Rumsren iller
Hur många av er har rumsrena illrar? Jag har hört att en iller aldrig blir riktigt rumsren, stämmer det?
Är din iller (i stort sätt) helt rumsren? Sen att det i sällsynta fall blir en liten olycka gör ju inget.
Tack!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Min William är faktiskt 90 % rumsren! Han visste direkt hur han skulle göra när det var tidning i ett hörn åt honom (: han är burdjur sen 1 år tillbaka stackaren. Har sett en liten bajs klutt breve hans sov hörna (han var väl för trött att gå till andra sidan rummet ) ((:
#1 Vad bra! Stackaren som fick vara burdjur så länge :(
Att de missar någon enstaka gång gör ju inget, ingen är perfekt ;)
Av mina sex vuxna är alla så gott som rumsrena.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Två av tre går på lådan 100%! En kräver EXTREMT rena lådor för att gå 100%, men det är inte långt ifrån :D

Jag har några som aldrig har missat lådan i hela sitt liv, några som missar ibland när jag inte är hemma och så har jag en Oliver. Det har tyvärr ännu inte uppfunnits någon låda som han kan hitta.
Imie är bättre än 99.9% rumsren och har så varit sen hon kom till oss som valp. De gånger hon missat sen hon kom till oss 2010 kan nog räknas på ena handens fingrar, men nån liten protest har hon nog gett.
Bogey har vi fått jobba lite mer med men han är i.a.f. bättre än 95% pricksäker på lådan. Är lådan ren och han tillfreds med tillvaron så hamnar kringlorna där de ska. Missarna brukar i.o.f.s. oftast hamna på tidningen som lådan står på.
Är han understimulerad brukar det börja visa sig med lådmissar, så hyfsat rena lådor och lite utevistelse då och då håller sig lortarna på rätt sida lådkanten.
Irma drygt 4 år 100% rumsren. Kan ställa lådan i fönstret, och hon letar upp den… Men hon blir såklart sur och gnyr/ poppar argt om hon behöver leta för länge..
Magnolia 3,5år 80% rumsren. Skiter bredvid lådan när Stella gör det, eller när Stella jäklas med henne i nödigt tillstånd.
Stella 3år, omplaceringsfall…. Bajsar i lådan när den är kliniskt ren. Blir bara värre och värre. Trotsar mot Magnolia hela tiden och sätter sig tom och bajsar bredvid henne när hon äter eller sover ibland. Vet precis vad jag vill när jag springer runt och vevar med toaspaden och skriker GÅ PÅ LÅDA!!, men räcker ut tungan åt mig och pinkar på min fot istället. Har blivit en maktkamp här hemma. Otroligt jobbigt…
Två av mina tre är rumsrena 
Vår lille tjockis Harry har vi fått kämpa lite med men han är sedan i våras heelt 100% rumsren. Han hittar lådan vart han än är, hemma, på landet, på mitt jobb (när han får följa med) och även om vi hälsar på hos någon med iller eller katt som också har låda :) är så stolt över min gosegris! Vår sötä valp Doris har på ganska kort tid även hon blivit duktig, men hon envisas med att göra på tidningen framför lådan till 50%. Det verkar ha med hur ren lådan är att göra.. men vissa har ju sina ticks ;) jag e glad att hon inte bajsar parketten iaf :)
Kul att så många skrev! En till fråga: Hur har ni tränat illrarna att bli rumsrena? :)
#10 Berömma dom med rösten när dom har gjort rätt, alltid vara uppmärksam när dom är lösa, lyfta dom till lådan när man ser att det backas mot väggar och dylikt. Valpar har alltid hållits på ett litet utrymme, när dom är obevakade. Aldrig gett upp.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#10 Godis, godis och lite mer godis när dom gör rätt :)
Här har jag haft lite blandat toa-användande, måste poängtera att det berott på mej, jag har varit mjäkiga när dom kommer hit och ursäktar deras beteenden på olika vis; "killen har ju precis kommit och känner sej inte hemma än, stackarn", "kan ju inte pressa henne med tosträningen när hon har svårt att lita på mej, tänk om jag skrämmer henne" osv.
Någon gång i sommar tröttnade jag på att torka bajs men framförallt på mej själv ;) Fick iaf nog och började hårdträna, det gav resultat omedelbart och iom att jag flyttade så fick jag lite hjälp på vägen, nu kan jag kalla dom rumsrena :D Olyckor kommer vara just olyckor!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Hade 3 illrar som nästan aldrig missade lådan. En av dom gick till och med på lådan i en stor blomkruka hemma hos mina föräldrar på deras altan när det inte fanns en riktig låda till hands ;) Nu har jag 2 illrar som går på lådan men den ena slarvar i nya miljöer. Mitt bästa knep är många lådor! Och beröm och godis. Man får inte vara lat i början utan konsekvent. Till slut sätter det sig :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har kört stenhårt med godis och uppmuntrande "Duuuuktig Tjeeej/Kille" när kringlor och kiss har hamnat i lådan.
Första veckan med nya valpen så hade jag semester och då levde jag ett regelrätt "illerliv", jag vakade ständigt över henne och sov när hon sov, vaknade när hon vaknade och lyfte henne då på lådan direkt. Jag tror att det hjälpte lite. Nu går hon som sagt ännu inte på lådan till 100%. Utan det är lite 50/50. Hon går på lådan mestadels, men annars hamnar det precis framför lådan på tidningen, antingen så är hon för lat för att kliva över lådkanten eller så gör hon detta när hon tycker att lådan ser "använd ut".. är lite osäker. KAN ju vara så att hon bara vill jävlas lite med oss ;)
Men hon har fått vara i hela lägenheten på 70m2 sedan dagen hon kom hem, och i början så blev det ju en del kiss och bajs på olika ställen. Men numera springer hon endast till lådan i badrummet och inget hamnar i andra delar avlägenheten, så det gör inget att det kommer på tidningen, det är ju helt klart bättre än någon annanstans :)
Anledningen till att vi bara har lådan i badrummet är att vår första Iller Harry går till 100% på den lådan, och jag kände att jag ville inte röra till det för honom. Så jag chansade på att "kan Harry så kan vi lära Doris också", och även om alla illrar är olika så har det verkligen fungerat :)
Tack för tipsen! :D