Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 602 ggr
Sophey
2012-07-20 14:38
0

Introducera?

Dexter och jag har borjat ga i tankar att skaffa illervalp och hundvalp i framtiden nar vi flyttat och overtalat husse.

Jag har pratat lite med Dexter och han lovar ju att han ska vara jatte snall men han sager det om allt, aven nar han lovar att inte halla ut allt vatten ur vattenskalen.

Sa jag undrar lite hur jag kan introducera andra illrar (vuxen/valp) till en vuxen ensam iller och hur ni introducerat hundvalpar och kattungar till era illrar eller ar det som nar jag introducerade illervalpen till de vuxna hundarna och katterna?

(Det kommer inte att intraffa snart sa jag vill veta om jag kan preparera nagonting i fortid for att underlatta ocksa)

Medarbetare på matlust

Bogey
2012-07-20 16:59
0

Innan vi skaffade Imie som kompis till Bogey så hade han träffat lite andra illrar. Vi hade då konstaterat att andra hanar inte gick så bra. Det blev oftast råkurr med blodvite och låsta käkar.

Med honor så var Bogey inte lika våldsam utan skulle mest markera att det var han som bestämde, likaså med valpar. Så vi bestämde oss för en liten tjej.

Sen var det nog en fördel att de introducerades med varandra på neutral mark då vi bodde i min mosters lägenhet några dagar då vi hämtade Imie på Gotland. Vi hade väldigt lite bråk, så när som på nån liten markering från Bogey att han var störst och bestämde. När vi väl kom hem så kände de redan varandra och rangen var redan avklarad.

Sen tyckte väl Bogey att valpen var lite pestig ibland och fräste och stirrade ner Imie när han tyckte hon blev för jobbig men han var sällan våldsam med henne.

Hund och iller har jag dock ingen erfarenhet av.