Laxolja och tigerräkor.
Jag har två funderingar kring detta med illermat. Har köpt 100% laxolja som inehåller Omega3 DPA och DPH. Hur mycket och hur ofta ska man ge utav denna?
Och fundering nummer två, iller och tigerräkor? Fridolf älskar att mumsa i sig råa tigerräkor han har fått två räkor en dag den här veckan. Är detta något man bör undvika eller kan man ge några stycken lite då och då?
Vill upplysa om att tigerräkan/jätteräkan är en av de största miljöbovarna på vår planet just nu. Därför uppmanar jag till att gå över till de mindre räkorna om någon, oavsett djurart, tänker sätta tänderna i just en räka.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
Bladibla helt ärligt jag skiter i tigerräkor och miljöhot. Så länge folk käkar rödlistad torsk och andra utrotningshotade djur så käkar jag rödlistade miljöhotande räkor. Så resterande svar angående tigeräkor och miljö och sluta äta undanbedes och fokusera på de funderingar som ställdes.
#2 Man blir nästan mållös… och tappade helt lusten att svara på dina frågor. Men nån annan ställer säkert upp.
#3 Återigen åsikter angående min konsumption om tigerräkor undanbedes, Om du inte har något vettigt att tillägga kring mina funderingar så låt bli att skriv något överhuvudtaget.
#2 Wow… Du är medveten om att hon bara ville upplysa dig? det var inget tvång hon gjorde mot dig…
Det hon mena på var att om du enbart har de till djurmat så kanske det kan vara värt att överväga att köpa något som inte är ett miljöhot?
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Lite räkor är nog inte fel att ge som en extra godsak vi ger våra rå lax och torskt också. Räkor är det ju protein i så det är både nyttigt och gott 
Laxoljan är jag inte lika orolig att överdosera som vetegroddsoljan så dom får lite mer av laxoljan. Jag läser doseringen för katt och höftar lite 
Ingen fara illern i fråga får bra illerfoder 
#5 Kommentarer som inte svarar på trådens fråga undanbedes återigen.
#6 Tack så himla mycket för hjälpen=) Gur ofta brukar du ge dina laxolja? Hitills så har jag gett till köttet 2 gg i veckan ½ tesked.
# 8 så lite så :) Jag ger det ungefär som du 1/2-1 tsk per gång ca 2 ggr per vecka. Om han gillar laxoljan så är det stor chans att han gillar lax.
Så härligt att han gillar att smaka på nya saker som räkor. Våran stora valp här hemma (2 år=ingen valp) :) äter mest kyckling,vinge,hjärta o lever så testa allt som går med Fridolf så han lär sig äta en massa smaskens :)

Åh herregud. Miljöhotet från tigerräkor är så enormt mycket värre än att vissa äter torsk. Jag blir helt galen då folk kommer med sådana kommentarer. Om inte alla hjälper så skiter jag i det.
#9 Jodå han är storätare av det mesta här hemma=) Han får en riktigt varierad meny så länge det är kött så äter han, torrfoder är dock mycket kräsnare.
#10 var god och läsa tidigare kommentarer om att kommentarer av din art undanbedes från den här tråden!
#11 Det låter superbra.
Nu sa min sambo att det kan vara parasiter i all fisk (kanske skaldjur med men har inte hittat något om det ännu). Så det bästa är att om fisk mm skall ätas rått är att först frysa in den så att parasiterna dör. De är väl inte så supervanligt i Sverige med parasiter men med tanke på att fisk och (ev om det gäller skaldjur) odlas lite överallt i världen kanske det är bra att frysa in först.
Som ni förstår är det min sambo som står för frysandet och omhändertagandet av maten här hemma , jag bara matar 
Himla skönt att ha utbildad kock här hemma så man slipper tänka 
#11, skriver man i ett fritt forum så får man räkna med att folk reagerar, det är liksom inte förbjudet att svara i trådar och gå utanför ämnet. Instämmer med ovanstående kommentarer, blir mållös…

Jag skall se om jag tar mig iväg och fiskar lite så illrarna får smaka lite ;) Men vart köper ni laxoljan?
#12 Ah det var bra att veta. Jag köper dem redan frysta så ingen risk för parasiter där då=)
#14 Jag köper laxolja i vanlig större välsorterad djuraffär som ex arken zoo. De brukar ha den i en disk bakom kassan så man får fråga efter den.
#13 Detta är mycket riktigt ett fritt forum men det finns vissa regler man skall följa. Bla så är personangrepp och kränkning inte tillåtet. Då jag flera gånger undanbeder kommentarer angående tigeräkor deras miljöhot och min konsumption över dem, men folk ändå fortsätter kommentera med ord som blir mållös, galet med folk som har sådana kommentarer etc, så ser jag det som kränkande därför för sista gången så undanbeder jag kommentarer rörandes min privata konsumption av tigerräkor och folks åsikter kring den behåll dem för er själva!
#14 laxolja finns bla att köpa hos kredka mer säger jag inte ;)

#16 jo det har jag sett men vissa är ju bättre än andra så svårt att veta vilka som är bäst =(
#17 haha jag menade att jag var osäker på om jag fick göra reklam :)
Här är den laxoljan vi köper
#17 jag var in på djurmagasinet nu i veckan och köpte, där hade dom några sorter att välja på iaf. Bra eller dåliga har jag däremot ingen susning om.
Jag har testat olika sorters laxolja och har inte märkt någon skillnad förutom att laxolja med pump är 1000 gånger mer praktiskt än laxolja utan pump