Är det här jättedumt?
Håller på att spanar runt efter bästa fodret till eventuell iller, vore detta jättekorkat att ge ibland?
http://www.klassfoder.se/startsid/klass-kottkross/
Det är egentligen hundfoder, men min mormor tipsade om det då hon köpt det till sina katter, och tidigare hundar.
Det finns olika sorter som innehåller olika saker, men alla innehåller otroligt mycket protein, fett och energi, till och med per 100/g i våtvikt. I torrvikt innehåller det galet mycket protein.
Kompleteringsmaten innehåller bara kött samt inälvsmat och är tänkt som tillskott eller att blandas med vegitabilisk mat, men det måste ju gå att skippa den biten och ge en iller någon gång i veckan md tex benmjöl? Eller är jag helt ute och cyklar och ska hålla mig till kycklingvingar o.dyl?
Tacksam för svar.
Jag har precis testat varianten med 100% kyckling… Mina tre donnor backade iväg från matskålen. Vägrade smaka efter att ha luktat. Konstigt, dom äter allt annars!
En vovve fick adoptera maten i stället.
Klass innehåller lite för lite Taurin då hundar inte behöver det, men annars funkar det om du kompletterar med Taurin.
Det var nån som ev. varnade för benbitar i köttkrosset, men jag vet inte hur det var med det.
Det går annars lika bra, och förmodligen till lägre kilopris, att köpa vingar, hjärta, lever och mage från kyckling.
Här i stan så säljer Willys 400g förpackningar av färsk mage, hjärta och lever för 20kr. Bara att portionsförpacka och frysa in.
Magen brukar jag berika med lite benmjöl. Gör ett snitt i muskeln och strör i lite innan infrysning.
Brukar också köpa färska vingar som jag delar i armbågen. Varje dag serveras en vingdel tillsammans med mage, lever eller hjärta. Som komplement står alltid en foderskål med Carnia Lynx framme och så brukar de få en droppe laxolja om dagen.
Vi brukar också ta vara på köttputs, rått och okryddat, från vår egen matlagning så beroende på vad vi ätit kan de även få fläsk eller nötkött som berikats med lite benmjöl.

Jag vet att jag har varnat för benbitar. Det var 2010 när jag tänkte testa sånt här till valparna. För det första käkade ingen av mina illrar fodret, de sniffade och sen gick de däreifrån.
Men när jag delade upp innehållet såg jag större benbitar i själva röran. Vet inte om en hund lätt kan äta det, men det såg farligt ut för iller iallafall.
Men detta var då 2010 och jag har inte köpt nåt sånt här sen dess.