Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2424 ggr
[sossomatic]
7

Välkommen hem Castello!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är vi återigen hemma i Lund efter en kortare visit i Hässleholm. Fotöljen är invigd genom nedkissning och golvet är fullt med utspilld mat. Äntligen har man iller igen!

[sossomatic]
0

Och nu ligger han och myser/sover under min tröja :) Underbart!

FerretCrow
0

har *** flyttat från kristianstad? Grattis till sötnosen. vilka är mamma och pappan?

[sossomatic]
0

Han är kvar i Broby, men han mötte upp mig i Hässleholm för att underlätta.

Mamma: Tess
Pappa: Ville
Mormor: Tora
Morfar: Salami

Tack!

[sossomatic]
4

<3

FerretCrow
0

#3 okej morfar salami är det då Lillans förra salami?

[sossomatic]
0

Ja, det är det. Så jag hoppas på att jag fått en lika kramgo kamrat. :)

FerretCrow
0

#6 ja men det har du bog skall du se =)

[sossomatic]
0

Och det fungerar bra mellan hunden och Castello också :) Känns underbart!

[sossomatic]
1

Här kommer lite fler bilder på min bebbe :)

[sossomatic]
1

Trött kille, det där.

[sossomatic]
1

:)

[sossomatic]
0

Min vackra pojke <3

FerretCrow
0

#10 sådär älskade min hane från samma ställe att sova som valp

[sossomatic]
0

Sådan underbar intimitet!

[Nathalie62]
0

Så bedårande vacker !

[sossomatic]
0

Tack så mycket! Det kan jag inte annat än hålla med om! :) Han har börjat testa mig lite genom att bitas men det var jag helt klart beredd på och att putta till honom och väsa fungerar bra. Känns skönt att han börjar nu när hans käkar inte är så starka så kanske jag får bukt på det innan det blir för jobbigt!

Bogey
0

#16 Väsning i kombination med att mamma våra illrar har funkat bra här, d.v.s. imitera illermamman genom att stryka över öron och mungipor liknande som illermamman hade slickat valpen för att visa omvårdnad och mjuk dominans.

[sossomatic]
0

Det har jag läst i en annan tråd också. Så jag skall INTE putta undan honom? Natten ha förövrigt varit hemsk. Han har bitit mig över hela kroppen konstant. Att bara väsa där gav ingen effekt så jag tog upp honom, tittade honom i ögonen och sa "Nej". Sedan satte jag ned honom på golvet. Så höll vi på.

Är det fler än jag som haft problem med bitning redan från åtta veckors ålder? Är rädd att jag gör någonting fel..

JossanH
0

Det är en stor omställning för en liten valp att flytta ifrån sina syskon, sin mor och den miljö den vuxit upp i. Ännu större omställning är det för en valp som inte vuxit upp tillsammans med människor. Den har aldrig blivit lärd att människor är mer ömtåliga än illrar och därför leker den på samma sätt som med sina syskon.

Du kan putta bort honom om han blir för envis, eller så går du där ifrån tills han har lugnat sig. Glöm inte att berömma honom hela tiden när han gör saker då han inte bits. Vissa kräver mycket uppmuntran för att lära sig skillnaden mellan rätt och fel. Har själv en sådan iller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Primarosen
0

Så kul, riktig sötnos ju.. Salami är pappa till min lilla tös Mollie på 2år:)

Bogey
0

#18 Mamma honom efter du sagt ifrån sådär. Sätt ner hon när du känner att han slappnat av om så bara lite grann.

Ska se om jag hittar ett klipp med Bob Church när han håller föredrag om iller inför publik och plockar upp en iller som inte känner honom men som Bob lyckas bonda med ganska snabbt. Tyvärr ser man dåligt vad han gör men han berättar vad han gör.

kredka
0

Det ka ta några dagar för han att lära sig sova på natten ;) kommer ihåg våran första natt med Bertil, han fick sova med oss i sovrummet för vi ville inte lämna han ensam med våran äldre iller Gunnar över natten redan första natt. Bertil höll oss uppe hela natten - han kämpade med leksaker, pratade högt och var allmänt glad…hela natten försökte han också att hoppa upp till våran säng och envis som en iller- runt kl 5 på morgonen lyckades han så jag fick komma upp och leka med han i typ 2 timmar innan han slocknade :D ett tips kan vara att försöka trötta ut han så mycket som möjligt innan natten :)

Fin pojke Du fick ;) Har jätte söta öron ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Doktor-och-Designer
0

Valpar börjar leka med varandra, genom att bitas, när de är väldigt små, bara några veckor. Så en åtta veckors valp har troligtvis inte hunnit lära sig än att den inte får bita människor. Så det är inte konstigt för ett åtta veckors valp att bitas, nästan ännu mer troligt att en valp i den åldern bits på det sättet än en som är lite äldre. Kom ihåg att den är väldigt ung och precis har flyttat från mamma och syskon, så jobba med mycket positiv förstärkning också. Sen är ju valet om du vill sova med honom i sängen (som jag tolkar att du gör) eller om du kanske vill träna honom lite mer först.

[sossomatic]
0

Först var det helt uteslutet att vi skulle sova i separata rum eftersom jag ser det som kvalitétstid även vid nattetid, men efter två nätter med vad jag antar varit lekförsök med en trött matte så börjar jag tänka om. Framförallt eftersom man inte är i bästa tillstånd att vara konsekvent kring bitandet om man säger så.

Vad rekommenderar ni? Att jag umgås så mycket som möjligt med honom på dagarna och sedan att vi sover separat på nätterna? (min säng har inga ben så han har inga problem med att hoppa upp och bita mig).

Har iallafall insett nu att det är leka han vill göra. Det känns skönt. Och han bits inte hårt det är bara det att jag finner det något obehagligt. Nu senast vi busade till det så satte jag på mig raggsockor för att undvika obehaget iallafall vid fötterna. Det fungerade bra för mig del.

Detta är bara dag tre och jag ser redan framsteg. Han är fortfarande skygg när man rör sig för hastigt eller går emot honom, men det är betydligt bättre sedan innan. Och lek och gos blir det massor av här hemma. :)

Det skall nog bli iller av honom också!

Förresten fick jag ett annat matnamnstips på honom: Pasta + pastell = Pastello? Eller är Castello finare? Har svårt att bestämma mig ;)

UlrikaD
1

Grattis till nytillskottet:)

Jag vet att det finns lika många som är för att sova med sin iller som de som är emot.

Jag kan väl se för och nackdelar med båda sidor. Däremot vet jag inte om jag skulle vilja låta en 8 veckors valp som precis lämnat allt han känner helt ensam på natten. Känns som om att han skulle känna sig väldigt ensam och övergiven då.

Du har inte möjlighet att ha honom i hage eller liknande fast bredvid din säng? Alltså någonting som gör att han inte kan vara i din säng och busa men ändå så att han har din närhet?

[sossomatic]
0

#25 Tack! :) Det var faktiskt en bra idé! Någonting skulle man säkert kunna bygga ihop..

FerretCrow
0

Varför bara inte skaffa ben på sängen och göra mysigt under sängen till honom =)

[sossomatic]
0

Hah, hade det så när jag hade min förra hane. Men då passade han på att göra sig en bajshörna där (eller flera) som jag inte upptäckte på flera veckor. Och så tycker jag om att ha sängen ståendes platt på golvet ;) Men klart någonting att överväga!

FerretCrow
0

upp på ben och slå plankor för ;)

JossanH
0

Att låta en valp vara ensam i början måste inte vara jobbigt för den. Det beror på hur självständig valpen är när man får den. Jag skulle inte sova med en så liten valp. Gjorde det en natt med Marcello när jag fick hem honom men han ville förstås inte sova på natten utan valde istället att busa och försöka få igång mig.
Sedan får man vara beredd på att inte alla illrar gillar att sova i sängen. Av de 5 illrar jag har haft har bara 2 av dom kunnat tänka sig att ligga och sova i lakanet och det har de endast gjort tills jag har råkat röra på mig minsta lilla, då har de gått ned från sängen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[sossomatic]
0

Kan uppdatera om att han redan efter dag tre tar mycket mer försiktigt vid lek och jag har lättare att läsa av honom. Känns fantastiskt!

Sängen får fortsätta vara utan ben och istället får han lära sig att jag inte vill leka när jag är i sovläge. Om det kommer ske får vi ju helt enkelt se. ;)

Testade selen idag för första gången (mest för att försöka klura ut hur den skulle sitta) och han accepterade det superbra. Men kommer inte börja gå ut med honom ännu. Han får känna sig tryggare här hemma först.

Allting känns iallafall jättebra och jag är glad att han finns här hos mig för att förgylla mina annars väldigt gråa dagar. :)

JossanH
0

Jag föredrar att gå ut med illrarna när de är nya för att bonda lite extra. med Marcello åkte vi till sommarstugan efter bara en natt hemma och där fick han vara med både ute och inne så mycket för honom men han tog det jättebra.

Vicente däremot fick vi ta det försiktigt med när han kom hit då han fick panik av bilar, och allt annat också i och för sig, och vi bor mitt inne i stan så där fick vi vänja honom långsamt vid att vara ute. han är fortfarande mer nervös än Marcello men nu ska vi flytta så han kan följa med ut i skogen och då är promenader den mest perfekta energitömmaren.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[sossomatic]
0

Okej, tack för tipset! Får se när premiärpromenaden blir då!

JossanH
2

Här är förövrigt en bild på mig och Marcello när han var ny. Inte speciellt stressad valp av att vara utomhus ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[sossomatic]
0

Jag fick ett annat tips om att jag skulle vänta med att ta ut honom på promenad tills trotsålden kommer. Då är världen utanför skrämmande och ny och han kommer ty sig mer till mig. Vi har inga umgängesproblem i nuläget så jag sparar promenad-kortet tills då istället. :)

JossanH
0

#35 Det var ett konstigt tips tycker jag. Att lära en valp att gå i sele och socialträna den är väl att föredra så tidigt som möjligt än att dra ut på det tills illern är runt 6 månader eller mer, om den ens hamnar i någon trotsålder..
Men det är väl iof vad man vill få ut av sin bliviande iller. För mig är det viktigt att vi kan gå ut och gå utan problem och jag stärker hellre bandet mellan mig och illern så tidigt som möjligt an att använda promenaden som någon skrämselmetod. Det är sällan som illrar som hamnar i trotsåldern blir rabiata monster där man åter igen måste arbeta upp ett nytt förtroende för ägaren. Har jag aldrig varit med om.
känns även synd om den lille ska få sitta inne en hel sommar bara för att du väntar på en eventuell trotsålder.
Men det är ju bara min åsikt förstås..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Jag ser förresten inte att man stärker sitt band till den iller man har som att man nödvändigtvis har ett umgängesproblem. Jag ser det mer som ett sätt att komma varandra närmre och lära sig mer om förtroende mot varandra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Vänta ej för länge med selträning. Min Lacina var 18 veckor då jag fick henne och hade aldrig haft sele och jag har änn idag problem med detta och jag fick henne i November förra året =( Selträning/promenad är inte en lätt sak mitt under trotts.

[sossomatic]
0

Det har ni ju självklart rätt i. Mina tidigare valpar kom tidigt i trotsålder,  men det kan klart ha varit för att jag inte fick dem som åttaveckorsvalpar så att de testade mig utan att det nödvändigtvis var trotsålder. Så jag tar emot era tips med öppna armar och börjar selträning (inomhus) idag och väntar på varmare väder. Känns lite väl kyligt ute idag för en sådan liten och tanig sak som Castello.

Men han är fortfarande rätt lättskrämd av snabba rörelser och dylikt. Kan det bli ett problem när vi väl tar oss ut?

#34 Vilken härlig bild! Har alltid tyckt att han är en väldigt vacker iller. :)

FerretCrow
0

#39 ett tips är att gå ut på kvällen då det är lite lugnare ute =)

JossanH
0

Vissa illrar är ju skyggare än andra. Hade en pojk som hade svårt att vara lugn bara man mötte honom i hemmet och han hade svårt att vara med ut och gå i stan i början men sedan blev han van och trygg när han var ute och jättelätt att gå promenad med. Vicente var också nervös i början och svår att ha med ut men övning ger färdighet. Jag seltränar aldrig inomhus då jag märkt att de har mycket lättare att acceptera selen när det händer saker runt omkring dom och efter en stund förknippas selen med rolig promenad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[sossomatic]
0

#40 Jag behöver inte oroa mig för kyla och så då?

Bogey
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Videoklippet med Bob Church som jag nämnde tidigare.

Handlar om "Enrichment" för illrar. Han jämför bl.a. en illerbur med att en människa ska bo i sitt badrum. Mycket bra klipp om ni frågar mig.

http://www.ferretcongress.org.au/show.toy?cid=49718

FerretCrow
0

#42 nej det behöver du inte. jag traskar ut med mina i -20 på vintern

HannahRönn
0

Grattis till den otroligt söta pojken, det är något speciellt med pasteller

JossanH
0

#42 nu är det inte kallt ute så absolut inga problem. Din valp är ju inte heller född inomhus.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[sossomatic]
3

Kommer med en ny bild. Här har vi Castello och min vackra Samy. :) Fungerar hur bra som helst.

Evelinanord
0

Så underbart söta bilder! Vilken uppfödare kommer han ifrån :) ?

VeronicaKahlbäck
0

#47 Hur går det för er nu?:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[sossomatic]
0

# 49 Tack för att du frågar! Det går jättebra här. :) Han bits en hel del men är hanterbart, jag var ju inte direkt oförberedd. ;) Pojkarna leker med varandra som tokar (under uppsikt) och jag har ständig kontakt med Lillan som hjälper mig i vått och tort. Toaträningen går sådär, då han totalvägrar lådan så det får bli tidningar för hans del.  (Vet att jag borde vara envis men jag ser ingen anledning egentligen, tidningar fungerar bra).

Jag ångrar inte för en sekund att jag tog den här risken Att skaffa iller när jag redan hade en vuxen hund. Trots nätterna då han håller en vaken för lek ;) Det är helt klart värt det.

Här kommer en något suddig familjebild. :)

[sossomatic]
0

Glad tjej, trött iller :)

VeronicaKahlbäck
0

#50 Vad roligt att höra:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[sossomatic]
0

Lillpojken är även omtyckt av mammas kompisar :) Står ständigt i rampljuset på diverse tillställningar!

Evelinanord
0

Frågade innan vilken uppfödare han kom ifrån :) ? otroligt söt!

[sossomatic]
0

#54 Det har jag missat! Han kommer från en uppfödare i närheten av Kristianstad. Jag får tyvärr inte nämna något namn pga polysin här på iFokus.

Primarosen
0

Bor i kävlinge med 2 illrar, kanske har lust att ses på illerpromenad ?

Evelinanord
0

Förstår det: ) tror hur som helst att din och min iller är släktingar. inte bara för att de är ruskigt lika utan din illers mormor skulle kunna vara min iller mamma. (Tora) min iller leo kommer också från kristianstadtrakten nämligen: )

[sossomatic]
0

#56 Utan tvekan! Det vore hur härligt som helst! 0701570042, skicka ett sms någon gång :)

#57 Nämen! Vad härligt att höra! Blev alldeles glad nu :) Hur är Leo i temperamentet?

[sossomatic]
0

Kvalitétstid framför datorn <3

Evelinanord
0

Han är väldigt snäll av sig men har ändå ett hett temprament. Det krävs inte mycket för att Leo ska bli sur direkt.han har också varit ganska så bitig av sig men det har börjat mattats av nu. Hur är din iller ?

Helt otroligt vad lika dom är. du kan gå in på hans facebook där han heter Greve leo Nord-heim eller besöka min blogg där jag har bilder på honom om du vill se. www.evelinandrea.blogg

[sossomatic]
0

Nu behöver jag er hjälp!

Castello har börjat bitas jättemycket och jättehårt. Är rädd att hans och hundens lek är så våldsam att Castello i sin tur blir hård mot mig. Ingenting fungerar: Väsning, fösa undan, fya, blåsa på, etc.

Vad skall jag göra? Är det bara trotsen som börjar komma eller håller han och hunden på att förstöra varandra? Jag är verkligen jätteorolig.

JossanH
0

Jag tror inte att hundens lek egentligen har så stor betydelse när det kommer till betten mot dig. Försök att uppmuntra och ge godis när han inte biter dig och försök att undvika att ta upp honom när han är som mest busig. Försök hantera honom i lugna situationer och beröm när han gör rätt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelinanord
0

Tror det bästa är att ignorera honom när han biter dig. Det är antagligen bättre om du bara går iväg så han förstår att han gjorde fel. Sedan som jossan säger… man måste ju belöna honom så mycket det bara går när han är duktig och lugn :)

FerretCrow
0

Grattis du har en valp i trotts ;) bara bita ihop och envisas att träna ;)

[sossomatic]
0

*Andas ut* ;)

FerretCrow
0

Hur går det?

JossanH
0

Kanske svårt att svara när inte användaren finns kvar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Borttagen användare brukar ju betyda såld iller.

FerretCrow
0

Står ju inte här något om att han skall säljas =(

skrollan
0

Samma mobilnummer i blocket annonsen som ts skrev i tråden

Sofie-Marie
0

Jag är tillbaka på iFokus under annat namn. Castello är kvar hos mig.

FerretCrow
0

#71 hörde hur din situation verkligen var igår och hoppas det löser sig så du kan behålla din goa pojk =)

Sofie-Marie
0

#72 Det hoppas jag också. Han är verkligen helt fantastisk!

Sofie-Marie
0

Mor & Son mys <3

Sofie-Marie
0

Olydig? Jag?