Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1467 ggr
Zawty
0

Sommarsvans/sjukdom?!

Jag har läst runt lite om detta och det är så mycket delade meningar så jag känner att det är bättre att starta en egen tråd och fråga.
Jag ursäktar för jag vet att detta är ett ämne som tas upp ofta.

Upptäckte precis att min ena ettåriga tjej börjat bli tunnhårig på svansen och det är svarta prickar under.
Hon är inte i ett pälsbyte just nu så jag förstår inte riktigt.
Läste det kan vara såväl pormaskar, sommarsvans, insulinom, binjure, cancer och lite allt möjligt…
Vad är det jag ska tro?! Jag föredrar att vara ute i god tid att fråga så ifall det faktiskt är något att jag hinner ta henne till veterinären i tid, och veta vad jag ska be dem kolla upp.

Jätteglad på svar så fort som möjligt då jag är väldigt orolig!

/Sussie

terkina
0

Våran äldsta tjej såg precis likadan ut den sommaren när hon fyllde ett. Det kom dessutom ganska precis den här tiden på året. Året därpå var det mycket mindre "fäll" på svansen och i år när hon fyllt tre har hon knappt tappat nåt alls än. Så hos oss har det endast varit en släng av sommarsvans och ingenting allvarligare än så. :0) hoppas det är likadant för din tjej.

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

JossanH
0

Jag säger Sommarsvans. Pormaskar och Sommarsvans hänger ihop. Pälsen kommer växa ut igen till nästa pälsbyte och vad man vet beror det på hormonella förändringar. Du behöver inte uppsöka veterinär för detta, speciellt inte då illern bara är 1 år gammal. Tappar illern päls på svansen när den kommit upp i ålder så kan detta bero på binjuresjukdom men oftast visar sig då även fler symptom och att illern tappar päls även på andra ställen på kroppen, får tunn och dålig päls, kliar sig mycket, beter sig som en okastrerad iller trots kastrering etc. Så var du lugn detta år :) Har själv.2 pojkar med en liten antydan till Sommarsvans.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

här hemma har miilo sommarsvans som vanligt men bara någon kal fläck just där han har svarta porer. lite fet salva så brukar det lösa sig =)

Zawty
0

Åh, vad skönt att höra att det inte verkar vara något att oroa sig för!
Tack så hemskt mycket för hjälpen!

JossanH
0

#3 det som annars rekommenderas är att låta det vara eller tvätta försiktigt med parfymfri tvål för att huden ska få lättare att andas pga all naturlig olja som bildas på svansen. Fet salva brukar ge motsatt effekt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#5 brukar smörja bara någon enstaka gång med lite försvarets hudsalva. han har en speciel fläck som kommer varje år ;)

Zawty
0

…Drar upp denna tråd igen och frågar. Kan sommarsvans vara smittsamt?

För att mina illrar har aldrig tidigare haft det, och då är min äldsta tjej tre år. 
Nu så fick först en av mina ettåringar det, sen en till kort efter och nu treåringen med på ett litet ställe.

Börjar bli orolig, särskilt om jag ska oroa mig över den äldsta.

JossanH
0

Sommarsvans smittar inte men verkar vara ganska bundet till väder, ljus och temperaturer under sommaren. Vissa somrar visar det sig på flera illrar i samma hushåll och andra inte på någon. Lite som att vissa illrar byter päls 2 ggr under sommaren men inte varje sommar. Jag tycker inte du bör vara orolig. Håll koll på om din 3åring börjar visa andra tecken på sjukdom eller börja göra rutinkontroller redan nu annars kan du lätt avvakta. Man ska vara medveten om att sommarsvans kan vara ett tecken på sjukdom men det är otroligt vanligt och man behöver inte jaga upp sig i onödan då det ofta bara är ett av många tecken på sjukdom som kan visa sig. Så oroa dig inte i detta skede :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zawty
0

Ah, okej. Började misstänka att det var något sådant.

Jo, blir lite orolig över henne. Men hon verkar inte visa några andra tecken på sjukdom och har hitills extremt lite sommarsvans, såg det bara pga att jag kollat på allas svansar så mycket nu.
Tack för tipsen!

FerretCrow
0

Kan även vara ringorm

JossanH
0

#10 det känns väldigt otroligt om det skulle vara ringorm och bara koncentrerat till svansen och ge samma symptom som sommarsvans dvs pormaskar. Ringorm heter just ringorm pga de ringformade utslag som bildas på huden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Är inte på alla djur det blir ringar

JossanH
0

#12 nej, men vad är dig som får dig att tro att det skulle vara ringorm när symptomen är så tydliga för just sommarsvans? Pormaskar, pälsavfall, tid på året och helt koncentrerat till svansen. Inte heller är sommarsvans något ovanligt hos iller medan ringorm inte alls hör till vanligheterna…

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Ring orm kan börja på svansen den med

JossanH
0

#14 så det är därför du tror det kan vara ringorm?.. tycker bara det är så konstigt att börja prata om ringorm när allt egentligen pekar på Sommarsvans. Detta är ett ämne som ständigt är uppe och aldrig har jag varit med om att en sommarsvans i själva verket skulle röra sig om ringorm.. Skulle symptomen börja uppträda sporadiskt på huden med klåda eller andra symptom så förstår jag om man börjar leta efter andra svar, men nu känns det så uppenbart.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Ja med ts skrev olika saker det kunde vara och jag la in att det även kan vara ring orm. Lika väl att på okastrerade hanar kan det vara brunst fläckar

Trollhund
0

Det finns ju ett uttryck som jag ite kan ordagrant men som går typ om det låter som hovar så är det förmodligen en häst och inte zebra. :-) If it sounds like a duck, looks like a suck and kvacks like a duck it's probably a duck! Nu bidrog jag inte till samtalet direkt men jag tror min poäng går fram..