Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 3072 ggr
Mando
0

Leka med iller

Hej! Nu har våran Ruben börjat känna sig lite mer bekväm hos oss, men jag upptäckte en sak som jag inte kan och hittar väldigt lite info om!

Jag kom på att jag har ingen aning om hur man LEKER med en iller!

Jag har sytt in en plastboll med bönor i som skramlar som han är helt galen i och drar i ett snöre som han får jaga, men när han får tag i den vill han bara springa och leka med den själv.

Annars har jag liksom försökt "brottas" lite med honom och då började han kuttra och hoppa baklänges, har jag förstått det rätt då, att det betyder "jag är glad!"?

Hur leker ni med era illrar? :)

Bogey
0

Låter som du redan har lite pejl på det.

Att de skuttar baklänges är också en liten utmaning typ "kom och ta mig".

Är din iller på bushumör och du gör små utfall mot den kan du själv prova att backa för se om inte illern förföljer dig. Kan ibland bli en rolig och växlande följa john om illern är på det humöret.

FerretCrow
0

haha lilla bustrollet. saknar den studsbollen här hemma. Finns en andledning varför han heter Explosion =P han är som skjuten ur en kanon ibland. testat att springa ifrån honom och gömma er?

Mando
0

#1 ja, det funkade, testade precis den där följa john-grejen och han blev helt tokig!

#2 Nä, just nu har han fått ett eget rum och finns inte så stor möjlighet att gömma sig där. Men det ska bli kul att testa när vi kan börja öppna upp. Jag tror vi fick ett litet genombrott idag, det är första gången han faktiskt visar att han vill vara med oss. Tyst

FerretCrow
0

#3 ja att ha dom i ett rum i början är bra både för lådträning och osäkerheten. vad härligt att höra att ni redan på ynka 3 dygn kopplat samman så bra =)

JossanH
0

Lite lektips: * dra en handduk, filt eller ett badlakan på golvet så han kan springa under, hoppa på det och fånga det. * brottas med händerna. * stoppa massor med strumpor med plingbollar så han kan jaga dem och sedan gömma dom. * knyta saker i snören och dra på golvet. * "kasta" illern upp i sängen så brukar dom bli som galna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MalinBorglin]
0

Vilken bra tråd… man kan aldrig få nog av tips och nya ideer,,..

Keen
0

När mina illrar har en sån där dag då de tycker att alla leksaker är dödstråkiga så brukar jag gå till förrådet och hämta in några gamla flyttkartonger.
Sen sätter jag mej mitt på golvet och viker ihop dem tillsammans med illrarna som sen får göra precis vad de vill med dem. Bara doften kartongerna för med sej från förrådet får illrarna att bli alldeles till sej, det bor väl nån råtta därute kan jag tänka. Glad

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Mando
0

Tack för alla bra svar! Konstigt nog verkar han bli nöjd bara av att man trummar med fingrarna i golvet haha! Men ska bli riktigt kul att testa de andra grejerna.

#4 Ja, vårat gamla musikrum blev iller-rum, det är ganska litet och det gör väl att han blivit trygg så snabbt. Känner att det kommer göra under vid bitträningen att han är så himla social, eftersom han blir brydd när man går i från honom. Typ, "men vi har ju så roligt, varför går du?" Idag fick vi även bevittna den första krigsdansen! :D

Men han väser väldigt mycket när vi leker. Eller, det låter som att han andas ut väldigt hårt. Är det något man behöver vara orolig för, eller är det hans sätt att säga att han har skoj?

VeronicaKahlbäck
0

På tal om kartonger brukar papperspåsar vara en höjdare :)

Andningsproblem ska dom inte ha men att dom väser är inte alls ovanligt, illrar till skillnad från de flesta andra djur kan använda alla ljud i alla lägen så det är inte alltid lätt att veta vad dom känner före man känner dom så att säga!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
0

#8 nej inget att oroa sig för alls. han kan väsa av att han blir rädd samtidigt som han är lite glad och bara pratar allmänt. kan du tänka dig här hemma när alla valpar kutade omkring och poppade, väste och gnydde i leken =P Men ni måste ju bjuda på en bild =)

Pinkie pie
0

Min lilla pojke väser/skrattar en massa när han leker och har det jätte kul. ^^

Hanns favoritlek är att bli jagad/jaga och brottas ett stort lambi-får, och hellst i sängen så han kan springa och gömma sig under täckena. :P

JossanH
0

Illrar som vill leka brukar backa bakåt och ge ifrån sig ett flåsande ljud. Underbart :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mando
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Här hommer bilder på Rubens rum. =) förmodligen kommer soffan åka ut då han har bosatt sig INNE i den!

Mando
0

Jaha, man kunde bara skicka en i taget :O

Mando
0

Ruben! =)

FerretCrow
0

#15 åh sötkorven =) sköter han lådan bra?

Mando
0

#16 Jättebra! Har bara missat den någon gång, har inte behövt lådträna honom alls. Bits gör han dock! Just nu sitter han på time out. Jag tror banne mig han bara bits på pin kiv nu, tror han vet klart och tydligt att han inte ska bitas, det har gått hur bra som helst men ibland så hugger han till. Tror han bara testar gränser. Hur lång tid brukar bitträning ta?

FerretCrow
0

#17 ja men vad härligt det med lådan. det kan ibland ta ett tag innan dom lär sig var den finns och även där lite testande av gränser. Bitningen sitter i helt inviduellt per iller, men han är som sagt i en trotsig ålder nu. så bara vara envis. och att han biter hårdare ibland kan ju vaar att han ännu inte litar fullt ut på er.

Mando
0

#18 Ja visst! Och han känner säkert av att vi inte litar hundra procent på honom med bitandet också.

JossanH
0

Ett tips är att även om han går på lådan så beröm och ge godis ibland så han verkligen fortsätter att vara duktig med det. Jag berömmer mina illrar livet ut när de gör rätt. Bitträning är väldigt individuellt. Marcello behövde vi aldrig bitträna då han alltid varit underbar, men vicente (som snart blir 1,5 år) tränar vi fortfarande med.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ElinaPersson
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan tipsa om blompåsar, dvs dom djupare tåligare… Som är bruna på insidan och vita på utsidan….

en film jag har på min fd iller och hans favoritpåse och även hur vi lekte med den Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Keen
0

Ikea-kassar är också höjdare. Dom har ganska bra "livslängd" också, hihi!Flört

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!