koppel eller ha den lös

Det beror nog på sittuation och iller. Kan man ha den lös hemma på gården så varför inte. Jag brukar släppa lös smeagol i skogen när vi är där, frallan har jag ej testat med ännu för jag känner att jag inte vågar, för jag tror nog att han skulle sticka. När jag är hemma så har jag alltid koppel på eftersom de finns så många ställen som de kan gömma sig i och springa under och så är det en massa bilar. En bur kan ju vara bra att ha om man nu vill ha dem ute mycket, säkerligen uppskattat av illrarna =)

Testa ha illern lös på ett stort fält först, så du vet hur den reagerar. Var gärna 2 pers och håll noggrann koll efter hundar. Livsfarligt med hundar!!! *gulp* Jag har Stiffler lös korta stunder, ibland. Men JA, de kan smita rätt lätt och är då riktigt snabba. Gäller att den då inte kan smita in under något och komma ut på ett ställe man inte ser…
Annars är koppel bäst! Efter lite koppelträning blir det smidigt och man kan gå rätt långa promenader om illern så vill! :-)
Jag brukar ha skrollan lös när vi är fler ute och går med henne eller is kog och fält. Men hon är duktig, hon kommer om man piper med pippis (gör nog alla) och sedan stannar hon om man ropar på henne. Men inte kommer , bara stannar. Men bättre det än ingenting :)
jag låter han gå ut som han vill och han kommer alltid tillbaks men det kan ta en halv dag innan han kommer hem men hem kommer han då säger han till att han är hemma å vill ha kattmat som belöning . är det någon mer som kan göra så med sin eller följer ni med den ut eller släpper ni bara han på gården i en bur

Jag våga ej ha mina illrar lösa ute. Litar kan hända på dem men ej andra djur och människor…
Varför finns inte personen kvar som skrev inlägget ? =/
personligen tycker jag att koppel känns bäst, men jag bor ju iofs i stan :)

En bekant hade sin iller lös i trädgården, han gick aldrig utanför staketet eller tomtens gränser.
På morgonen släpptes han och katten ut på kiss och sen satte sig katten på kompoststaketet och tittade på när illern grävde :) Varje morgon!
Så de gick tillsammans ut och in under dagen. Han hade även en jättelyxig utebur men den användes knappt.
En morgon låg illern utanför dörren när mamman i huset öppnade, han hade då varit ute hela natten. Då ville han in minsann.
Kul att en del kan ha sina illrar så, själv är jag för nojig, så det är koppel som gäller!
Häftigt att höra om att det kan fungera som med katt!

#7 tror inte att den var riktigt seriös faktiskt. Släpper ut illern så den är borta en halv dag och den kommer in o ber om KATTMAT som belöning. Tror någon vill provocera…har det inte varit lite många sådana de senaste dagarna?
Fast jag vet en som har/hade iller här i Alingsåstrakten för några år sedan som hade sin iller lös ute på dagarna. Fungerade bra för henne och illern så helt osannorlikt är det inte.
Dessutom är det en hel del som ger kattmat (både bättre och sämre) åt sin iller och efter en natt ute så vill väl de flesta illrar ha mat.
Sara