Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 804 ggr
ammyscrib
2012-08-25 09:22
0

Iller sökes!

Hej! Ammy heter jag och har tidigare erfarenheter av iller. Har passat en iller i ett halvår då jag fick vara ett tillfälligt hem pågrund av att ägaren skulle flytta. När jag nu fick lämna tillbaks den till sin riktiga ägare och sedan flytta till mitt egna insåg jag hur mycket jag saknade den och hur tomt det blev, så nu söker jag då en iller som bara kan bli min och lysa upp mina dagar med all sin energi och sina ideer. Men där är ett problem. Eftersom jag skrivit på hyreskontrakt så måste jag följa deras regler, och det är nämligen så att man får ha iller, men att den bör vara åtminstone 50% rumsren. Det är det enda kravet. Att den är ganska rumrsen och går på låda ibland iallafall, behöver inte vara hela tiden för så rumsren är nästan ingen iller, men att den är där lite då och då iallafall. Så det är en sån iller jag söker. Vill du ha mer information om mig är det bara till att säga till! Jag finns i Växjö. Det gör inget om illern är skygg eller bits, jag pluggar till djurvårdare och har mycket tålamod så att jag skulle kunna lägga ner tid på att få bort det beteendet och göra det till en riktig underbar iller! Och eftersom jag bor 1 minut från plugget så kan jag leka med den varje rast och varje gång jag är ledig.

Vore tacksam för svar. Ifall det finns någon lämplig iller så kommer jag ju självklart att fixa transport och så själv. Är väl medveten om deras aktiveringsbehov samt övrigt som rör iller!

Mvh Ammy

enbartmalin
2012-08-25 11:01
0

Även om en iller är rumsren i ett hem så kan den göra allt utanför i ditt och tvärtom. Så att söka iller efter hur rumsren den är gynnar dig inte :)

Hälsningar Malin

ammyscrib
2012-08-25 11:40
0

# Det ska jag tänka på! :) tack så mycket!

Bogey
2012-08-27 15:07
2

Fast hittar du en iller som är 95% rumsren eller bättre hos nuvarande ägare ökar ju chansen att den även ska bli hyfsat rumren hos dig som ny ägaren, än om man tar en iller som nästan alltid dissar lådan.

enbartmalin
2012-08-28 13:39
0

#3 Det där håller jag inte alls med om.
En iller som är 100% på lådan kan protestera massor hos nästa ägare endast av hem-bytet.
Min Millan var 99% rumsren i min lägenhet, men efter flytten ville hon inte gå på låda alls.

Det finns totalt orumsrena illrar jag passat som hos mig gått på lådan 100%.

Tycker det kvittar hur dom är när det gäller lådan i det förra hemmet för det är ytterst sällan dom har samma % hos nästa ägare.

Hälsningar Malin

Bogey
2012-08-28 20:48
1

#4 Det har du säkert rätt i men jag är i.a.f. övertygad om att sannorlikheten att den prickar lådan på det nya stället är högre om den är duktig redan från början än om den inte är det.
Att sannorlikheten är högre betyder dock inte 100% säkert, utan bara att chansen är större.

enbartmalin
2012-08-28 21:07
0

Nu får du ta med i beräkningen att hon väljer iller efter detta. ;)
Då är det bättre att vänta sig att alla illrar är orumsrena helt och hållet än att ta en ihopp om att den ska vara det för att den var det i förra hemmet :P

Hälsningar Malin

JossanH
2012-08-28 22:32
1

Håller med bogey i det här. Visst bör man inte helt gå på det men jag skulle själv inte skaffa en iller som aldrig gått på lådan i tidigare hem..

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
2012-08-28 22:55
0

Har inte sagt att hon ska ta en iller som aldrig prickat en låda, men hennes krav är att den ska vara minst 50% på lådan i nuvarande hem.

Hon måste ju vara medveten om att även om illern är 100% på lådan i det nuvarande hemmet så kan den sluta helt att gå på lådan i hennes.

Hon ska ju inte skaffa iller på dom vilkoren, för vad händer om illern endast går 10% på lådan hos henne?

Hälsningar Malin

VeronicaKahlbäck
2012-08-29 10:53
0

Personlig erfarenhet;

Aylinh; hade aldrig sett en låda före hon kom hit (9 mån gammal), ganska pricksäker direkt, nu 100%.

Nailia; samma historia som Aylinh men går på låda i perioder, helt klart den som dissar mest låda här hemma.

Oliwer; rumsren i sitt förra hem men testade golvet ganska lång tid när han kom till mej, går i låda om han inte får gå i duschen (suck).

Totte; rumsren i sitt förra hem och även här om han får gå på kristall men eftersom jag föredrar eldningspellets har vi ett problem då han anser att dom är bäst till att sova på (ännu ett suck).

Jag tror att alla illrar går att få åtminstone 95% för dom är inte dumma men mina exempelvis visar minsta lilla missnöjje med att gå brevid lådan.

Jag som varit väldigt slapp med lådträning för att jag är lite mjäkig med djuren har fått städa därefter, för några veckor sen fick jag nog och har kört stenhård träning och det har gett resultat direkt. Det gäller vuxna illrar mellan två och tre år.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
2012-08-29 12:11
1

#8 Det håller jag helt med om, men anser ändå att oddsen är bättre om det är en iller som är mer eller mindre helt rumsren i förra hemmet för då vet illern iaf vad en låda är.

Jag är hitler när det gäller lådträning och jag VET att man kan se resultat med en stor nypa envishet. Mina 3 första illrar gick alltid på låda oavsett vart vi var (flyttade nog 6-7 ggr med det gänget). Enda gången jag hade problem var när jag var tvugna att ha dom instängda i mitt sovrum, när jag inte var hemma, i några dagar då jag tog hem ett räddningsprojekt till illerpojke. Då var grabbarna så sura att de bajsade innanför sovrumsdörren.. Annars var det oerhört sällsynt med pluttar utanför lådan.
Men jag vet också at vissa illrar kräver mer än andra när det kommer till toalådorna.. Min senaste pojke är den jag fått träna mest med. Honom ser jag fortfarande inte som helt färdigtränad men han är duktig på lådan på avgränsade områden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2012-08-29 23:15
0

Jag tycker det är ganska lätt att få illrar att bli 90% rumsrena, bara de godtar hantering (dvs att man kan lyfta dem i lådan snabbt när man ser att de är på väg att kissa eller bajsa).

Men det krävs många toalådor, att lådorna hålls rena och att ju större utrymme illern har att röra sig på desto flera lådor. I hörn där jag saknar lådor kan jag lägga sovplädar istället…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️