Old in actions
Kom att tänka på att visserligen är risken liten att ni någon gång behöver montera ner en brödrost för att få ut er iller, men att ha kunskapen är väl aldrig fel?
Nikita är ett monster. Helt klart, ingen som säger emot detta heller.
Jag är som de flesta djur/ illerägare rätt alerta när jag hör att mina pälsar hittar på bus, men sedan Nikita kom in i mitt liv har jag blivit super alert. Jag lovar!
En dag satt jag i godan ro och tittade på tv när jag plötsligt hör hur det låter i köket. Springer tvärs egenom huset och vad ser jag?
Jo på bordet står brödrosten,ni vet en sådan där för fyra skivor, och ur den sticker det upp en vit rumpa med svans.
Springer fram för att hjälpa min olycksaliga iller ut ur brödrosten. Men det går inte, hon sitter ohjälpligen fast.
Ropar efter min sambo som redan innan denna insedent inte är allt för förtjust i mina illrar och absolut inte i Nikita.
-Älskling, HJÄLP!!
-Va? Vad har hänt?
(Han hörde nog paniken i mitt rop på hjälp så han kommer samtidigt som han svarar springandes upp från källaren.)
-Hon sitter fast, Nikita sitter fast.
-Vartdå?
-I brödrosten!
-Va??? Vad sa du hon satt fast?
Vid det här laget har han kommit in i köket, så nu är alla ord onödiga. Han ser det jag såg för några minuter sedan, en vit rumpa med grå svans som sticker upp ur en lika vit brödrost.
Han kommer fram, suckar. Försöker hjälpa mig att dra lös illern ur brödrosten utan att skada henne. Hon sitter fast, stenhårt fast!
Till slut bänder han isär brödrosten, konstaterar att illerfan är lös. Och informerar mig om att skriva upp en ny brödrost på inköps listan.
Sedan återgick han ner till lugnet i källaren, medans jag andades ut över att Nikita än en gång överlevt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

*asg* Ehum hörde att du hade fler än en liten päls kanske skulle ta med en av dem istället på fre
hehe

nene, det var Nikita vi pratade om. Tänkte jag skulle få andas några dagar. Efter bungyjumpen nu denna vecka kände jag att hjärtat skulle må bra av en liten Nikkan semester. hihi
Audiatur et altera pars

Hehe inte e jag kräsen heller nu har det till o med gott så långt så jag kan tänka mig att ta hand om en liten unge i trottsåldern.

*usch* då värsta sorten ju. fniss
Audiatur et altera pars
*asg* åt din historia åsa ,förlåt men du berättar ju så underbart. Förstår att du inte tycker det är lika under bart med en iller som ska leka stuntman

Be inte om ursäkt Monica, jag är glad att någon finner glädje i historierna om henne. Dessutom kan jag faktiskt skratta åt de som ligger lite längre bak i tiden, som den här med brödrosten. Ja den med damsugaren också faktiskt.
Audiatur et altera pars

Dammsugaren?? BERÄTTA!!!! (tror iaf inte jag hört den)

Haha om dammsugaren den vill jag också läsa…

Är det bara Åsa som råkat ut för sånna här, i efterhand, roliga saker eller finns det kanske fler som sitter inne på historier?
Berätta gärna vad era illrar hittar på när ni inte ser 
Det värsta som hänt här är att Elvis fastnade med tassen mellan två plankor när han skulle försöka komma upp på träbänken som vi har i hallen. Men nu verkar han i alla fall ha insett att han inte är lika smidig som Chiquita och håller sig på betryggande avstånd från den 
Men detta är ju ingenting i jämförelse med dessa "självmordsförsök" som Nikita ständigt utsätter sig själv för 
Men å andra sidan är jag glad för att inget värre har hänt mina pluttar 

Som vanligt passar min Nikita på när jag inte ser. Hör ett underligt krafsande och blir självklart direkt på alerten. Det kan ju vara min Nikita som hittat på sattyg. Och visst är det så. Efter mycket om och men hittar jag henne sittandes fast i röret till damsugaren.
Alla som sett Nikita vet att hon inte är en lättvikts tös, så hur i hela fridens namn kommer hon in överallt? Ja, det har jag faktiskt inget svar på.
Där satt hon i alla fall, med bara bakdelen och svansen stickandes ut.
Jag tog genast lös röret från slangen för att hon skulle få luft. Jag försökte hjälpa henne loss genom att dra i baken på henne, men det gick inte. Hon satt ohjälpligen fast. Jag funderade på grönsåpa för att få lös henne men insåg snabbt att det nog inte var så nyttigt för min lilla päls. Så vad gör man då? Schampo fick det bli. Jag dränkte in hela baken på henne och försökte trycka in schampo mellan röret och illern vilket inte heller gick. Men sprutade så nära röret som möjligt. Och sedan fick jag sakta men säkert lirka lös henne från röret. Ett plopp sa det så var hon lös. Sedan tog det ytterligare flera timmar innan illern var fri från schampot.
En skrämmande upplevelse kan jag lova er, även fast det kanske inte låter så nu i efterhand.
Audiatur et altera pars
Jadu Åsa, jag känner att jag nog skall vara glad att mina illrar inte är knäppare än vad de är. 
Jag hade fått akut blödande magsår med en Nikita i huset.

haha, där har vi det. Anledningen till att jag är sömnlös. hihi
Audiatur et altera pars