Kycklingvingar och andingsproblem?
Fridolf har nu två gånger haft väldigt konstiga andningsljud för sig. Det verkar uppkomma efter att han har ätit kycklingvingar.
Ljudet är väldigt svårt att beskriva men han liksom kippar efter andan låter det som, ungefär åt något astma liknande håll och man ser att magen rör sig i ganska stora rörelser när han andas så. Han håller på i ca 10-20 minuter om jag låter honom vara dvs springa runt. Stänger jag in honom i buren så slutar han nästan omedelbart och går och lägger sig och sover. När han andas sådär konstigt så är han fortfarande aktiv och har ingen vilja till att liksom coola ner.
Var hos vetrinären första gången det hände de kunde inte se något konstigt alls speciellt då han slutat och lekte med djurskötaren andningen lät normal när vet lyssna.
Han är ju liksom fortfarande valp och bara ca 3 månader det kan väl knappast vara något kroniskt redan?
Någon som har liknande erfarenhet och har en hum om vad den här typrn av andning är för något om det ens är andning eller om det bara är ett skumt ljud han gör? Och om någon har sett något liknande när man ger kycklingvinge?
Mina illrar har också lixom "kippat efter luft" ca 5 gånger kanske, ett mycket speciellt ljud. Ungefär som dom hostar/har andnings svårigheter. Jag trodde det berodde på att dom var för slarviga med att tugga torrfoder. Eller att det var för dammigt i lägenheten och att dom andades in damm och fick en host-atack eller liknande.
Tack och lov så har det försvunnit helt nu, dom har inte "hostat" på över en månad. Men är nyfiken på vad det kan vara förnågot. Så ska bli intressant om det är någon här som vet vad det är! Får hoppas att det går bra för Fridolf iaf:)
Hosta och rossla lite gör dom ibland om dom drar ner fel får hår i halsen eller liknande.. då kan dom hosta några gånger. Är dom förkylda så kan det hjälpa att de lugnas för att de ska sluta nysa.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är väldigt vanligt att illrar hostar och liknande på ett otäckt vis utan att det är några problem. Två av mina skrämmer halvt ihjäl mej då och då, har svårt att vänja mej med det.
Visst kan illrar ha bakomliggande problem men det är inte det vanligaste.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus