Iller iFokus

Iller

Etikettlänkar
Läst 1606 ggr
zickan
2012-09-01 22:02
0

Ikea tips

Såg precis att de sänkt priset en hel del för fusk skinn mattan. Kanske nått mys att sy en puff av till iller?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30229077/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
2012-09-01 22:25
0

kollade efter denna idag på ikea i sundsvall men fanns ej hemma =(

VeronicaKahlbäck
2012-09-02 14:43
1

Om man går in på produktsidan kan man kolla om och hur många det finns inne där man handlar.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

zickan
2012-09-02 18:59
0

Jag var på ikea i dag för att köpa. Men kom hem med en ektorp hörnsoffa istället. Var halva priset på reahörnan. Så ny soffa för 2200:- Skrattande. Måste jaga chash så det blir nån fäll med. De skulle iaf ha det priset ett tag.

FerretCrow
2012-09-02 19:25
0

#2 inte alltid det stämmer tyvärr. har inträffat många gånger att det stått att det finns närmast mig. åkt 12 mil och det ej finns hemma

Ceciliaolucifer
2012-09-02 22:20
0

Måste säga att "sänkningen" på varan är skum.

Jag har köpt denna produkt många gånger under några år.

Dock har den alltid kostat 89kr, jag blev förvånad över att dom höjt.

VeronicaKahlbäck
2012-09-02 22:28
0

#4 Men vad dåligt!

#5 Finns det två varianter? Den jag brukar se kostar 250-300 kr, skumt.. Brukar reflektera över att den inte är så billig för att vara IKEA hehe!

Ceciliaolucifer
2012-09-02 22:37
0

#6 Finns en äkta fårskinn som är dyrare och en fake-kopia.
Har tyvärr klippt bort lappen med artikelnr och namn så jag kan inte kolla att det är exakt samma. Men jag har klämt och känt på den som är fake två ggr och det måste vara densamma som dom jag har sedan tidigare.

zickan
2012-09-03 00:11
0

#7 aha så detta är inte samma som funnits innan på 299?

Ceciliaolucifer
2012-09-03 07:50
0

#8 Nopes :) Ena är äkta fårskinn och det andra är syntet. Om det dessutom hade varit det äkta så skulle nog Ikea aldrig sänka en vara från 290kr

VeronicaKahlbäck
2012-09-03 08:33
0

#7 Nu är jag besviken på Ikea, varför sälja riktigt skinn? Har aldrig funderat på det förut.. Usch!

zickan
2012-09-03 09:48
0

#9 trode inte ikea hade riktigt skinn. Vet att jag känt på det dyrare skinnat tidigare men det har ju inte ens känts äkta.

TottsiGirl
2012-09-03 10:07
0

Ludde hette de fårskinnet som var äkta. Men nu verkar det inte finnas på deras hemsida längre. 

Själv ser jag inget fel med att sälja fårskinn eller kohudar (som de oxå säljer), de säljer ju även skinnsoffor tex. Om ett djur ändå slaktas kan jag tycka det är bra om så mycket som möjligt används. Sedan tycker jag självklart att djuren ska ha ett bra liv och inte lida av varken transport eller själva slakten.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

VeronicaKahlbäck
2012-09-03 11:12
0

#12 Jag tänker lite som så att jag är emot (minst sagt) exempelvis rena pälsfarmar med mink och då ser jag inte varför det skulle vara moraliskt rätt att ersätta det med får eller annan hud från djur  bara för att vi äter det. MEN jag kan hålla med om att det är synd att låta saker gå till spillo, om det fanns någon märkning som garanterade att det var från köttindustrin skulle jag kanske kunna acceptera det.

Jag skulle ju aldrig köpa en silverrävsoffa bara för att jag hade innanmätet i frysen, inte heller goldenmatta för att man äter dom i Asien.

Jag kan omöjligt veta att djuret är uppfött och avlivat för köttet i första hand, därför gör jag det superenkla valet att välja bort allt jag vet är av äkta päls eller skinn.
Det finns ju så mycket bättre och enligt mej snyggare alternativ än skinnsoffa, även om det för människan är helt naturligt att nyttja så finns det i vårat samhälle likvärdiga eller t.o.m bättre alternativ.

Blueshift
2012-09-03 11:40
0

#13 Djur som får och nöt är ju djurslag som slaktas för kött, och då torde man väl vara tämligen säker på att dessa produkter kommer från vad som här anses vara köttindustrin.

VeronicaKahlbäck
2012-09-03 12:06
0

#14 Med får vet jag att så inte är fallet, vissa företag säljer fårskinn som är en biprodukt av köttindustrin då ofta importerad men den svenska motsvarigheten är ofta avlad på pälskvalité i första hand för här äter vi för lite får, tycker dock att köttet borde gå att sälja till djurfoder eller annat där köttbiprodukter används.

Vissa uppfödare gör reklam för att hela djuret används till något men de som inte gör det kan man anta att det inte är regel.

Vad anses köttindustrin vara på andra ställen än här?

Blueshift
2012-09-03 12:22
0

#15 Men lamm och får äts ju här och slaktas här i Sverige, både ullproducerande, köttproducerande och korsningar dem emellan. Nog tar man väl tillvara på hudarna efter dem djuren? Finns gårdar som säljer sina egna skinn också.

Vad anses köttindustrin vara på andra ställen än här?

Du nämnde själv ett exempel, hundar i Asien, vilket var anledningen till varför jag formulerade mig så.

VeronicaKahlbäck
2012-09-03 12:35
0

#16 Om alla skinn från köttindustrin tas till vara på vet jag ingenting om det jag pratar om är att köttet inte alltid används där man i första hand är ute efter skinnet, angående får framförallt.

Vad bra då hänger jag med, läste det som att jag skrev ett hittepåord :)

Ceciliaolucifer
2012-09-03 13:23
0

#10 Ikea är ett företag som alla andra tycker jag ;) skövlar urskog gör dom också! Såg att mitt inlägg #9 är ofullständigt. Menade att den procentuella sänkningen som det skulle bli från 299kr

zickan
2012-09-04 21:50
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur som så gick det hem här hemma Kyss