OMPLACERING :(
Jag heter Johanna, är 15 år och bor en liten bit utanför göteborg på landet.
Jag har en iller valp, den är 11 veckor gammal. Och jag skall omplacera den, tyvärr.
Hon är en riktigt mysig liten typ. Men, hon bits, men det får man avvänja henne ifrån. När jag fick hem henne så bet hon väldigt mycket och hårt dom 2 första dagarna, men nu naffsar hon bara. I små uttrymmen så går hon vackert på lådan.
Anledningen till att jag måste omplacera henne är på grund av tidsbrist. Jag vill givetvis ha kvar henne, men att inte ge henne den uppmärksamheten och kärleken som hon förtjänar är elakt. Så jag kan inte ha kvar henne.
Jag köpte henne i Lund.
När jag köpte henne så fick jag inte med stamtavla, men jag kan ringa och ta reda på exakt datum vid födsel och föräldrarnas namn.
Hon är en vit albino hona.
Hon är inte vaccinerad.
Jag vet att det kan vara svårt att omplacera en illervalp med så lite information, men tänk efter alla ni iller älskare, vilket är bäst för min iller?
Hon behöver en ny familj, som kan älska henne och ta hand om henne.
HON GILLAR INTE ATT BLI LÄMNAD ENSAM!! om man lämnar henne ensam för lång stund så får man räkna med att hon kommer jävlas med dig tills du har insett att du gjorde fel.
Men övrigt är hon underbar.
okej. är nog inga problem att omplacera en valp utan tavla. Många köper ju valpar från farmare där ingen stamtavla medföljer… tyvärr..
Ska inte skälla på dig, men nästa gång du köper ett djur så kanske du ska tänka på innan vad det är för djur du köper. Ett djur behöver alltid massor med tid och uppmärksamhet och jag blir alltid lika ledsen i hjärtat av att folk omplacerar sina djur pga av okunskap vid köpetillfället.. Speciellt när det gäller små djurungar som verkligen behöver en trygg o fast tillvaro i livet. Hoppas att detta blir hennes sista omplacering hon behöver uppleva.
Ska dock säga att det är bra gjort av dig att inse dina begränsningar istället för att låta henne bli understimulerad och ignorerad.
hoppas du hittar ett bra hem åt henne. Det finns flera omplaceringsansvariga här inne som hjälper till att omplacera illrar och hitta "det perfekta hemmet" för just din iller, genom en förening. Då kommer det även skrivas kontrakt på illern så att hon inte får fortsätta att omplaceras utan deras vetskap. (finns en i göteborg, sarae heter hon här inne).
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det tar lite mer än 1 eller 2 veckor att vänja en valp av med att bitas. Du bör nog själv träna den i minst 1-2 månader innan du säger att den ska omplaceras pga att den biter. Alla valpar biter mer eller mindre efter den första tiden i ett nytt hem. Hon biter för att testa dig och se hur långt hon kan gå, så hade jag varit som dig, så hade jag nog testat att ha henne kvar i minst 1 månad till innan du kan säga att den ska omplaceras för att den biter. Så snälla du testa och se om du inte kan få den att sluta att bitas, det brukar gå bra, och det gör det säkert för dig också.
#2 jag omplacerar henne absolut inte för att hon biter, ja omplacerar henne på grund av tidsbrist, ja vill inte utsätta henne för att vara ensam för mycket.
Jag skrev att hon är bitig för att den som köper henne skall vara medveten om detta.
Och jag vet att det är dåligt av mig att ha köpt en iller bara sådär. Men jag inser också att jag har för mycket annat att göra. Och då är det bättre att hon kommer till en bra familj. Och så kan jag köpa en om några år när jag verkligen har tänk igenom detta noga. Vad tycker du? att jag ska lämna henne ensam, eller att jag ska omplacera henne?
#1 Jo jag vet, men jag tänkte mig nog inte så mcyekt för innan, och det skäms jag också för. För det är elakt mot mimmi, men det är bättre nu att hitta en bra familj. :)

Bra besluta att omplacera henne- Hoppas bara att det är någon illerkunnig som vill ha din tös!!=) Måste bara säga att hon var grymt sööt och jag blev ngt förälskad. Men men har tillräclkigt med att torka illerbajs som de här.. =(
söt iller liknar min albino illerhona.Fick jag för min sambo så skulle hon få följa med mig hem för jag ska ner till den 21/6 för att hämta hem en till illervalp av jan i göteborg.
Hur mkt vill du ha för henne? Vad heter uppfödaren?
Sara
Uppfödaren heter Elisabeth, jag vet inte riktigt, 800 - 900 kr skulle ja tippa på.