Nala spyr!
Hjälp!
Jag vaknade imorse av att Nala spydde… Vad kan det bero på? Hon har nyligen haft besök av hennes pojkvän ett par dagar, och parningarna har gjort henne stressad. Kollade även hanens bajsar och de var "rikligare" och lite gulare än Nalas, men det beror nog på att han äter torrfoder för katter som är färgat, medan Nala äter "James Wellbeloved".
Men vad kan det bero på? Kan det vara att hon är stressad eller är det "morning sickness" för att hon kanske är dräktig?
Jag hoppas verkligen inte att det är förstoppning, men om det nu skulle vara så, finns det några hemmakurer jag kan testa? För veterinären här vågar jag knappt gå till då de är super-okunninga. "jaså, är det sååå en iller ser ut?"
Hjälp mig….
Gav Nala paraffinolja för ett tag sedan, och nu har den börjat komma ut! :) Men hon bajsar bara pyttapluttar… Kan tarmarna vara blockerade men inte tilltäppta?

Kanske det var som för oss människor? ;) Folk brukar ju spy som ett tecken på graviditet. Vi kan ju hoppas på det ivf.
hoppas tösen snart blir bra.
Hon spydde inatt igen… Men hon är pigg i övrift och dricker bra. Äter inte riktigt lika mycket. Gav henne lite av hennes godis (torrfoder för katter) och en äggula igår för att vara säker på att hon får i sig något.
Men har någon varit med om någon gång att en iller kan ha "morning sickness"?

Hejsan!
Det kan vara så att hon har något som sitter i tarmen men som inte blockerar helt. Att hon äter mindre kan vara ett tecken på det.
Så jag skulle välja att kolla upp henne hos en veterinär.
Har inte haft något morgon illamående på mina töser, men det brukar kunna visa sig med humör svängningar liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hej, kan förstå att du inte har förtroende för den veterinären. Finns det ingen annan veterinärmottagning eller djursjukhus du skulle kunna ta dig till? Jag skulle kunna åka långt för att slippa den veterinären du har, ifall det var min iller, som eventuellt behövde sövas och opereras. Hoppas du får möjlighet att åka någon annan stans.
Ammi
Det är jönköping isåfall som gäller…
Men nu mår hon bättre och äter mer och skiter mer :). Kan de få ut det som blockerar själva, eller kommer den alltid att vara där, tills man opererar? Jag funderade också på en sak. Kan man inte ge henne laxeringsmedel eller så, så att man tömmer ordentiligt? Och isåfall kan man ge samma som till katter?
Jag hoppas så att det bara är valparna som får henne att må illa (om där nu är några!)

Du kan ju ge henne parafinolja så har du chansen att få ut det som blockerar, om det nu är något som blockerar.
Annars så håll koll på henne, så att du snabbt kan åka in om du märker att hon slutar bajsa, eller det kommer oroväckande lite.
Hoppas att allt löser sig för er. Skriv gärna och berätta hur det går för henne.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Jag har gett henne paraffinolja i två omgångar nu, och allt börjar bli bättre!
Upptäckte en konstig bajs, med något oidentifierbart rött i, så förhoppningsvis var det detta som spökade, för nu äter hon normalt och skiter normalt igen!!!
Usch, det finns inget värre än att vara orolig för sin lilla bäbis ^_^

Vad skönt att hon mår bättre. Säg åt henne att hon inte får skrämmas så där. Vi blir ju oroliga ju.
Säkert var det det oidentifierbara röda som spökade eftersom hon nu mår bra igen.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Ja, det är så skönt nu när hon mår bättre, så man kan koncentrera sig på att se fram emot valparna! :)

Du måste skriva och berätta hur det går med valpisarna. När är det beräknat att de ska komma?
Audiatur et altera pars
Nala mår nästan helt som hon brukar nu, men jag gissar på att det är dräktighetssymptom. Hon ha sovit lite mer än vanligt och av någon anledning börjat småbita i min pojkvän (konstigt, då hon ALDRIG bits annars, hur mycket man än provocerar henne…).
Valparna kommer enligt mina beräkningar veckan innan påsk :)
#13: Vad spännande!! Håller tummar och tår att allt ska gå bra för den blivande modern.. =)
- Tänk vad mysigt det vore om man fick ett påskägg med sötaste lilla illerpyret i..
Mvh Tessan & Julius

Skönt att Nala börjar må bättre. Att de kan ändra sig lite i humör under graviditeten är inte så konstigt. Mycket hormoner som är i gungning där. Bara tänk på de hormoner som är i gugning hos en själv bara man har mens en gång i månaden, om man sedan tänker på hur det var när man var gravid så är det inte alls konstigt.
Det brukar ge sig efter att hon fått valparna. Om du inte har otur och hon blir över beskyddande. Men vi hoppas att det inte blir så, och om det händer så funderar vi ut en lösning på det med.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Åh, vad skönt det är att internet finns! :) Tänk vad frågor som förblivit obesvarade om inte internet funnits! Hihi!
Jag hoppas att hon inte blir för överbeskyddande… Och jag försöker vänja henne vid att ha en systemkamera i fejset så hon inte blir rädd när man tar fram den när valparna ska fotas :)
Hon har förresten börjat bita andra killar som kommit i hennes närhet nu.. Hon kanske har blivit manshatare 

haha, eller så har hon insett att det är en karls fel att hon mår pyton. fniss
Du vet att du får ringa om det är något du behöver snacka om akut och jag inte är online va?
Mitt gamla nummer har nu börjat funka igen så du kan nå mig på: 070.7334693
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Tack Åsa! Du är toppen!
Jag kanske ringer då om det behövs
!
Tack tack! / Annie

Gör så, fast du får ringa om det inte behövs också. Om du bara är snacksugen. hihi
Audiatur et altera pars