Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 742 ggr
[RoxannaH]
0

En fråga?

Antar att jag blir påhoppad nu. Men jag tänkte faktiskt bara fråga, mest för nyfikenhetens skull!

Kan man ha iller, katt och hund tillsammans? Under uppsikt det vill säga.

UlrikaD
0

Beror helt på hunden, katten och illern.

Vissa hundar funkar inte med illrar, vissa katter funkar inte med illrar och vissa illrar funkar vare sig med hundar eller katter. Medans andra funkar hur bra som helst.

Det man ska vara beredd på är att man kan få dela av så att hunden får en del av lägenheten och illern får en del. Och katterna får gå däremellan. Det kan bli jättebökigt…eller så funkar det hur bra som helst.

Och så får du avsätta ett rum till smådjuren och inte släppa in illern där alls.

Så det kan bli trångt om man har otur.

VeronicaKahlbäck
0

Som jag tror så finns det en lite större chans att det fungerar mellan katt och iller om båda får egna ställen dit den andre inte kan ta sej.

Det har fungerat bra och mindre bra mellan dessa tre kan man nog sammanfatta med.
Många illrar omplaceras varje år just för att de inte går ihop med hunden, nu när jag tänker på det är det inte lika ofta pga katt.
Undrar om det är katten som "ryker" istället eller om situationen inte blir ohållbar till samma grad.
Eller om jag är rätt ute att illrar överlag går bättre ihop med katter eller att man inte lika ofta har dessa ihop, sist nämnda känns dock inte alls rätt :)

Supertråkig inställning du har när du räknar med att bli påhoppad, känns som att man med den inställningen lätt gör en höna av en fjäder.
Som Sajtvärd borde jag fråga varför du tror att du ska bli påhoppad?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Odis
0

Bara en ren spekulation kan också så vara att katter i många fall går att ha ute stora delar av dygnet och illern inne sedan är det bara på natten som man måste hålla isär dem därav kanske problemet inte blir så stort. Medan hund och iller är båda djur som är inne hela tiden.

JossanH
0

#3 beror ju helt på om man har innekatt för då har man ett djur som inte blir av med energi ute och därför kräver extra stimulans inne. Hade en kisse som inte gick att aktivera tillräckligt inomhus så han började ge sig på illrarna..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Siastassar
0

Jag har haft både illrar, katter & hundar tillsammans och jag kanske har haft tur men det har aldrig varit några problem. Alla 3 arter är ju rovdjur och är inte intresserade av att döda och äta varann men jakthundar kan ha svårt att acceptera en iller men samtidigt är det som ni säger från individ till individ hur toleranta de faktiskt är med varann. Men särskilt kul hade illrarna med katterna, lekte tafatt med varann, sov i soffan tillsammans, åt ur samma skål osv. Mina grannar tyckte det såg festligt ut när jag gick med både illrar, hundar & ena katten efter oss ute i parken =) ibland varnade folk som kom efter oss att katten smög på illrarna men när jag då sa att det var min katt blev de riktigt snopna…

[RoxannaH]
0

#2 Nej men jag är van vid att om man ställer frågor som folk "misstolkar" frågan, och då tror att man tänkt dra på sig alla djur av olika slag utan att bry sig om hur det funkar. Jag tänkte bara säga att det handlar bara om en nyfikenhet. Inte att jag tänkt skaffa iller.

Men det blev nog kanske lite fel formulering.

#5 Läckert! Hihi