Fundering, avels relaterade sjukdomar
När det gäller illrar och själva uppfödningen, hur ser ni på illrarna utöver temprament, görs den någon form av släktforskning, isf hur långt bak i generationerna?
På så sätt hittar man kanske "linjer" man inte ska avla på som ex tumörer dycker upp lätt?? Svårt förklara men ni kanske fattar vad jag menar?
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.
Det beror väldigt på, vissa uppfödare gör väldiga efterforskningar och har höga krav på vilka typer av linjer dem avlar på medans andra som kallar sig uppfödare avlar på sin iller dom har hemma för att den är söt.
Tyvärr finns det väl ganska mycket oseriöst avel kan jag tycka.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Avel på iller är en hel vetenskap.. Det finns uppfödare som har väldigt tydliga mål med sin avel och beroende på målen så ser även kraven väldigt olika ut. Det finns de som avlar strikt på viltfärgade, vilttypade (ofta med inblandning av vildiller) illrar som försöker komma så nära den vilda illern som möjligt och ge sina illrar en så naturlig uppväxt som möjligt. Det innebär ofta att djuren föds upp på kött och lever till stor del i naturligt ljus och naturlig temperatur. I dessa linjer brukar det finnas färre sjukdomar och illrarna har ofta en längre livslängd, men är inte alltid lämpade för inomhus miljö och temperamentet kan vara en faktor som hellre tullas på än sjukdomshistoriken, färgen, och levnadssättet. Sedan finns det de som tex har tydliga mål när det kommer till angoraavel och för att få fram en sundare angora måste man börja någonstans och där kanske kroppsbyggnad, päls och temperament ligger före hälsan då det är svårt att hitta sunda angoror. Sedan har vi förstås kategorin som helt struntar i allt och parar bara för att det "är kul"..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min undran kom eftersom Illrar vad jag vet lever enl. de flesta 6-8 år kanske lite överslag? Sen ser man så många fler som dör av tumörer och operationer, sjuksdomar i stort sätt.
Sen är det för mig lite svårt att veta vilka som är seriösa, vilka som tar "överpriser" vilka som verkligen efterfoskar, dels för att de inte tillhör samma föreningar etc.
Det är sådant som får en att tvivla en del inför Illerköp. Man vill inte behöva gå till veterinären nästan direkt, bara för tumör eller sjukdom.
Eller köpa ett par illrar och sen få reda på att man köpte dem på ockerpris.
så innan jag bestämmer mig kommer iaf jag gå ända in på microberna i mitt illerköp.
JossanH, informativt 
Ser att det kan bli tufft hitta illrar som klarar inomhus med promenader som har hälsan.
Får fösöka hitta något vad ska man kalla det mellan ting på hälsa och temprament.
Det är så mycket som spelar roll för att illrarna ska hålla sig friska. Även valet av kastrering, foder och levnadsförhållanden spelar stor roll när det kommer till tumörer. Sedan har man aldrig några garantier tyvärr.. Så länge man inte köper en riktig hybrid med mycket vilttyp brukar det fungera i inomhusmiljö och promenader brukar vara uppskattat (även det kan hybrider tycka vara stressande). Illrar lever väl mellan 5-7 år skulle jag vilja säga, allt utöver är plus. Förr sa man att illrar blev mellan 8-11 år så senaste årens illeravel har mer eller mindre halverat illerns livslängd kan man säga. Sedan finns det ju dem (marie tex) som har så bra linjer och så tydliga mål med sin uppfödning att illrarna där blir runt 10 år eller äldre. Hoppas du hittar någon som du känner passar dig och ditt sätt att tänka :) vill du ha personliga åsikter är det bara att skicka pm.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jossan har svarat så bra så har nog ingenting att tillägga.
Mitt tips, den dagen du ska skaffa en iller och om det då är aktuellt med en valp så hör dej för om den eller de uppfödare du fattat intresse för.
Enligt mej ska en uppfödare ha god koll på illrarna den använder i avel och djup kunskap inom ämnet.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#6 Ett tips till, gå på din magkänsla när du väljer uppfödare och valp. Det ska kännas bra och att du kan ställa alla korkade frågor du kan utan att du får en suck till svar. Du ska känna tryggheten med att kunna ringa klockan 2 på morgonen och fråga om det är dags att åka till vettten med illern, om den visar tecken på att vara sjuk.
Annars kan jag bara instämma i föregående svar.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#7 Det är också superviktigt, en till sak som jag inte förstår hur det inte kan vara en självklarhet hos alla uppfödare :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus