Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1942 ggr
kredka
2012-07-29 21:19
0

Låda stinker

För ett tag sen har vi köpt 3 lådor - 1 från arkenzoo med bra kvalitee och 2 vanliga billiga lådor från ÖoB. Jag gör samma sak med alla tre lådor - varje dag plockar jag bort kiss och bajs klumpar, en gång i veckan byter jag ut hela sanden samt rengör och desinficerar lådor. Har inte bytt sanden - kör med EverClean. Jag märkte vid rensning idag att dom 2 billiga lådor stinker ammoniak medan från den tredje låda känner man ingenting. Det är när jag plockar klumpar och och pojkarna lyckas att gräva i sanden så att dom kissar nästan direkt på plasten. Lukten är riktig illa - det svider i ögon när jag plockar klumpar. Kan det bero på att lådor med dålig kvalitee på plasten har *passerat sin bäst-före datum*?? Kan det vara farligt för pojkar?? Ifall ja, vad kan hända då?? Någon som har varit med om nåt liknande??

Välkommen till ferretplanet.se :)

Aviendha
2012-07-29 21:26
0

Aldrig hört om. Den eventuella fara som det skulle innebära är själva ammoniaken vilken är irriterande för bla. luftvägarna. Nu är det dock inte troligt att det ger någon påverkan på djuren eftersom luftföroreningen är koncentrerad till lådan och späds ut i övrig luft, så jag skulle inte vara orolig för annat än att det är otrevligt med doften.

Har själv lådor av alla olika plastkvalitéer och har inte märkt någon sådan skillnad alls. Det är ingen större skillnad i vilka lådor som används, så att de som luktar är de som används mest? Luktar samma lådor om de byter plats med sådana som inte luktar? Genom att flytta om dem kan du ju rätt enkelt komma ett steg närmare att se om det verkligen är själva plasten och inget annat (som placering, användning) som påverkar.

kredka
2012-07-29 21:41
0

Just nu pojkar använder bara 3 lådor i lägenheten - 2 som luktar står i deras rum och dom används endast på natten då pojkarna är i rummet. Tredje lådan är i vardagsrummet och den används av alla 3 under dagarna - det är den som används mest men ändå luktar inte. Med tanke på att det är 2 lådor i 1 rum för 3 illrar varav en av dom ibland struntar i låda helt och hållet så borde just de 2 inte lukta… Jag är mycket noga med att hålla lådor rena osv därför blev jag helt paff idag när jag kände hur äckligt det luktade :/

Bra iaf att det är inget farligt för pojkar, då kan dom vänta liten stund för nya lådor.

Mixxy
2012-07-29 22:45
0

Det är inte så att du har ett tunnare lager med sand i dom två det luktar i? Om sanden inte är tillräckligt tjock så hamnar ju lite kiss på botten av lådan och sugs då inte upp av sanden, vilket medför en starkare doft.

JossanH
2012-07-30 09:53
0

Du kan annars prova att byta material i lådorna. Många som använt sand upplever att trampdynor och päls blir torrt och irriterat då det dammar så mycket. Prova och se om det gör någon skillnad på lukten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
2012-07-30 10:32
0

#3 det finns alltid mycket sand i låda - fyller på efter varje plockning.

#4 Jag har provat att använda olika material i lådan från billig sand till dyraste sand genom toa-lätt, trepellets osv. Som jag skrev i #0 så kör jag nu med EverClean och upplever den som bäst.

Jag kollade idag på morgonen det är inte själva kissklumpar som luktar utan det kommer från låda.

kredka
2012-07-30 10:46
0

Jag har nu hittat en person som hade precis samma problem också med en billig låda. Det visade sig att plasten var av såpass dålig kvalitee att sanden har gjort små sprickor i botten - där hamnade lite kiss och då kiss reagerade med plasten så låda började lukta  ammoniak.

Alltså det funkar på samma sätt som med skärbräda - man måste byta ut skärbrädan om den har för många springor efter kniv, annars går det inte att tvätta av den ordentlig och där samlas alla bakterier.

Så nu blir det att investera i nya lådor…

Aviendha
2012-08-01 18:43
2

Så kan det nog vara ja, att det blir en ansamling i sprickor, hade dock trott att lukten borde absoberas av sanden, den ska ju ha sådana egenskaper.

Ang. torra trampdynor/päls pga dammig sand - Phoenix har lätt att få torra tassar, men med laxolja i kosten så är han numer superfin i dynorna, trots att jag numer använder sand.

Mixxy
2012-08-01 19:29
0

#7 Hur mycket och hur ofta ger du honom laxolja? Jag kanske ska köpa och testa ge till mina, dom har en tendens att lätt blitorra om trampdynorna.

Tips på märke?

Aviendha
2012-08-01 21:28
0

#8 Lagom, då och då :P Skämt åsido, jag har en pumpflaska (himla smidigt!) och de får väl ett eller två pump att dela på 1-2 gånger i veckan. Den jag har heter Alaskanågonting, valde just för pumpfunktionen då flaskor med olja tenderar att bli just oljiga med tiden..

Det är bra för päls med, innehåller vitaminer och är allmänt ansett som godis av mina odjur.

Mixxy
2012-08-01 21:43
0
Aviendha
2012-08-05 21:56
0

Den borde nog fungera fint :) Vet inte riktigt vad som skiljer de olika laxoljorna åt, det finns ju en upsjö av dem. Den jag har hette inte alls Alaska, den hette Grizzly laxolja. Nästan samma sak, eller någonting Tungan ute