Lådträning
känns som att ja trokar bajs dygnets alla timmar…
Jag har en liten illerkille som inte alls bryr sig om vad lådan ska användas till… jag har testat de mesta, filtar, matkoppar, tidningspapper godis, citron, spray till katter som kissar på fel ställen… men inget fungerar. Han ignorerar lådan totalt för de han ska göra där i å bara gräver i den oavsätt om de e bajs i eller inte. Han bajsar inte heller i hörn utan sätter sig där han vill om de så e mitt på golvet… ja har koll på honom när han kliver upp så ja kan sätta honom på lådan men inget händer utan han sätter sig på golvet istället så fort ja vänder ryggen till..
Hur ska jag få honom att gå på lådan!?
Är han kastrerad eller brunstig? Om han är okastrerad så har du en anledning redan där. Är han kastrerad så prova fler lådor, byt material i lådorna (träpellets tex) och beröm med godis varje gång han gör rätt! Sätter du honom på lådan så se till att inte ge dig förrän han gör vad han ska där och beröm då med röst och godis.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Han är inte kastrerad, kan ju tillägga att han är valp. Har bytt material i lådorna men de går ändå inte. Jag vet att det tar tid å få en valp att gå på lådan, men han ignorerar den totalt. Jag har suttit länge å "tvingat" honom i lådan men han gör absolut inget förrens ja släpper honom å vänder ryggen till.
Min bamse hade problem med att kanterna var för höga. Var ju jobbigt att hoppa över kanten så jag fick byta låda. Sen om det ligger lite bajs i lådan så vet han vad den är till för.
#2 Försök att dela av så att han är i ett litet utrymme där det bara finns plats för låda, mat och vatten och en sovfilt. Låt honom bara få komma ut efter att han gjort något i lådan efter sömn och dylikt. Beröm, beröm, beröm med en glad och tillgjord röst. Håll stenkoll på honom när han ute i stora rummet. Så fort han visar minsta tendens till att bli trött, tillbaka med honom i det lilla utrymmet. Och sedan börjar det om……när han väl lyckas en gång, så låt gärna skiten ligga kvar. Då är doften kvar och han hittar lättare. Sedan kan det vara så illa att kanterna är för höga och illrar är lata djur.
Så har jag gjort i dom flesta fall med mina valpar och det dröjer inte så länge förrän dom fattar vitsen. Vissa är långsamma men ge inte upp. Finns inget tråkigare än att torka skit…..
Hillbiörns illrar finns på Facebook.