Iller iFokus

Iller

Etikettlänkar
Läst 1122 ggr
Illemann
0

(K) Nya selar köpes!

Hej Jag har tänkt att ge med en sele till varje illervalp i valppaketet. Har 7 illervalpar och undrar vart jag kan köpa bra selar till alla, till ett bra pris? Vill helst ha selar som kan justeras från valpstorlek, till vuxenstorlek… Vore snällt om någon skulle kunna rekommendera och gärna länka till privatpersoner som syr eller företag… Mvh Bolette

FerretCrow
0

jag beställde av enbartmalin här på iFokus till alla mina valpar då hon hade erbjudande i våras till alla uppfödare som beställde många.

annars har väl ferretplanet.se bra priser på olika valp paket

Illemann
0

Okej, tack för svaret. :-)

Illemann
0

Är detta  en bra sele, och passar den verkligen för alla illrars storlekar - valpar och vuxna? Eller är "enbartmalin" selar bättre? - Vill jo köpa selar som kan användas så länge som möjligt, helst från valp till vuxenstorlek.

Ferretplanet.se - Hagen- living world

En uppsättning sele och koppel för illrar kan utan risk användas i oväntade situationer när din iller måste vara under kontroll.

Typiska inslag i uppsättningen är:

• möjligheten att justera storleken (för att passa alla illrars storlekar),
  • praktisk snäpplåsnings för koppel,
  • larm bjällror,
  • storlek koppel 120x0.8 cm
FerretCrow
0

Ja det där är ju en Hagen sele som dom flesta har till sina illrar. Men om den kan bli så lite som till en valp beror ju helt på valpens storlek. vissa är ju kolosala valpar medans vissa är mindre

Illemann
0
FerretCrow
0

#5 aldrig testat den men som sagt är storleken ganska inviduellt

Illemann
0

okej.

Ceciliaolucifer
0

Jag har haft många valpar och inget slår hagenselarna som numenar är Living world selarna. Lagom tjocka och breda band, lagom stora spännen mm!

Tål tvätt efter tvätt, tappar inte nämnvärt i färg, håller som bara den. 
Har kvar mina första jag köpte 2003 och dom ser lätt begagnade ut trots flitigt användande  i snart 9 år :)

Dom som sys av privatpersoner har kanske finare färger och möjlighet till custom sizes, enda nackdelen tycker jag är bredden på banden och spännena. Men annars fina dom också!

Odis
0

Hagen selar passar inte illervalpar iaf inte dem jag har och min första köptes för ca 8 år sen den andra för 3 år sedan. Den passar bra i huvuddelen och går att justera ner i valpstorlek men inte i bakdelen. Min valp är ganska stor han väger precis kilot nu och är ungefär 14-15 veckor(tappat räkningen:P) och den är fortfarande för stor. Den bästa selen för valp till stor iller tycker jag är 8 selen från ferplast bromma zoomarknad har dem kostar ungefär 69 kr styck.

FerretCrow
0

som sagt jag köpte hand sydda av malin då fick jag den gärg jag ville och den storlek jag ville =)

kredka
0

Man kan inte riktigt och bestämt säga vilken sele är säkert den bästa för alla illrar/valpar. Jag har just nu 3 illrar i 3 väldigt olika storlekar och Hagen sele passar perfekt till var och en av dom - dom kan justeras perfekt till önskat storlek och ingen av pojkarna kan ta sig ut från selen. Men när jag hade min första valp hemma så gick jag genom massa olika selar från *västar* från ferplast till marsvin/iller/katt selar och endast trixy's kitten sele har passat bra. Min andra valp däremot gillade bättre just *väst* från ferplast och han tog sig inte ut från den… Det är väldigt individuell sak fr varje iller vilken sele passar den bäst.

Jag tycker att det är visst gulligt idee med tex. *personliga* selar till varje valp men känns mer som bortkastade pengar för uppfödaren att investera i sådana för kanske dom ska inte alls passa valpen om 2- 3 veckor. Jag som köpare föredrar att gå med valpen till affären och prova på olika selar på plats.

Har en gång haft kund som har kommit med sin iller och berättade att dennes iller absolut vägrar att promenera och går ut från sele och vet inte varför. Det visade sig att illern hade just en sån 8 sele som var handsydd och den både hängde olämpligt samt gick inte att justera rätt. Kunden fick prova på olika selar på plats och vi hittade en sele som passade perfekt - personen i fråga blev mycket nöjd och efter ett tag illern började uppskatta promenader :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

TottsiGirl
0

Lurvet använder än idag sin sele som han fick med i sitt valppaket så visst går dom att sy så att dem passar även senare i livet. 

Jag har haft hagenselar till mina oxå men tycker det är mycket roligare med en personlig sele. Sen är det naturligtvis så att alla hemmasydda selar inte är bra men precis så är det ju även med dem man köper i butik. Min gamla iller Fiona hade en sele från EnbartMalin och den fungerade kalas! :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

FerretCrow
0

#11 hur gör du med dom som är prövade men inte blir köpt av den som prövar? det blir ju en risk att det blir smitta på den då.

Jag har beställt hand sydda valp selar men sedan kommer nya ägaren att få köpa en vuxensele om illern blir stor senare. och även om det kostar så vill jag skicka med detta. som sagt är jag ej ute efter att tjäna pengar på mina valpar

kredka
0

#13 jag har prova på exemplar som efter varje provning läggs i *badet* med vanish oxi action extra hygien som har antibakteriell verkan :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

FerretCrow
0

#14 okej det är ju kanon =)

Elin-a
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

King Louie har haft en sån här sen jag köpte honom, den sitter kanon och minsta måtten passar en valp jättebra, och därefter har den gått att justera allt eftersom han vuxit. Rekommenderar den starkt :)

http://ferretplanet.se/Hagen_living_world-129.html