Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3216 ggr
Sandrasays
2012-08-20 18:47
0

Tumörer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Espen är nu 7 år gammal. För några månader sedan upptäckte vi att han drabbats av cancer på flera olika ställen. Jag ville inte ta en massa prover för att se vad för sorts cancer, jag visst ju ändå att jag inte skulle få ha han kvar mycket längre Men han sattes iaf in på proglicem som han får morg och kväll. Nu har han tappat väldigt mycket päls och har väldigt mycket klåda vilket resulterar i dessa sår. Vet något vad jag kan göra för att lindra?

UlrikaD
2012-08-20 19:34
0

Har ni pratat om att sätta in Suprelorin-chip på honom?

Det används bl.a mot binjuretumörer. Inte att de tar bort dem, men de hämmar tillväxten en del.

Jag har en pojke som fick binjuretumörer och tappade massa päls, bara någon månad efter jag chippat honom började pälsen växa tillbaka.

Dock har jag inte haft någon iller som kliat sig så, det kan ju även bero på någonting annat såklart.

FerretCrow
2012-08-20 21:27
0

att illern får klåda kan vara en allergisk reaktion på medecinen =( jag skulle råda till att testa att sätta in chippet Ulrika nämner

VeronicaKahlbäck
2012-08-20 21:45
0

Jag vet inte riktigt, jag kanske tänker alldeles galet här men vore inte lite prover vänligare än klådan som måste vara extrem, illrar har ganska tuff hud. Ja om det nu inte är mastcellstumörer han kliar upp..
Har han haft några förändringar på huden?

Min personliga åsikt är att han borde undersökas bättre för ett bättre underlag vid val av behandling om man nu ska behandla.
I den åldern med sina förutsättningar kan jag inte riktigt hålla med om det är läge att testa sej fram i medicindjungeln utan något egentligt att gå på.

Är medicinen så effektfull på killen att det överväger de (enligt mej) ganska rejäla bieffekterna?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
2012-08-20 23:52
0

Mediciner kan ge torr hud och klåda, har dock aldrig varit med om att de kliat upp sådana sår om där inte funnits mastcellstumörer. Jag skulle överväga ett suprelorinimplantat och ett blodprov eller sätta illern på prednisolon.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sandrasays
2012-08-21 07:38
0

Han har tumörer i njurar, buken och på 3 andra ställen. Jag har honom på övertid nu. Jag tänkte mig om det fanns någon salva eller kläm man kan smörja för att dämpa klådan . Har pratat med vet som inte heller tyckte att det ska göras fler tester eller op pga att han är rätt så påverkad på andra sätt med av tumörerna. Så länge han inte har ont eller lider. Finns det nåt sätt att lindra klådan på så blir jag väldigt glad. Annars får man tänka ett steg längre självklart

illernettan
2012-08-21 08:32
0

#5 När min Armani fick problem med sina binjurar så tappade han all sin päls och skinnet blev torrt och fnasigt. Jag gav honom extra olja varje dag och då blev det lite bättre. Han kliade sig inte lika mycket.

Tänker på M Furotone, 8in1 supertone och vetegroddsolja. Det kan ju vara värt ett försök och det finns nog ingen iller som inte älskar olja. Var försiktig med doseringen när det kommer till vetegroddsolja. Kan lätt bli för mycket.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Sandrasays
2012-08-21 08:40
0

#6 Tack så mycket, ska genast testa om det funkar för min pojke.

TottsiGirl
2012-08-22 07:54
1

Jag hade satt in ett suprelorinimplantat direkt. Detta brukar hjälpa mot kliandet, det ser ju inte helt otroligt ut att det är binjuretumörer. 

Skulle vara försiktig med FUrutone då jag ahr för mig det innehåller rätt mycket socker. Finns ju kanske risk för insullinom också å då ska man verkligen undvika allt sött. Laxolja eller vetegroddsolja låter som bättre alternativ då.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

illernettan
2012-08-22 14:38
0

#8 Tänkte inte på det……Skäms

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Ceciliaolucifer
2012-08-27 13:32
0

Aloe Vera kan funka fint på klåda hos iller. Jag har det här hemma till en kille med en mastcellstumör och klåda mellan tassarna. Det svalar skönt iallafall.

Leta efter en Aloe Vera som är tilltänkt för djur.
Jag har http://blog.tamiller.se/?p=1318 som funkar fint för människor och djur. Kan dock vara ganska svår att få tag på enligt min erfarenhet.

Har även den här som jag är nöjd med http://jenda.blogg.se/images/2011/aloe_vera_jelly_141688331.jpg