Livförsäkring AGRIA
Alla hurrade om att Agria ersätter tandskador på illern och även jag.
det dom ej gick ut med till kunderna var att dom sänker livförsäkringen till max 1000kr =( men fortfarande kostar lika mycket
Så jag har flera av mina försäkrad på 3500kr men kommer aldrig få mer än 1000kr i ersättning.( senaste försäkrade jag med en av deras arbetare för några veckor sedan)
Så jag tänker då ta bort detta nu och kräva tillbaka mina pengar. dom där slantarna lägger jag på ett konto istället.
Är så upprörd nu =(
här finns nya villkoren att läsa
http://www.agria.se/images/pdf/se-villkor-smadjur-villkor-smadjur-2012.pdf

Nu finns det bara en tråd, sparade denna pga länken.
Så mycket konstiga förändringarna, personligen vill jag ha möjlighet att höja taket..
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Instämmer med Veronica, det viktigaste i mitt tycke är definitivt att de höjer taket från 10 000 till minst 15, helst 20.
Pratatde precis med Agria! Det är endast nyteckningar av illrar som endast kan livförsäkras upp till 1000 kr… Alltså! VI som har en försäkring sedan tidigare med högre tak är lugna och kommer att få ut hela den summan om något olyckligt händer…
//Belinda aka Zandrama
#3 jag hoppas det är så men när jag pratade med dom så funderade dom på att ändra Valles försäkring och då hoppas jag verkligen att jag får tillbaka pengarna, för 1000 kr i livförsäkring vill jag inte ha, då spar jag hellre dom pengarna livförsäkringen skulle kostat på ett sparkonto.

#4 jag fick samma svar idag av agria som sara fått angående mina illrar med högre tak. och toffie som är nyast har försäkrats på 3500kr efter dom nya villkoren och jag anser att då dom godkänt det skall det täcka den avgiften men fick till svar att nej då olyckan är framme går dom på villkoren som gäller den dagen olyckan är framme och jag får då bara ut 1000kr även om det står 3500kr i papperen.
Hotade med uppsägning medmera och då skulle hon prata med sin chef imorgon för att sedan återkomma till mig via telefonen mellan 9-13 tiden
#5 jag hoppas verkligen dom ringer upp dig, som jag sa till dig förut så skulle dom ju ringa upp mig idag men har inte hört ett knyst :/

#6 nej bara hoppas denna tjej håller det hon lovar. annars har jag hennes namn ;)
# hehe hon kommer inte vilja komma till jobbet imorrn så som vi har terroriserat henne nu ikväll :P

Ger dom sig inte på detta då kommer dom iaf förlora en massa kunder tror jag

Förlora kunder tror jag inte dom kommer göra då de är de enda med illerförsäkring men tappa livförsäkringar kommer de nog göra.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#11 ja men dom tappar mycket pengar på det. bara från mig tappar dom ett antal hundra per år
#11 jag skulle ju tex teckna livförsäkring på valpen vi får hem näst veck men nu sket jag i det för dom pengarna kan jag lika gärna spara ihop.

#13 helt rätt =)

#9 Livförsäkring har troligtvis inte varit lukrativt nog om man ser till förändringarna och det finns en chans att de därmed inte bryr sej om ett minskat antal sålda.. Är lite undrande kring varför de ens valt att behålla den.

#15 jo det kan vara sant men även om den inte är attraktiv har dom inte rätt att sänka dom som redan har försäkringen enligt lag. Och heller inte höja summan på försäkringen men sänka summan i ersättning
Förmodligen är det inte lönsamt med livförsäkringar på så höga summor på iller så då tappar de inga pengar på att folk inte livförsäkrar sina illrar, utan snarare tjänar pengar på det.. Jag har aldrig livförsäkrat en iller. Tycker det känts onödigt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#17 nej men avlar man så är det bra att ha, plus att det kan vara bra för mina valpköpare att ha då jag kräver obduktion på valparna om dom dör.
Detta står i deras nya villkor:
( http://www.agria.se/images/pdf/se-villkor-smadjur-villkor-smadjur-2012.pdf )
_C.1 Försäkringsbelopp
_)
"Försäkringsbeloppet framgår av ditt försäkringsbrev och är den högsta ersättning du kan få från försäkringen. För id-märkt favoritdjur (ej papegoja) är högsta försäkringsbelopp 1 000 kr."
Jag tolkar det som att det är det försäkringsbelopp som står skrivet i sina egna papper som gäller. Men att för nytecknande så gäller max 1000kr.
Detta står i allmänna villkoren:
7 Allmänt om ersättningen
(http://www.agria.se/images/pdf/se-villkor-allmanna-bestammelser-2012.pdf)
7.1 Försäkringsbelopp
"Försäkringen ersätter upp till försäkringsbeloppet. Hur stortförsäkringsbeloppet är framgår av villkoren och av ditt försäkringsbrev.Livförsäkringsbeloppet baseras på djurets marknadsvärde.Med marknadsvärdet menas vad det omedelbart före försäkringsfallet skulle ha kostat att köpa ett likvärdigt djur. Du måste själv se till att djuret är korrekt värderat hos oss. Vi bortserfrån de sjukdomar och skador som har orsakat försäkringsfalletoch som har uppkommit efter försäkringstidens början. En försäkring får inte medföra att du gör vinst. Vi betalar därför inteut mer ersättning än vad som motsvarar marknadsvärdet, ävenom försäkringsbeloppet skulle vara högre. "
Jag skulle bli arg om dom har gjort som TS påstår. Det betyder att jag i så fall under alla år förlorat någar tusenlappar i och med att alla mina är livförsäkrade och en del av dom upp till 4500kr, OM jag nu skulle bli ersatt med 1000kr vid olycksfall eller sjukdom.
Jag ska ringa imorgon också och höra vad dom säger här.
I mina nya villkor står det uttryckligen att de nya villkoren i stort sett enbart är omformulerade. Att det finns nya regler för importerade djur. Samt att Agria täcker tandskador. Thats it!
Men men….

#19 ja jag hoppas verkligen dom jag pratat med har haft fel på något vis. men jag har inte ens fått papper om tand delen heller
I det stora hela känner jag inte att det är hela världen. Jorden går inte under. Men jag har precis betalat in dryga 6000kr i försäkringspremier till Agria där det finns en slant som bekostar livförsäkringarna och då vill jag gärna veta hur det ligger till.
.

#21 jo samma här och ska nu mina som fått klart 3500 på nya villkorsperioden u bara bli 1000kr ja då kan jag vara utan den
Pratade med Agria nyss!
Det är försäkringsbeloppet som står i försäkringspapperna som gäller. Dvs enbart nytecknande kan välja livförsäkring på 1000kr.
Så vi som tidigare har högre livförsäkringsbelopp har kvar vårat :)

#23 ja dom säger ju olika till alla nu =( enligt dom jag och Sara pratat med ska dom ändra och vi ej ska få pengarna medans andra får svaret inga problem. så ja jag inväntar samtal från chefen där

Nu har även jag varit kontakt med Agria och efter att Veronica som jag pratade med undersökt saken så verkar det inte finnas något klart svar, hon återkommer per mejl när saken är utredd.
Då är det inte så konstigt att det kommit olika svar!
Det enda vi vet helt säkert är alltså villkoren vid nytecknande.

#25 jo det är bara avvakta eftersom alla får olika svar
Ni som fått till svar att ni får behålla er livförsäkring som den är, TA DET SKRIFTLIGT!!
Hälsningar Malin
Jag fick svaret:
Om illern INTE är chippad(id-märkt) går det inte att försäkra den för mer än 1000:-
Är illern chippad går det att försäkra för inköpspris.
Om illern dör av tandfel(och en rad andra saker) utbetalas inte livförsäkring.
SÅ, ni som har försäkrat illrar för över 1000kr kommer fortsätta ha denna försäkring så länge illern är chippad.
Hälsningar Malin

Vad skall dom gå bort av då för att försäkringen skall täcka?
#29 Vad som inte täcks av livförsäkringen står på deras sida, sidan 4a
Hälsningar Malin
Vad kostar det att ha en livförsäkring?
#31 Har itne mina papper här men ca 160:- om året om jag inte har helt fel för mig?
Hälsningar Malin
#31 Det beror på försäkringsbeloppet från 151-181 kr här tror jag.