Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 3801 ggr
Gottfridsson
2011-12-03 20:52
10

"Nya Vitalin - Foderanalys"

Jag har skickat in en av mina påsar med 'nya' Vitalin, till ett lab för att få en näringsanalys gjord. Analysen kommer troligen att göras nästa vecka eller veckan efter. Egentligen behövs inte en hel påse foder, men det ger en säkrare analys, om fodret ligger i en obruten orginalförpackning.

Har även kontaktat TottsiGirl, för att kolla bäst föredatum på påsarna hon har kvar från den gamla tillverkaren, och om hon har tillräckligt kvar för att jag ska få köpa en påse, för en ev. jmf. analys.

Labbet har lovat skicka mig analysen i både pappers- och digital form, så jag kommer att ha möjlighet att lägga upp den på iFokus. Dock kommer jag att låta nya ägaren till Vitalin få tillgång till analysen, innan jag publicerar den på Internet.

Gottfridsson
2011-12-03 20:57
0

Bogey… Tack för att du ställde upp, så jag kunde få iväg påsen redan nu Flört

Bogey
2011-12-03 23:08
0

#1 Vassego Glad
Tyckte du behövde lite sponsring så du inte behövde dra hela lasset själv, men du tar ju ändå merparten av kostnaden ur egen ficka.

VeronicaKahlbäck
2011-12-04 01:09
0

Riktigt bra initiativ, väntar spänt på resultaten.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Nussen
2011-12-04 03:37
0

Bra gjort det ska bli spännande att se Glad

enbartmalin
2011-12-04 12:55
0

Låter ju jätte bra, jag kommer visserligen inte gå tillbaka till Vitalin nu när jag har CL, men för dom som vill forsätta med det är det ju bra att få bevisat om det är att lita på eller ej.

Toppen!

Hälsningar Malin

Madde
2011-12-04 13:10
0

Ska bli riktigt intressant att ta del av denna analys.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gottfridsson
2011-12-04 13:46
0

#2 Glad

#2 - #6 Jo, det ska bli intressant att se vad analysen resulterar i.

Personligen hoppas jag på att svaret ska visa att fodret är så bra som det enl. förpackningen ska vara. Detta då vitalinet är en del av den torrfoderblandning (Vitalin, CL, Hill's kitten) jag ger mina illrar.

Kan väl tillägga att det på labbets inrådan, av kostnadsskäl inte görs en totalanalys, utan vi börjar med analys av protein, fett och kolhydrater.

#5 Om jag förstår din kommentar rätt, så ger du endast CL. Själv ger jag alltid en blandning av flera foder, för att inte riskera problem med magarna eller att någon iller 'matstrejkar', om ett foder tillfälligt tar slut eller utgår från marknaden.

enbartmalin
2011-12-04 17:19
0

#7 jag ger endast CL som torrfoder, utöver det får dom möss, kanin/hare och olika kött/ivälvs prudkter från butik.

Hälsningar Malin

Gottfridsson
2011-12-04 18:01
0

#8 ja, är dom vana med barf, så riskerar man inte att bli utan Glad

Gottfridsson
2012-01-20 16:45
0

Efter många turer, jag fick påsen i retur och fick byta transportbolag, så kom Vitalinpåsen fram till labbet. Analysen är klar och som jag skrev i inlägget, skulle jag låta tillverkaren få tillgång till analysresultatet innan jag la upp det här. Detta för att dom skulle ha en möjlighet att själva ge en kommentar.

Nedan finner ni en avskrift av resultatet (en PDF fil med analysen finns bifogad), samt tillverkarens svar :-)

Analysnamn                          Resultat             Mäto

Vattenhalt                               8,3 %               +- 5 % 
Askhalt                                   8,3 %               +-10 %
Råprotein N*6,25 (Dumas)     32,6 %               +- 7 % 
Råfett enl. EG                        10,5 %               +-10 %
Växttråd                                 2,6 %               +-10 %
NFE                                      37,7 %               Beräknad

(NFE = kolhydrater)

*** Mailsvaret från tillverkaren:

Thank you for the results, I agree the results are not what i would have expected and we are very surprised, we have now sent further samples from our stocks here to see what results are returned.

With regards to the vegetable protein: we only use materials that are listed on the pack & the total meat inclusion for the ferret is 43.7% which is 3.7% above what we claim on pack.

Our recent adjustments to the cooking has given us some improvement to the final product. going forward we will  be constantly monitoring the quality and will make improvements if any are needed.

Blueshift
2012-01-20 17:59
0

#10 (NFE = kalorier)

NFE är sådant som kolhydrater, socker, stärkelse (och lite andra småsaker) om jag inte tar fel. "Kvävefria extrakt" som räknas fram när man tar 100% minus övriga analyser.

Kan ju vara intressant att notera att mätosäkerheten tycks vara ganska hög.

Gottfridsson
2012-01-20 18:19
0

#11 Tack!  Det var vad det skulle stått Skäms

Jo, jag är också lite förvånad över en del resultat och att mätosäkerheten är så stor.

Tillverkaren har fortlöpande gjort förändringar, som antagligen kommer att ge bättre resultat i den analys dom (enl. mailet) skickat in foder för.

VeronicaKahlbäck
2012-01-20 19:45
0

Nu är det ordnat:-D

Bogey
2012-01-20 22:16
0

#11 NFE kan väl inte vara kalorier. Fett är också kalorier d.v.s. energi.

Nitrate Free Extract är nog precis som Gottfridsson säger kolhydrater dock är t.ex. cellulosa en slags kolhydrater som inte varken våra magar eller illermagar kan bryta ner och de passerar rakt igenom så all NFE omvandlas nog inte till kalorier. Brukar poppulärt kallas fibrer när det gäller människomat.

Hur stort cellulosainnehållet är av den totala NFE halten kan vi inte se, men det som inte är cellulosa bryts ner till glucos (druvsocker) och tas upp av kroppen och därmed belastas insulinsystemet.

Lite OT, kor kan effektivt bryta ner cellulosa till användbara kolhydrater. Det är det de har sina 4 magar till.

Blueshift
2012-01-20 22:31
0

Bogey, det var Gottfridsson som råkade skriva att NFE var kalorier. Jag korrigerade med mitt inlägg #11 (som du ser är citatet i kursiv stil). Men sen gick Veronica in i efterhand och ändrade i Gottfridssons inlägg, därav förvirringen Glad

Jag tror inte att cellulosa brukar räknas med i NFE. Det hamnar under råfiber i en analys, dvs växttråd om jag inte tar fel.

Bogey
2012-01-20 22:38
0

#15 Japp förvirring. Högg på "NFE = kalorier" trodde det var din rättning. Ledsen för det. Cool

Ja du har förmodligen rätt att cellulosan hamnar under växttråd, vilket gör det hela än mer skrämmande i.o.m. att man i så fall i princip ger sin iller nästan 40% socker i sin föda. Nu vet jag i.o.f.s. inte hur effektivt en illermage bryter ner stärkelse till socker men ändå.

VeronicaKahlbäck
2012-01-21 10:21
0

Jag ber om ursäkt för att skapat förvirring! Satt på jobbet och rättade texten i efterhand på begäran men hade lite bråttom så skrev nog lite för kort.

Gottfridsson
2012-01-31 17:55
0

Har fått info från tillverkaren om resultatet av de två analyser dom nämner i sitt mail (inkopierat i #10).

Bifogar analys svaren som tillverkaren sänt mig. Det verkar som de åtgärder tillverkaren vidtagit sedan dom övertog produktionen av Vitalin, har gett ett gott resultat.

Bogey
2012-01-31 22:14
0

#18 Skulle varit trevligt om de även redovisat kolhydrathalten.

Men bra jobbat av dig i.a.f. som pressar dem lite Glad

Blueshift
2012-01-31 22:42
0

#19 Ta 100% minus de andra analysvärdena så får man ett någotlunda ungefärligt värde (det är så de räknar ut NFE på Gottfridssons prov). 27,2 % på första provet, 24,8 % på andra.

Gottfridsson
2012-02-01 10:52
0

#19 Tackar :-) Fast man behöver faktiskt inte pressa tillverkaren, mailkontakten med dom har varit mycket bra och dom verkar bekymrar sig över de problem dom råkade ut för.

FerretCrow
2012-08-19 21:02
0

Någon som reagerat på nya vitalinet? har haft detta till illrarna men vissa illrar har helt plötsligt börjat sortera bort vitalin i foderböandningen =(

VeronicaKahlbäck
2012-08-19 21:25
0

#22 Totte kom hit (i juni) med två säckar vitalin (2 kg's) och alla bitar var olika, tydligt pga av de jäst någonstans i tillverkningsprocessen.
Det var dessutom med ett 20-tal bitar stora som en krona, som jag först tyckte liknade torkad svål men vid en närmare titt torrfoder utblandat med socker och de var väldigt hårda. Smakade själv för att kunna vara säker på att det var socker, vilket det var.
Som sista gången jag beställde det själv var det även en hel del hel vete utstickandes från bitarna.

Som jag sa då, ALDRIG med Vitalin.. Utan tvekan rena smörjan som jag är väldigt tveksam till att det är bättre än sämsta ICA-maten.

Totte valde mitt foder som då var Carnia direkt, så ja även han rensade ut Vitalin vilket var det han var van vid.

FerretCrow
2012-08-19 21:38
0

#23 okej har precis fått hem ett nytt lass med vitalin så ska jämnföra och se om jag ser någon skillnad men det jag köpte sist ska ju vara det nya men ändå gamla receptet på fodret.