Koppeljakt!
Bah! Är allt jag säger efter dagens bravader! Hade beställt ett fint rött åtta koppel till lille Fridolf som jag trodde jag skulle få hem i veckan, men icke fick mail idag om att det var restat!
De enda sele jag har är hagen sele för iller men de vart köpta efter Odis size vilket var XXL:P Tror knappast ett sådant koppel går på en liten valp. Det val kopplet jag hade till Odis var storlek L då han var enorm och den lille killen är ju tja mindre.
Så det var iväg och flänga runt på jakt efter ett åtta koppel då normala kaninselar är för stora för iller valpar. Flängde runt i ca 10 djuraffärer ingen hade, Ferplast ville de inte beställa av… Ja och just när jag hade gett upp så åkte jag ut till en mysig man vid namn Ulf på mölndals zoologiska och reptil affär, och vad har han där? Joo ett jätte gammalt urblekt åtta koppel som han hittade i källaren fick det för 20 spänn som hittat. Helgens rastningar längs med vägen är härmed räddad!
Men att det skall vara så bökigt att hitta ett åtta koppel i en så stor stad som Göteborg hade jag aldrig kunnat föreställa mig!
Grattis till fyndet! Hade också ett litet 8koppel till marcello när jag hämtade honom, men så fort han blev större fick han en vanlig sele.. blev aldrig så förtjust i 8kopplet..
Sajtvärd på Iller.ifokus
När jag hade Suzy hemma på låns så hade hon ett åtta koppel och jag blev väldgigt såld på det föratt de var så rymningssäkert. Och även väldigt praktiskt vanlig selar har ju ofta sånna plast knäppen och jämfört med åtta kopplet som bara är att dra över huvudet och dra åt så är de spännena på selarna så bökiga, man får passa så inte pälsen kommer emellan och så man inte klämmer skinnet, och har man en ivrig iller så kan det bli jobbigt.
#2 vad olika man är :) jag gillar inte alls själva spännet på 8selarna och att man inte kan reglera trycket över nacken utan att samtidigt reglera trycket över ryggen. Iofs så har jag aldrig haft rymningsbenägna illrar, utan har kunnat ha selen ganska så löst utan problem och på så vis har dom kunnat röra sig väldigt fritt utan några koppel som spänner. Men 8selen är bra till små valpar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag gör egna selar till råttor och andra smådjur. Nu är tråden rätt tun. Men tyckte den var toppen till illervalparna jag hade. Efter noteringar om att trycket var rätt hårt mot nacken så lades en extra spänne in man kunde koppla bort trycket på nacken om man önskade.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.