Viltrehabiliterare
Är det någon här som gått någon av kurserna för att bli viltrehabiliterare? Det verkar ju finnas så få i landet.
Blev uppringd av en veterinär i Göteborg förra veckan och de hade fångat in en illervalp mitt i stan. De trodde någon hade rymt. De hade ingen möjlighet att hålla den, polisen hade ingen möjlighet att hålla den så de frågade mig om jag kunde komma och hämta.
Vis av tidigare misstag med både vildiller och mink så bad jag henne ta bild på den och maila till mig.
Det var en mård-bebis:(
Så någonstans mitt i stan fanns en mamma-mård som letade efter sin bebis.
Där kunde jag ju inte göra så mycket så jag gav henne listan på alla viltrehabiliterare.
Några timmar senare så ringde hon och det var ingen som hade tid att ta hand om den och de sa åt henne att avliva den.
Så där dog mård-bebisen:(
Det borde finnas mer viltrehabiliterare och kurserna borde vara gratis. Totalt ologiskt jag vet, men jag blir så ledsen när det blir så här. Det är ju inte första gången heller.

Jag har gått en sån kurs. Det var Kfv som höll i den kursen och det var inte så långt ifrån Västerås där dom höll den. Det var inte så farligt dyrt heller att gå tycker jag.
//Denise
Så hemskt :(
Stackars mamma-mård och baby-mård!
Man blir alltid lika hjälplös och ledsen över att inte kunna göra något.

#1 Men betyder det att du skulle fått, lagligen ta hand om en mård och viltrehabilitera den när du gått den kursen?
#2 Jag kan inte släppa det här, har tänkt på den här Mården och mamman som måste finnas där ute sen förra veckan. Hade ju inte kunnat gjort någonting även om hon ringt mig innan hon avlivade Mården. Men jäklar vad maktlös och misslyckad man kände sig efter det telefonsamtalet.
Så liten bebis, inte ens fått börja sitt liv. Klarar inte av sånt.
#3 Jag förstår precis! :(
Man vill så gärna hjälpa, man vill kunna göra skillnad.
Men du försökte faktiskt försök att tänka så.
För många är det bara ett djur. Men för många andra djurvänner så är det ett liv!

#3 ja men man måste ha inhägnader att ha dom i när dom rehabiliseras. Det är jättetråkigt det som hände men du försökte precis som Cilla säger
//Denise
#5 Men det där stämmer väl ändå inte riktigt?
Att gå en kurs gör dig väl inte till en godkänd rehabiliterare? För att bli det måste man söka tillstånd hos länsstyrelsen och naturvårdsverket och få sin anläggning godkänd. Jag tror också man måste ha en ansvarig veterinär kopplad till verksamheten.
De däggdjur man vanligen ger tillstånd till är ekorre, hare och igelkott. Fladdermus har man väl också gett tillstånd till tror jag. För övriga djurslag måste man så vitt jag vet söka specialtillstånd. Det innebär att inte alla får eller har möjlighet att ta emot t ex mårddjur.
Naturvårdsverket har en lista på godkända anläggningar (tveksam om listan är komplett?):
Rätta mig gärna om jag har fel ;)
Ytterligare en lista, men inte heller komplett:
Är det någon som vet om det är något krav på att man ska ha gått en rehabiliteringskurs för att få sin anläggning godkänd?

#6 skrev lite klumpigt. Jag får jobba med sånt men jag har inga inhägnader så jag kan inte ta hem och hålla på för det är som du säger att man måste ha godkänt från länsstyrelsen och det men om jag börjar jobba på en sån anläggning så får jag rehabilitera mindre djur. Man får inte rehabilitera större djur såsom varg och älg o.s.v. Utan då krävs det speciellt tillstånd och godkännande
//Denise
Med andra ord är du inte godkänd rehabiliterare, eller missförstår jag?För det enda sättet att göra det lagligt i egen regi är ju att ha en godkänd anläggning. Jag vet inte om kursen ens är något krav för att få godkänd anläggning? Men är osäker vad som gäller.
Som jag förstått det krävs det heller ingen genomgången kurs för att jobba med rehabilitering åt en godkänd rehabiliterare, dvs att man hjälper till under en godkänd persons regi.
Som jag uppfattat kurserna så är det bara en ren intressegrej, inte något som leder till tillstånd. Vill man gå vidare och faktiskt bli rehabiliterare får man söka tillstånd osv själv. Vem som helst verkar ju även kunna hålla dessa kurser, eller är vissa kurser på något vis godkända av länsstyrelsen eller dylikt?
Menar inte att vara tjatig ;), men tycker det är intressant att få veta vad som gäller.
Synd att det inte finns några klara regler att läsa om detta online på myndigheternas sidor.

#6, #7 Det var de två listorna jag hade och vidarebefodrade. Hade en lista till, men det var samma namn på den.
Då undrar jag nog mer om jag kan gå en sådan kurs och sedan vara viltrehabiliterare hos någon annan som redan är godkänd och har den anläggningen som krävs.
Om man tar t.ex den här Mården då. I och med att de andra avsade sig den pga tidsbrist. Hade jag om jag gått den kursen kunnat ta hand om den Mården på någon annans anläggning om jag gått en sådan kurs?
Jag är fullt medveten att man inte kan rehabiliterar mårdar och annat i en lägenhet:)
Men just om man kan jobba åt någon annan och vad som skulle krävas då?
Det avlivas ju ändå en hel del djur pga att det inte finns tillräckligt med folk.