Kiss-problem!
Dexter gar till sin toa, staller sig i kiss position i nagra sekunder och sedan gar han och kissar mitt pa sovrumsdorrens troskel istallet. Varfor? Hur kommer det sig att han gor det?
En fundering jag har ar att vi beromt honom sa fort han bara stallt sig i ladan, innan han gjort nagot i toan men eftersom det kom helt plotsligt sa kanske det ar nagonting annat som spokar men han har inte andrat nagonting annat an just den saken.
Daremot har det hant flera ganger att han statt i ladan tills vi beromt honom och nar vi beromt har han gatt och kissat vid dorren. Det har borjat komma en liten kattunge fran grannhuset som spokar i hallen ibland nar han smyger in, kan det vara att Dexter vill markera revir nar han kanner den nya kattens lukt? Det kanns valdigt sannolikt men varfor staller han sig i ladan forst? Ar han sa lad-tranad att han vet att han ska in i den forst? Haha!
Hoppas nagon kommer med ett bra forslag, revirkiss kan jag acceptera for det ar ett naturligt beteende for honom sa han vet ju inte riktigt att det ar fel men da kan vi nog lagga en puppy-pad pa golvet framfor dorren eftersom vi flyttar om en manad typ.
Medarbetare på matlust
Illrar och deras beslutsångest ;) Min första iller dexter (hehe) brukade springa mellan lådorna och sätta sig tillrätta flera gånger innan han bestämde sig för att faktiskt kissa. Att han kissar på tröskeln kan mycket väl ha med revir att göra men att han slits lite mellan att gå där och gå i lådan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min gamla Tant är likadan. Var gång hon vaknar till efter en tupplur så vet jag att hon automatiskt går till ytterdörren och revisbajsar/kissar. Det spelar ingen roll om jag sätter en toalåda precis vid dörren, hon gör det så instinktivt att det ser ut som hon går i sömnen. Min rusa-upp-fånga-in-och-bära-till-lådan-reflex har blivit extra tränad under åren med henne. Men hon lugnar sej periodvis, kan ha att göra med doften från grannarnas husdjur också. Hon reagerar starkare på andra djurs dofter än de andra illrarna jag haft, så hon är väl mer noggrann med revismarkeringen I guess.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Om man berömmer för "toanärvaro" så borde det inte stöka till uppfostran men jag brukar försöka hålla ut på det till jag ser att det är på väg då en av knäppbollarna glömmer bort vad han var där för från början annars :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Han springer till toan sa fort han vaknar, aven om han behover gora nagot eller ej och vi har ju alltid beromt honom for att han ska kanna sig motiverad att fortsatta och vi har knappt haft nagra toa problem alls tidigare och han gar fortfarande perfekt nar han "gar i somnen" men nar han skuttar runt och vart vaken ett tag da borjar han mesa sig med att forst ga i ladan och sedan vid dorren.
Det kanns som att han bara revirkissar men har som Jossan sager, nagon slags beslutsangest men idag, eller ja nu i skrivande stund sa stallde han sig med baktassarna i toan och kissade utanfor mot dorren efter en massa "stalla sig pa plats ovningar" sen snigelmarke framfor hela dorrspringan och jag horde hur den lilla kattungen brot sig in igen under natten sa det kanns verkligen som att han revirmarkerar pa nagot konstigt vis.
Medarbetare på matlust

Har du provat att eliminera möjligheten att göra sina behov vid dörren?
sovplats alternativt ställa en låda där?
Om det är revirmarkering han hålls med så kanske det inte är superenkelt att träna bort beteendet utan man får hitta en annan lösning.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Det star en lada precis innanfor dorren for att han utsett det som sin horna, men tidigare har han aldrig kissat utanfor nar toan vart dar och jag har lagt filtar och puffar dar men han kissar bara rakt pa och sedan gar och lagger sig i det eller bara anvander filten som en toa och mat och vatten kissar han och bajsar rakt i om det stalls dar han vill utfora sina behov och ibland ats och dricks det aven upp, han ar INTE hygienisk och da har han aven rena skalar som star langre bort!
Jag kommer lagga en puppy-pad i dorren sa han inte forstor golvet och vanta tills han slutar upp med fasonerna och bara honom in i toan nar han ar pavag fel men vi flyttar snart och da kommer vi inte ha problem med katter som bryter sig in i huset.
Kattungen ar 12 veckor som bryter sig in och gor detta nar det ar ovader utomhus och deras agare har last ut honom over natten eller dagen och jag tycker sa synd om honom da jag sett honom livradd i askovadret utomhus att jag inte kan lata honom vara ute ensam och hans agare ar omojliga att prata vett i. 
Hur som helst ar hans revirkissande inget direkt problem for oss, vi ar forberedda pa sant 
Medarbetare på matlust