Tips tack!!
Min iller äter nu Royal canin light foder för katt enligt rekomendation ifrån veterinären och nu har han gått ner alla sina smör paket och nu undrar vi vad han ska ta och äta för foder? han får inte äta för fett mat då han har problem med att han går upp väldigt mkt i vikt..
Fakta ifrån Light fodret
Protein
40 gram
Fett
10 gram
Kolhydrater
28 gram Är väldigt tacksam för svar!
En iller ska äta fett och protein absolut inte kolhydrater får man fråga vilken veterinär som sagt att ni ska banta er iller?
En iller går upp ca 30% på vintern och ner lika mycket till sommaren automatiskt 
Detta torrfoder är det som är bäst just nu eftersom det har högt animaliskt protein och fett 
Marianne har sagt så och hon litar jag 100% på
men okej ska prova sånt foder då.
Marianne litar jag också på men jag har aldrig hört att det är bra att trycka i illern så mycket kolhydrater eller att banta illrar överhuvudtaget. Skumt
Annars har du Totally Ferret & vitalin som också är bra.
Kanske bäst att fråga hur mycket vägde din iller? 
Hur gammal är din iller?
En iller som är under året skulle jag aldrig rekommendera att banta på något vis. De är som störst under denna period av livet och många illrar blir faktiskt rent av feta. Har en vän som rekommenderades att banta 2 illrar. Dessa var riktigt stora och feta första året, men utan dietfoder försvann det extra kilot lagom till nästa vinter. Och under vintern ska en iller lägga på sig mer. köp ett bättre foder och låt det gå till nästa vår för att se hur din illers kropp ser ut då. Jag har mycket svårt att tro att den någonsin blir rekommenderad att gå på dietfoder igen.
En stor missuppfattning är även att djur blir feta av fett, men det är inte fettet de blir feta av utan sammansättningen av fodret. ett välballanserat foder med mycket fett och proteiner och så lite kolhydrater som möjligt är det absolut bästa för att få ett sunt rovdjur. Mycket kött innehåller en hel del fett och ändå är det svårt att hitta "torrfoderillrar" som är fint musklade och fina i hullet som en iller som föds på kött.
Fick själv avslag på utställning i januari pga att min ena iller var "för tjock" (och ja, han var fyrkantig ;)). Vidtog inga som helst åtgärder då jag vet att kroppen ställer in sig till första våren/sommaren och nu är han i perfekt hull!
Sajtvärd på Iller.ifokus