Gräver i lådan...

Bytmaterial ett tag och se om det fungerar
Jag skulle börja med att rensa bort allt spån i lådorna varje kväll. Här tar jag både bajs och spån varje dag för att lådan ska hållas fräschare plus att det är så mycket lättare att städa upp hela pellets framför fint spån. Sedan brukar det oftast bero på något att han gräver ur lådorna. Tog hem en iller som skulle avlivas och som bott i bur i 2 år, den var inte lådtränad så hade kanske 10 lådor på ca 20 kvm för att han skulle lära sig. Saken var att när han slapp buren fick han en så enorm energikick att han var vaken och aktiv i flera dagar och bara ville göra saker. Detta resulterade i att han även la energi på att gräva ur sina lådor på natten. Pellets överallt när man vaknade på morgonen. Så jag tror att det du kan göra är att försöka erbjuda extra aktivitet precis innan läggdags. Gå ut och gå eller busa upp honom ordentligt. Ställ fram en vattenbalja med bollar i så han även kan sysselsätta sig själv. Släng ut din smutstvätt på golvet och göm godis i. Man får försöka vara listig! Ofta är det en period som går över.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har haft exakt samma problem med en ohanterad omplacerings valp. Hon var överlycklig, hyperaktiv och vild när jag fick hem henne. Toalådan blev bara ännu en ny superrolig leksak.
Jag löste problemet med sena kvälls- och nattpromenader. Nattluften och nattdofterna laddade ur hennes batterier totalt och tillslut räckte det med en kvällspromenad för att hon lugnt skulle använda toalådorna som toaletter.
Hon älskade att springa och sprang helt perfekt i koppel, så jag joggade faktist med henne på nätterna när hon var som mest hyper.
Det finns alltid en lösning på problemet, det gäller bara att hitta den.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
För en av mina illrar är att gräva i lådan en princip sak. Dock han gör det bara dagen då jag tvättar alla lådor och fyller dem med helt fräsch sand. Jag brukar ta ut illrarna på en riktig lång promenad och efteråt tvättar, desinficerar och fyller på en helt fräsch sand i alla lådor ich då spelar det ingen roll hur trött en av mina gubbar är han springer hejvilt från låda till låda och gräver ut all sand från alla lådor… Snacka om deprimerande… Men efter han är klar med sitt glada grävande så låter han bli lådor fram tills nästa städning…
Välkommen till ferretplanet.se :)

Mina gräver inte i lådan om det är pellets i den, men däremot om det blir massa spån så gör de det. Så jag ser till att skaka ner spånet hela tiden så det inte finns nåt att gräva i.
Materialet är nog väldigt beroende framkallande för grävning. Hos uppfödaren så sov och grävde Fridolf i toalådan och där hade han pellets. Här hemma kör vi på everclean kattsand och då varken han gräver eller sover i lådan, däremot så missar han lådan en del men detfår väl tiden råda bot på:P
Just när det gäller ny kattsand i lådorna så är det ganska vanligt att illrar har svårt att motstå att gräva eller köra nosen i det. Har haft flera illrar som inte kunnat motstå just ny kattsand. Har inte haft alls samma problem med pellets faktiskt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Kan tännka mig att det beror jätte mycket på kattsanden. Just everclean som jag kör med här hemma är ju inte sand i sand bemärkelse. Det är mer stenar eftersom det är kristaller utav något(Ingen aning om vad) som ska vara extra luktabsorberande och så slipper man städa lådan så ofta om man plockar bajsarna då en låda ska hålla i en månad. Jag städar dock ungefär varannan vecka ocvh byter sanden. Men just att det är mer stenar än sand gör nog att det är lite små otrevligt att köra ner nosen i det
#8 jag har använt ever clean då jag bodde i Norge och inte fick tag i pellets. Då blev illrarna glada och grävde när jag fyllde på nytt. Dock minns jag inte vilken sand jag använde av ever clean.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag använder också everclean.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#TS här kan du läsa om illerbeteenden :-)
Tack för alla tips! Jag tror det beror på att hjan behövde stimulans, för efter att ha fått kvällspromenad och lek lite mer än förut, så har han inte grävt ur lådan.
TS, glömde länken :-) http://blog.tamiller.se/?p=1268
#13 Tack för intressant läsning ^^ Man lär sig något nytt intressant om pälskorvarna varje dag!