Världskrig
Yes, här hemma är det två läger. En iller i köket och en iller i resten av lägenheten, och sen byts det, så båda får springa fritt. Men jag vill inte behöva stänga in en utav dom. I början gick Lilith och Lucifer ihop ganska bra. De luktade på varandra och var nyfikna, men nu hugger Lucifer så fort han ser Lilith. Försökte ta båda i varje hand och låta dom titta och lukta på varandra idag, men Lucifer slet sig självklart och satt sen fast i hennes nacke. Hon skricker som en stucken gris och skakar och blir livrädd, och hårtussarna flyger. Hon kan verkligen inte försvara sig! Även om jag håller Lucifer med båda händerna och hon nosar så hugger han. Tillslut var Lilith så skärrad att jag fick ge upp.
Satte mig på golvet en bit ifrån med henne i famnen. Lucifer verkade ha lugnat sig och gick runt mig i cirklar och tittade. Tänkte att detta kunde vara bra, då dom är i samma rum, men bara tittar på varandra. Men tillslut fick han ryck och högg, men träffade mig i armvecket, och satan va ont det gjorde! Skrek till för att jag blev rädd (Lucifer har aldrig aldrig bitit mig) och ställde mig upp, fortfarande med Lilith i handen. Lucifer pausade i attacken för nån sekund, sen högg han igen och bet tag i mitt smalben (hade shorts på mig). Blir ledsen att han går på mig, och jag börjar förstå hur mycket han hatar Lilith. Tanken slår mig att Lilith inte bör vara med andra illrar, och att Lucifer inte kommer acceptera henne.
Jag vill släppa ihop dom och låta dom bråka, men det hade varit som att släppa ihop en 90 åring i rullstol mot en 25 årig bodybuilder.. Det är inte fair play, och Lucifer hade bitit sönder henne direkt. Jag behöver hjälp. Är jag bara för blödig? Borde jag släppa ihop dem? Har provat promenader, neutral mark, men Lucifer springer på henne. Han nosar upp henne om hon gömmer sig och hugger. Hjälp, snälla!? Nån i gbg området som har bättre koll på illerbråk än jag och kan se om det är blodigt allvar eller bara hård kamp om rang?

Det låter som ett fall där man kan vara tvungen att ge upp. Alla indivder fungerar inte ihop.
Men det är svårt då man inte ser det själv. Men med den beskrivningen och med det jobb du lagt på andra ställen och sådant så känns det inte som om det skulle fungera.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja, vi ville verkligen ha en kompis till Lucifer, men det är två helt olika personligheter. Tycker jätte mycket om Lilith och att omplacera henne skulle kännas otroligt tungt, men ibland kanske man måste för deras eget bästa… 

Jag undrar lite om hon fortfarande är dålig? Djur kan ju känna på sig ifall någon individ är sjuk eller är svagare. Ni har ju varit hos veterinären och så och du skrev att hon gick lite snett förut. Det kan ju vara någonting som Lucifer snappar upp och går på henne för det.
låter som vi har här hemma

#3 Vi gjorde en nogrann undersökning med alla möjliga blodprover och ultraljud. Allt som var fel var en förhög fosfor-halt och en något förstorad mjälte. Veterinären visste inte vad man kunde göra, och tyckte inte att det var något allvarligt. Men hon är fortfarande väldigt rund om magen och ganska svag i bakbenen, vilket gör att hon vaggar och vinglar lite grann. Hon är helt enkelt svag och skör. Självklart ser Lucifer det som en fördel. Med andra illrar är det han som får stryk och springer iväg. Men varför hon är svag är fortfarande ett frågetecken. Hon kanske bara inte är lika pigg som andra illrar? Jag vet faktiskt inte.

Jag tror då att det är därför Lucifer hoppar på henne. Det tolereras ju inte speciellt i djur-världen om du är svag och inte kan ta hand om dig själv. I och med att hon fortfarande är svag och vinglar så kan det ju vara någonting annat fel med henne som veterinären inte hittat.

#6 Jag tror också att det är så, därför kanske hon borde vara i ett hem utan andra illrar.. Jag vet inte. Men vad mer kan då göras? Öppna henne? Ta bort mjälten? Vill utsätta henne för så lite sånt som möjligt. Vi misstänkte ju både insulinom och lymfom, men blodproverna visar motsatsen. Hur mycket ska man låta henne gå igenom? Hon är svag, men annars verkar hon inte må dåligt. Frågorna är tusentals.

Tyvärr vet jag inte vad man borde göra just sjukdomsmässigt med henne. Det kan säkert andra hjälpa till bättre med. Men jag tror att du har rätt, att hon kommer nog inte att fungera ihop med Lucifer medans det är så här.
Tror du den förra ägaren är intresserad av att ta tillbaka henne?

Usch känns skrämmande att bara prata om möjligheten att omplacera. Nej, jag tror inte gamla ägaren vill ta tillbaka henne. OM hon nu måste flytta blir det hennes fjärde hem.. Hon är ju bara tre år tjejen. Sorgligt. Känns som om det kan bli fler hem. Hon är ju inte den "roliga livliga iller alla vill ha" :(

#4 Hur löser ni situationen?
okej, enda gången jag varit med att en iller attackerat en människa i blint raseri var när min Pegasus bråkade (på liv o död) med sin halvbror Tjabo. När Hanna fick tag i tjabo och lyfte upp honom så satte sig Pegasus i hennes vrist. Han var tokig… Så det känns inte betryggande att han faktiskt högg efter dig när du höll Lilith..
MEN, ett sätt som jag tror kan vara bra för er (och funkade fint för mig) är att ha illrarna på neutral mark där ingen har starka revirkänslor.
Förra sommaren tog jag med mig mina illrar till stugan en vecka. Jag började med att stänga in mig med alla 3 i badrummet (triton skulle bli meddlem i flocken hade jag bestämt mig för) och jag hade en vattenspruta med vatten i beredskap. Så fort de nosat klart i badrummet så ville de på Triton men då fick de sig en stråle vatten på ryggen och då distraherades dom.
Klart att det blev lite jaga i stugan och lille triton bajsade på sig några gånger, men det hjälpte till mycket! På vägen hem kunde de tom vara i samma transport utan att vilja döda varandra.
Mitt största problem innan var just pegasus… och jag hade inte vågat sätta ihop dom "ordentligt" innan då pegasus vart galen bara av att ha ett galler emellan. Men nu är dom en flock på 3 och alla samsas bra!
Om du inte kan låna en hel stuga så kan du kanske låna en väns badrum en gång om dagen och sitta där 1-2 timmar med vattenspruta i beredskap!
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är enligt mig bäst för djuren att slippa bråka. Låt henne få en fin ålderdom där hon slipper vara rädd. För hennes skull. Var jättetrist att lämna ifrån sig Smulan, men det fungerade verkligen inte och nu är hon glad hos sin nya husse. Det värmer. Jag tror att jag sätter min gräns vid en månad. Är det verkligen inte bättre efter det så ska de inte behöva genomgå mer.

#11 Neutral mark har vi testat, men det har inte funkat hittils. Men vattenspruta.. Kan alltid testa, men är rädd att det inte kommer funka och då kommer hon ha åkt på rejält med stryk innan jag hinner gå emellan.. Jag tror att anledningen att Lucifer högg efter mig var för att jag skyddade henne. Jag satt med henne i famnen och jag tror han blev förbannad över det.
#12 Nej, ingen bättring efter en månad här, snarare försämring. Och hur skulle det kunna ha bättrats när jag inte vågar låta dom vara tillsammans. Ska ta och prata igenom situationen med pojkvännen också så får vi se hur vi gör. Som du säger, man måste tänka på illrarna främst, inte på sitt eget ego.

Någon som har fler ideer?

Låter lite hemskt och som en absolut sista utväg tycker jag, men hörde här på forumet att någon testat att fylla badkaret med vatten så de måste simma, och lägga ner båda två samtidigt. Det hade tydligen funkat för dem, de hade tytt (stavning?! konstigt ord!) sig till varandra i badkaret och kom överens efteråt.. av någon anledning.
#15 kanske ngt i stil med "min fiendes fiende är min vän?" när båda kämpar mot vattnet kanske de inser att det är viktigare att hålla ihop för att klara sig ur det?

Kan nog vara en bra ide.. Måste bara skaffa ett badkar ;) I början försökte vi duscha med dom några gånger för att få dem att lukta lika. Jag och pojkvännen tog en varsin i famnen och ställde oss i duschen, men om vi gick för nära varandra så bet dom iaf… Men det var faktiskt vapenvila när sjävla torkningshysterin utbröt.

#16, ja jag tror det blir nåt sånt! men det låter lite brutalt ändå, de måste ju få panik.. för det första att de måste simma och inte får komma upp, och för det andra att de är där med den de hatar mest.. Men om det funkar så kan det ju leda till att de får bättre liv efteråt!
Vi satte ihop två av våra illrar i badkaret med vatten. Men vi hade aldrig i så mycke vatten att dom inte kunde stå. Men dom tydde sig till varandra iallafall.

#19, det låter mycket bättre, att de kan stå på botten. Inte samma panik då iaf! Intressant att det funkade!
Så det kanske är ett alternativ iaf, Soffi?
#20 Ja den ena av dom är jätte rädd för vatten och den andra älskar att simma runt och bara stå och njuta. Men hon som är rädd va rädd redan innan så det va inget som blev efter att vi satte som tillsammans.