Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1132 ggr
Assasi
0

Fundering, jobb, vardag...

Hur fungerar det med iller när man har jobb och är borta allt från 7h till nästan 12h om dagen för vi måste, alla jobba!?

Tänkte på både för och nackdelar. Jag själv är hundvan och ja alternativet där är hunddagis, finns det något liknande för iller eller finns det någon riktlinje man kan följa.

Hur gör ni, hur har ni gått tillväga? Frågan riktad till er uppfödare och er med lång vana av illrar, självklart har ni jobb med.

Kan man under den tiden stänga in dem i ett utrymme/ voljär, ja på minsta ytan/iller under den tiden om man berikar den instängda ytan med massor av leksaker och annat "ha att göra" saker??

För iller som jag uppfattat, är nästan en "innehund" Flört

Saken är den att jag funderar på att skaffa iller/illrar. När den dagen kommer, vill jag ha en bra grund från både literatur och illerägare, i kunskap om dessa vackra djur, så jag inte bara står där och inte klarar av så att säga.

Tacksam för svar!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

JossanH
1

Har haft iller i 9 år och jobbat stor del av denna tid. Självklart är det inte optimalt att vara borta 12 timmar per dag men så är det ibland. Det fiffiga med illrar är att dom ofta anpassar sin vakna tid till då ägaren är hemma. Vissa perioder, när man är hemma hela dagarna, blir man förundrad över hur mycket de kan sova trots att man är hemma. Jag brukar ha som mål att aktivera mina illrar på något vis varje dag- något som bryter vardagen. Det kan handla om att ta fram nya leksaker och köra busryck i sängen, det kan vara en lång skogspromenad eller tillgång till ett rum som i vanliga fall är illerförbjudet. Mycket aktivitet när du är hemma gör att illern har lättare att finna sig till ro när du är borta och en stor fördel är att då ha 2 illrar så de iaf har sällskap av varandra när du är borta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
1

Ja dom flesta av oss har jobb, jag har haft flera olika med varierande tider. Högsäsong på Kolmården som innebar att jag var borta runt tolv timmar varje arbetsdag var jobbigast, det var helt enkelt svårt att få ihop ork och tid men tur är väl att det var under en begränsad tid.

Illrar anpassar sej efter våra tider, mina vet att det alltid är bus/aktivitet morgon och kväll.
Att stänga in en iller på ett optimalt utrymme är inte att rekommendera men visst är det okej med exempelvis ett roligt inrett rum, illrar är lite som hundar på det viset och ensamma är det inte så troligt att de aktiverar sej själva i någon större utsträckning.

Jag har fördelen att ha flera som roar sej med varrandra, ja förutom Totte som avskyr dom andra men honom får jag helt enkelt ge lite extra uppmärksamhet.

En iller är oftast lättroad men allt är roligt under väldigt kort tid så man bör ha omväxlande aktiviteter med mycket intryck.
Det ska helst trötta ut på psykiskt och fysiskt.

Angående litteratur, om det är böcker så akta dej för dom svenska och om du läser engelska tänk på att dom kan skilja i både lagstiftning och djurhållningstänk.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Assasi
0

När jag läser era trevliga inlägg, ser jag att om jag gör presis så som jag gjort och gör med hundar, kommer jag ganska långt på aktiveringen, i syftet nyfikenhet ev.söka leta utforska och det att plocka fram leksaker, det blir lite som JA, nu ska vi leka…

Sen om man jobbar kanske ställa in något aktiverande, flytta på de befintliga klössträden som finns för katter, menar att man möblerar om lite, hos dem, då och då?

ang. literaturen menar jag i förstahand böcker fått tips av en vän som enl. henne själv, var bland de 10 ledande inom illersverige, på 1990talet, hon rekomenderade varmt författaren Andersson, Lena som även grundade STIF, Sveriges TamIller Förening,  sen nämde hon något om en Marie Bartholdsson.
Men som sagt finns nog massor att läsa både på modersmål och Engelska. Har bara skrapat toppen av all fakta och information. därför vill jag med höra läsa, andras erfarenheter om sina illrar.

Sen kan jag tänka mig att det är helt annorlunda när man väl har sin Iller hos sig, då varje iller är sin egna indevid.

Det känns klart bäst att få veta från andra hur det är har varit och kanske ha literatur och böcker som ett stöd.

Att ta information på detta sätt gjorde att min Gerbiluppfödning som jag tidigare haft blev så bra…

JossanH
2

Tänk på att lenas bok är gammal med en del förlegad information Ang uppfostran mm. Marie har så vitt jag vet inte skrivit någon bok men är ärligt talat den person jag känner till här i Sverige som vet mest om illrar- hon heter blueshift här inne :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
1

Hade jag varit borta såpass länge så hade jag haft två illrar istället för en. Då har de varandra att leka med när du är borta och ligger inte och sover hela tiden.

För jag kan tänka mig att om man jobbat i 12 timmar så kanske man inte varje dag orkar släpa sig ut och promenera när man kommit hem, om man nu är hemma sent.

Och sen göra sin lägenhet illersäker så man inte behöver stänga in dem när man åker hemifrån. Utan behandla dem som en hun i det anseende och låta dem ha hela lägenheten.

Har man ett stort hus på några hundra kvadrat så behöver man väl såklart inte släppa lös dem på hela ytan, men om man har en vanlig lägenhet tänker jag mest på:)

Assasi
0

#4 tack för informationen!

Det som intresserar mig mest just nu, är att jämföra gamla och nya böcker rent informationsmessigt. Klart man ska hålla mer på de böcker som är "up to date".
Hittade några engelska böcker på bokia, en som verkar bra är The Feeret Handbook
Sen är det intressant att läsa här, vad Illerägare och uppfödare skriver både fakta och erfarenhetsmessigt!

Ska kolla runt lite mer på nätet med än bara här på iFokus, vet du några bra sidor utöver denna??
Finns det några böcker Du kan tipsa mig om, annars som du tycker är "up to date", är jag tacksam Glad

Jag får kolla runt med om jag hittar inlägg där blueshift svarar och informerar med så klart!

JossanH
1

Jag är dåligt uppdaterad på böcker och det är svårt med just iller då lagen säger så olika mellan länderna. Här är det en självklarhet att man inte har illrarna i en liten bur medan det är fullt lagligt bara du tar dig till ett grannland. Här är det fler och fler som insett illerns potential och som ser hur lätta de faktiskt kan vara att träna och uppfostra med snälla metoder utan fysiska bestraffningar medan man i andra länder fortfarande knäpper illern på nosen. Söker du på google på maries ferrets kommer du till hennes hemsida och kan läsa lite omtex ece och vila ögonen på hennes fantastiskt vackra illrar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
2

Hej Assasi :). Som Jossan säger så har jag aldrig skrivit någon bok. Jag var konsult på ett mycket blygsamt hörn till andra upplagan av Ferrets For Dummies, skriven av Kim Schilling. Det är en läsvärd bok, men den riktar sig i första hand till amerikanska läsare.

(Tack för beröm Jossan Glad )

Assasi
0

Tack! JossanH, för din information det hjälper mycket, har inga planer på att ta med en eventuell iller/illrar utomlands. Men som erfarenheten säger man ska aldrig säga aldrig Flört Ja jag läser gärna hemsidor om illrar.

När det gäller, uppfostran av iller kommer jag troligen göra någon miss men tanken jag har är att uppfostra efter hur jag uppfostrat hundar, bestraffningar är inte ens att tänka på, jag vill inte skrämma djur till lydnad det är helgalet fel!

Hej Blueshift! Den boken har jag hört talasom, all information är ju bra så att man kan skapa sig en egen uppfattning, som gäller inom den svenska iller lagen.  När du säger det så låter det bekant. Då kanske du vet vem Marie nygift Héden är? Som även hon pratat varmt om dig. Vi har inte pratat så djupt om illrar men hon gav som sagt lite tips.

Sen ska jag väl berätta att desto fler sidor och berättelser om Tamillern jag hittar och läser, med alla dessa härliga och mysiga bilder, blir mer och mer såld för att skaffa iller/illrar, tänker dock inte skaffa någon än, innan jag känner mig säker på kunskapen om iller så det blir tidigast till hösten nästa år som jag kommer börja tänka på skälva "skaffandet av".

Gillar skarpt, de snabba svaren, man får här på iller.ifokus! Cool

Assasi
0

Extra tillägg känner igen "trickytrixie"

Blueshift
0

#10 Nej, vi har inte träffats :). Kan det vara Marie Larsson du träffat?

Assasi
0

Ja, så hete hon kanske, fast hon är ju gift Héden nu…

Hon gillar, Medeltidsveckan på Gotland!?!

Blueshift
0

Det är nog före detta Larsson :)

zickan
0

Jag jobbade förut 8 timmar och hade ca 1 tim dit och hem. Så normalt var jag borta 10 timmar. Löste det relativt enkelt att bara underhålla illern på den tid jag var hemma så de sov mestadels när jag inte var hemma. Sedan var det sällskap av hund. Hade även två illrar så de hade sällskap av varandra. Hundvakten var där två gånger dagen, och inneboenden var hemma när jag åkte till jobbet och kom hem från jobbet.
Men det var inte hållbart att ha hund och jobba så. Valde säga upp mig och flytta.
Nu jobbar jag 7 timmar, har 5 min att gå hem. Hundarna med på arbetet, iller är också välkommen hit om jag skulle orka ta med henne.
Så de senaste 4 åren har verkligen varit toppen när man haft djur. Kan ta med allt utom spindlar på arbetstid. Vid behov kan jag springa hem en stund om jag måste jobba över eller ta 14 tims pass.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sarah
0

Jag jobbar hemifrån men mina illrar sover ändå från det att vi alla ätit frukost tills sen eftermiddag. Ibland kommer ngn upp och säger hej i fem minuter och då drar jag ut dem på korta promenader, men allt som oftast syns de inte till mellan 10 och 19. Så de klarar sig bra när folk är på jobbet :) Men att ha en kompis till dem är ju aldrig fel. Vet inte hur mycket som är sant i att de anpassar sig till våra tider. Ja visst att de är vakna då vi vill ha bustid, men de är ju uppe på nätterna mer än de är uppe på dagarna oavsett.

Assasi
0

Zickan & Sarah tack för era svar med!

Det är lite lättare att skapa sig en uppfattning, om hur det kan se ut som iller ägare, när man läser hur alla hanterar en vardags situation med jobb och iller.
Och det låter nästan som att ha hund som jag nämnt i tidigare inlägg i tråden, skillnaden är att hunden kan vara på hunddagis. fördelen är att illrar är som katter ligger mest och sover på dagarna.

Jätte tacksam för allas svar och kommande inlägg i tråden om detta!

Glad