Charlott_
2012-09-13 17:12
0

#27 Tack för din text. Men jag tror fortfarande jag är intresserad av en valp. Har dock inte hittat några omplaceringar nu.

Underbart fin bild! Glad

Nussen
2012-09-13 17:42
0

#28 Tusen tack Glad vi fick muta dem med vetegroddsolja för att få dom på samma bild alla tre det är därför det ser lite lustigt ut , dom slickar sig på magen Skrattande

Nej det är klart att du ska skaffa det du känner mest för. Vi fick våran första omplacering från en förening Svenska Illervänner  dom kan jag verkligen rekomendera  http://www.illervanner.se/

JossanH
2012-09-13 23:59
0

Jag vill också lägga ett gott ord för omplaceringar. Köper du en valp bör du veta lika mycket om valpens föräldrar som du bör veta om en omplacering för att vara rättvis. Min första iller var en 6 mån gammal omplacering och världens snällaste. han älskade promenader, mys, bus och gick jättebra på lådan från början. Valpen jag köpte förra året har vi kämpat med och han går fortfarande inte helt att lita på. Så man ska inte vara för säker på att det ena utesluter det andra. Valp är mysigt, men skulle jag köpa iller idag skulle det bli en omplacering. Man skaffar förstås vad man själv vill, men tycker det kan vara bra att veta :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
2012-09-14 02:32
0

#30 Precis så har jag och min sambo sagt, att vi ska ta omplaceringar i framtiden Glad

VeronicaKahlbäck
2012-09-14 10:57
0

Även jag är ju helt för omplaceringar som man kan gissa av tidigare kommentar, av en sådär 100 anledningar ;) Lovar att inte rada upp alla!

Jag har bara haft omplaceringar men tror någon gång om året att nästa år då blir det minsann valp, sen faller jag pladask för någon omplacering eller tycker otroligt synd någon så då är jag på ruta ett igen!

Till skillnad från hund så tycker (tror) jag inte ägaren formar personligheten till samma grad hos en iller.
Eftersom en iller (enligt mej) är valp i sinnet hela sitt liv missar man heller inte den delen om dom kommer som äldre.
Jag känner också att du vet mer om en omplacering än en valp, beroende på vilka annonser man kikar på såklart!
Jag har alltid "fått" vad jag räknat med.

Mitt hjärta slår några slag extra för omplaceringar, nu när marknaden är så otroligt mättad och det dräller av omplaceringar som inte hittar hem så tycker jag dom förtjänar några extra ord :)

Självfallet är valet ens eget!

enbartmalin
2012-09-14 12:09
0

Jag hejjar också på omplaceringar, har 5 stycken som alla är omplaceringar :)
Har haft valp och visst är det underbart, men en gammal veteran är något helt speciellt i mina ögon <3

Hälsningar Malin