Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1007 ggr
JossanH
0

Efterfrågan valpar

Till er som fått illervalpar i år; hur har efterfrågan varit? Sitter ni kvar med leveransklara valpar? Om ni tagit kull tidigare år, har ni märkt någon skillnad på efterfrågan då mot nu?

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2

efterfrågan finns men sitter med valpar kvar och hade kunnat sålt dubbelt av dom jag fått om jag ej varit kräsen på hem =)

JossanH
0

#1 kanske borde specificerat lite bättre; jag menar förstås seriös efterfrågan ;) Att det finns mängder av oseriösa personer som hela tiden hör av sig till uppfödare räknar jag nästan med, men jag menar förstås lämpliga hem. hur många valpar har du kvar av årets kull? förut kändes det som att många hade långa listor med seriösa intresserade valpköpare och fick tacka nej till flera pga att efterfrågan var större än tillgången. nu känns det som att det är få seriösa intresserade, och många har valpar kvar efter leveranstiden som bara blir svårare och svårare att sälja pga alla omplaceringar som säljs billigare än valparna som är kvar hos uppfödarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#2 jag har 5 kvar men har seriösa som ej kunnat komma hit ännu pågrund av lång resväg och sedan velar jag fram och tillbaka vilken/vilka jag ska behålla. Men ja mina valpar stannar tills dom finner sina rätta hem så enkelt är det =)

FerretCrow
0

bara för att en person inte köper valp av mig eller jag ej låter dom köpa behöver ju inte vara oseriösa för det. har haft flera seriösa hem som ordagrant slagits lite om vem som skall ha pastell tösen jag hade. så seriösa har jag haft men eftersom jag ej haft fler pasteller så har dom inte kunnat köpa valp hos mig. haft flera seriösa från norge men det känns fel att sälja till folk i utlandet man inte vet vilka det är. iaf för mig gör det de.

så en oseriös köpare hos mig kan verka seriös hos någon annan, det beror helt på hur kräsen man är på hem med mera

VeronicaKahlbäck
0

Inga fler som har tankar/erfarenhet kring detta?

Att det föds för många valpar är det väl ingen tvekan om.
Som vanligt skulle problemet vara snabbt löst om buruppfödarna la ner sina verksamheter men sen funderar jag en hel del på hemmauppfödarna och hur de har tänkt kring att de kan bli sittande med hela kullar? Ja dom som parat utan några spekulanter.

Uppfödarna med avelsmål mot en sundare illerstam är viktiga för illerns framtid om vi inte ska gå samma "öde" som vissa andra länder där majoriteten avlar enbart på hårlag, färg eller teckning och illrarnas hälsa är därefter.

Även här tycker jag mej se mer av det…

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
0

ja det är tråkigt att ta kull bara för att och inte tänker längre tyvärr =(

Sarah
0

Jag tar inte fler kullar pga för låg efterfrågan. Det känns trist då jag har en väldigt bra linje. Men, jag vill inte bli sittande igen. Jag har haft valpar som inte passar för nybörjare och även om jag haft en del spekulanter då kullarna diskuterats så har folk hoppat av eller så har jag backat. För två år sedan fick jag behålla 4 valpar och det kändes lite tråkigt. Jag brukar behålla 2 och det var planen här med, men så blev det inte. Det är slöseri på en bra linje, men så länge folk avlar till höger och vänster så tänker inte jag sätta fler illrar till världen.

FerretCrow
0

#7 tur du fick komma hit på valpgos =)

VeronicaKahlbäck
0

#7 Och glöm inte hur galet fina dina är!

Tyvärr känns det som att köparna, ja de som blir över från burhandlarna, oftast bara går på utseende, pris eller tillgänlighet.

Jag har sagt det förut och finns ingen tvekan om att det är något jag kan stå för resten av livet, jag skulle aldrig handla från en buruppfödare men ännu mindre från uppfödare som avlar på sönderavlade färger eller hårlag som jag tyvärr tror är bortom räddning.
Jag tror inte att det någonsin kommer dyka upp en "utseendeavlad" iller med samma hälsoförutsättningar som en viltfärgad valp från en välplanerad kull med hälsan i fokus.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Sarah
0

Ja de är väldigt fina, men mörka skönheter var inte lika trendigt vid senaste kullen, då skulle folk ha silver och angora… och jag kommer aldrig bli den som gör massor av reklam. Friska och snygga viltfärgade linjer räcker inte :P

FerretCrow
0

#10 ja tyvärr är angora och fancy illrar fortfarande en trend idag. alla verkar vilja börja avla på det nu. fått en massa mail där folk frågar om valparna är angora eller semi eller har dom anlagen då dom vill avla =(