Iller och katt?
Hejsan!
Har inte alls hängt här innan, men har funderat lite på iller ett tag, så tänkte skriva en undran jag har :)
Hur funkar det med iller och katt? :)
Hälsningar Astrid :)
Läste i "att skaffa iller"-artikeln, så svar fick jag :)
Dock vore det trevligt med lite erfarenheter om nån vill dela dessa? :)

Finns nog folk som har både bra och dåliga erfarenheter. Så man kan väl säga att det beror på katten och illern:)
Jag har inte haft några problem med katter och illrar ihop, någonsin.
Men vet att folk omplacerat katt för att det inte funkat ihop med iller. Så det är nog väldigt individuellt.
Innan jag skaffade iller så hade jag en katt som var ca 5 månader som jag tog med till Midnattssolens för att träffa illrar.. Ville se hur hon gick ihop med olika illrar och det gick bra. :)
Sen när det väl skulle introduceras till valpen så gick det bra då också.
Men det är väldigt individuellt, jag tror däremot att ju yngre djuren är desto bättre kommer en introducering bli.
Tack för era svar! :)
Om illerägande blir aktuellt så kanske våra två katter kan få hälsa på några illrar för att se reaktionen :)
Mina två illrar fungerar utan problem med både katter och hundar, men alla har ju olika personligheter. Dom har fått lukta på varandra genom transportburen en stund innan dom fått träffats utanför, och där tycker ja man kan märka rätt bra hur de reagerar mot varandra :) har fungerat för mig iaf :)
Här fungerar det ypperligt med katt och illrar. Det är bara valpen som är läskig anser katten Tango. Katterna har ju fördel med att dom kan hoppa upp där illrarna inte kommer upp och kommer därmed undan.
Men samtidigt är det väldigt individuellt…..
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Hade en hittekatt med mina 2 första illrar.. gick väl sådär då illrarna jagade och var på katten ganska ofta. Blev med katt igen efter några år då en kisse själv flyttade in hos oss med sina 4 kattungar när vi bodde på landet. Hon var världens snällaste katt men gav illrarna däng om de försökte jaga bort henne. Tyvärr var hon allvarligt sjuk och var tvungen att avlivas.. hennes kattungar blev kvar. 3 såldes och en stannade. Först var jag orolig för katten då ena illern var mycket fientligt inställd men efter några månader blev det ohållbart då katten attackerade (läs: busade genom att hålla fast och riva med baktassarna) samma iller istället så illern knappt vågade ut från sängen. Båda katterna bor nu hos mina föräldrar och mina nuvarande illrar funkar inte heller med dom.
Sajtvärd på Iller.ifokus