Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1371 ggr
miss-starfield
0

Tequilas och Surprices tråd

Nu e prinssessans mamma hemma. Det var en överglad liten prinssessa som skriker ja men som hon hoppade och for efter mamma. Mamma sprang mest ifrån henne först men sen hittade hon en låda jag bäddat som hon drog in prinssessan i och när prinssessan sprang ut när mamma iller gick då var mamma snabb att slita in henne igen.

Tror det kommer gå bra hoppas jag jag e lite orolig att mamma ska vara för hårdhänt, men jag låter dem vara ifred nu för prinssessan låter så eller tja skriker så hon lever iaf.

Mammas namn blev Surprice för det blev som en liten överraskning var inte mening att hon skulle komma hit egentligen men nu vart det så.

Bilder kommer sen för mamma iller går inte fnga hon springer direkt fram till en och ska upp i knäet eller jaga fötter…

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

miss-starfield
0

Tror inte jag behöver oroa mig mer mamma iller beskyddar sin lille nu får vänja henne långtsamt för prinssessan får absolut inte vara  min närhet just nu hon åker direkt in i lådan men mamma iller vill hälsa.

Hon e kanske rädd att jag ska ta lilltjejen jag ska ge dem lugn och ro men tyvärr måste jag plocka med lilltjejen och ge henne mat tills jag vet att hon får vad hon behöver. Men dem får vara ifred så mkt som möjligt nu.

Men jag hann se att är tillsammans i rummet även när jag inte ser. Blir nog bra det här tror jag.

/Pernilla

FerretCrow
0

Har mamman mjölk kvar? risken finns ju att det sinat eftersom valparna har flyttat =(

miss-starfield
0

det vet jag faktiskt inte än. Än så länge kommer jag mata med mjölkersättning tills jag vet om hon får dia eller mamma  har mjölk. Har varit svårt att titta när återföreningen var rätt glädjefylld speciellt från prinssessans sida.

/Pernilla

FerretCrow
0

Ta upp honan när du får tillfälle och kolla

miss-starfield
0

Jag tog upp honan svårt att se riktigt dock hon e lite stressad fullt förståeligt främmande människor och som sagt buriller mkt nytt och stressande och upptäcka vill hon jisses vad hon ska efter mig och försöka komma ut i resten av lägenheten, en pärs att få in henne igen och komma ut själv med illern kvar innanför.

Det e möjligt kanske att hon skulle kunna kanske ge di med dem bakersta. dem e inte sprängfyllda med det e lite *fyllning* iaf. Valparna har flyttat dem 3 senaste dagarna vet inte hur snabbt det kan gå, vi får se. De har sin mamma iaf och jag har mjölkersättning hemma som prinssessan får just nu så det går ingen nöd om det inte skulle gå. Men familjelyckan verkar stor iaf.

/Pernilla

miss-starfield
0

Åhh härligt hehehe mamma iller har hittat dörren krafs krafs krafs Tungan ute Hon vill inte vara där inne bara byte bur till rum var inte tillräckligt tydligen, men men meningen är att de ska vara i hela lägenheten sen, men med tanke på att hon jagar fötter otroligt mkt och bits hårt får det vara så här, med tanke på mina barn också.

jag ska in och sätta in lite mer grejer så kanske det blir bättre, blev ju lite hastigt och lustigt detta, men men en sen kväll eller natt när man ska upp varannan timme ändå gör ju inget trött lär jag vara ändå Tungan ute

Mamma iller är efter en varje steg man tar och ska sniffa och hälsa lite, jag har dock skor på just nu där inne. FÖtter är lika med jaga och bita, men vi får träna på det men inte idag.

Är det någon som gjort om en jaktiller ifrån bur vuxen då som använts till jakt till sällskapsiller eller har jag tagit mkt vatten över huvudet?

/Pernilla

JossanH
0

Min erfarenhet efter att ha hämtat en 2 årig iller som skulle avlivas och som levt hela sitt liv i en fågelbur är att de är mer än en handfull de första dagarna. Sanji kunde inte riktigt relaxa i början och han såg hela världen på en gång och ville bara ha mer, mer och mer! I början hade jag honom i vårt kök (säkert 15-20kvm stort) och det tog väl ungefär 3-4 dagar tills han slutade krafsa frenetiskt för att komma ut. När han väl kom till ro lärde han sig slappna av och sova mer. Honor kan vara mycket överbeskyddande med sina valpar och det låter mer än vad det egentligen är. Oroa dig inte för deras relation. Jättekul förresten att du även tog mamman!! :) Glöm inte att även hon kan få av de tillskott som du ger valpen- hon har gått dräktig, fött och diat valpar på halvt bristfällig mat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

miss-starfield
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer de utlovade bilderna på mamma iller det fick bli hennes smeknamn vet inte varför men i familjelyckan just nu passar det Glad

/Pernilla

miss-starfield
0

En till på mamma iller

/Pernilla

miss-starfield
0

Myser

/Pernilla

miss-starfield
0

Och nog tyckte jag att jag hörde lite suttande ljud oxå så kanske kanske med lite tur

/Pernilla

Nussen
0

Så roligt att du tog mamman också :)

När du matar den lilla ge mamman lite tex laxolja , vitaminpasta , äggula , kycklinghjärtan,  torkat kött något som hon gillar men endå inte är  o- nyttigt, så blir hon inte så stressad när du kommer in och matar hennes bebis dessutom märker hon snabbt vilken härlig människa du är som alltid kommer in med något smaskens :)

Utrusta familjen med bittåliga tofflor så kan du ha henne ute hon kanske väljer att ha rummet som sov och  myshörna men med dörren öppen så slipper du kraffsandet :) och mamman blir mindre stressad.

miss-starfield
0

mamma iller var lite stressad nu på morgonen och vågade inte riktigt fram men eftersom jag kom med torrfoder och lite färs så var det lite för lockande, sedan matade jag prinssessan. När jag kom in igen så vart det nyfiken mamma iller igen så vi har myst lite lite försiktigt hon e lite skygg och osäker just nu så jag sätter mig ner och mest får hon springa runt och sniffa och hoppa upp i knäet och utforska mig bäst hon vill nu.

Men hon är en hård mamma Skrattande är jag därinne då ska prinssessan vara i deras låda så är det bara. Kommer hon ut då springer mamma snabbt dit och slänger in henne och springer ut för att utforska mig lite så stackars mamma springer fram och tillbaka mellan mig och prinssessan.

Duktig är hon också fast det är så mkt större nu är ett hörn i rummet utsett till toalett inte någonannanstans har hon kissat eller bajsat. Visst hon väljer inte lådorna men hon är ju inte och bajsar överallt. Ett hörn e ju inte så jobbigt att städa medans vi tränar.

/Pernilla

miss-starfield
0

Angående att ha mamma iller i hela lägenheten känns det som det blir ännu mer stressande för henne mina barn är 4 och 5 så dem behöver introduceras lugnt.

Hon krafsar ganska lugnt inte intensivt som min gamle iller kunde utan hon krafsar lite och när ingen öppnar så slutar hon ganska snabbt.

Jag vill nog oxå veta vad jag har för iller därinne och hur hon funkar innan jag släpper ihop hela familjen.  För att inte barn eller iller ska bli rädd för det blir bara jobbigare sen.

/Pernilla

JossanH
0

Jag tror också på att ta ett steg i taget. Låt mamman vänja sig vid nya hemmet med dofter, ljud och rörelse och ta sedan ut henne i resten när hon och din familj är redo. Huvudsaken är att hon kommit ifrån sin bur och nu har det bra :) Ett litet tips är att lägga in ett påslakan/fleecefilt eller liknande i lilla lådan så att de kan "boa" in sig lite bättre :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

miss-starfield
0

jo lite mer grejer i lådan behövs, det blev ju lite hastigt och lustigt igår så jag fick köra snabbrensning i illerrummet då jag hade det som tja skrubb så länge. Nu är dem grejerna i vardagsrummet istället men men så kan det bli.

Men om en pyttestund kommer hennes son över oxå och ska bo här ett tag så jag antar familjelyckan kommer bli ännu större.

700 gr väger mamma just nu men jag tippar på att med bra mat kommer hon nog gå upp till 850-900 gr för hon e ganska tunn.

/Pernilla

Nussen
0

Visste inte att du hade så unga barn Skrattande

miss-starfield
0

nej inte lätt att veta hade de varit större hade det varit lättare, nu e det mkt spring i benen på barn och illrar Skrattande Jag kommer bli gråhårig nu Tungan ute

Men allt funkar bra här men jag undrar om mamma iller adopterat mig med hon bet tag i mitt finger och skulle ha in mig i lådan med. Jag e dock lite för stor.

Annars funkar allt bra här sonen tog hon direkt och skulle dra in i lådan. SEdan busade syskonen.

Prinssessan går upp i vikt igen och äter bra och hennes mage är okej.

Torkar bajs nu gör jag hela tiden Skrattande Det blev mer sonen är en riktig skitgris, men mamma iller bajsar på tidningen jag la i hörnet där hon valde ha sitt hörn en kattlåda står där med men den dissar hon men jag e nöjd med tidningen med tanke på att hon inte är ett dugg pottränad.

/Pernilla

miss-starfield
0

nej inte lätt att veta hade de varit större hade det varit lättare, nu e det mkt spring i benen på barn och illrar Skrattande Jag kommer bli gråhårig nu Tungan ute

Men allt funkar bra här men jag undrar om mamma iller adopterat mig med hon bet tag i mitt finger och skulle ha in mig i lådan med. Jag e dock lite för stor.

Annars funkar allt bra här sonen tog hon direkt och skulle dra in i lådan. SEdan busade syskonen.

Prinssessan går upp i vikt igen och äter bra och hennes mage är okej.

Torkar bajs nu gör jag hela tiden Skrattande Det blev mer sonen är en riktig skitgris, men mamma iller bajsar på tidningen jag la i hörnet där hon valde ha sitt hörn en kattlåda står där med men den dissar hon men jag e nöjd med tidningen med tanke på att hon inte är ett dugg pottränad.

/Pernilla

FerretCrow
0

Lovar dig att holl koll så det ej blir stora lite hårdare tuttar och små knölar runt omkring. ingen rolig visa då

miss-starfield
0

Jag håller koll på tuttarna jag har ammat så jag vet hur ont och jobbigt det kan bli.

/Pernilla

FerretCrow
0

#21 jo det är ju det då det är samma för mig. Men jag har även fått en hona med stopp på 2 av tissarna och det blev upp 1 gång i timmen i 5 dygn

miss-starfield
0

Usch då Rynkar på näsan Vad jobbigt det måste varit för både dig och tjejen. Jag ska hålla extra koll jag e redan slutkörd så både för mig och hennes skull ska jag hålla ännu mer koll.

Mamma iller verkar lugnare idag inget krafs på dörren och hon vill mer än gärna bli klappad lite. Det är så mysigt att se hur hon tar hand om de små. Alla 3 behövde varandra det märks. Idag har jag även fått klappa prinssessan utan att mamma drar in henne i lådan så hon börjar känna sig tryggare med att jag är där. Jag tar ju prinssessan ibland men hon kommer tillbaka igen ju.

/Pernilla

miss-starfield
0

Nu e jag helt säker ungarna får tutta och då borde hon väl ha mjölk eller? Mamma iller verkade så nöjd där hon låg och sen hörde man ungarna sutta.

Jag e så otroligt glad att jag fick mitt infall och tog honan för alla 3 verkar så nöjda. Känns verkligen som rätt val och det känns som jag som djurägare gjorde rätt för mig. Jag borde ha sett att hon var för liten och  nu tog jag iaf  mitt ansvar över det jag hjälpt till att göra och fick en lösning som gagnar prinssessan.

Sen måste jag säga att jag gillar verkligen mamma iller och hennes milda vänliga blick.

/Pernilla

JossanH
0

Vad skönt att höra att iaf 3 av illrarna får vara med varandra ett tag till :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

Vilken härlig historia det här är.Och det gör gott i mitt hjärta…..Glad

Jag kan tänka mig att mamma iller kommer att lära sina små vart lådan/tidningen är någonstans och vad det används till. Försök att ha dom på en liten yta tills dom blir mer säkra på det.

Utrusta dig med tid, tålamod, mycket godis och mycket kärlek när du handskas med alla tre. Det kommer du att vinna på i längden. Låt honan ta kontakt med dig i den takt hon bestämmer och när hon gör det….MASSOR av gotter.

Snacka om solskenhistoria……Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

miss-starfield
1

Jo honan får ta kontakt med mig jag går in och sätter mig och och sen får hon komma till mig och det gör hon glatt.

Tyvärr har jag inte hittat något hon verkligen gillar mer än kött och ägggula lite svårt att ge bara sådär fast kycklingmagen skulle jag ju kunna kotta upp i småbitar.

Mamma iller har stressat ner väldigt mycket sen igår.

Jag har ju haft förvildade katter hemma innan så jag kör lite efter det lugn och ro och i deras takt. Det är en stor omställning för henne och med helt nya förutsättningar än så länge verkar hon hyfsat nöjd iaf.

Mamma iller e skeptisk till mina tidningar dem hade inget ordentligt bottenmaterial i hennes bur och hon sket där det var galler så mkt nytt men jag har lagt ut fler tidningar och visst det händer en massa olyckor men men jag tänker inte lådträna just nu med henne först får hon känna sig trygg med att jag är där annars kommer lådträningen bli något negativt.

/Pernilla

FerretCrow
0

#23 jo det var ingen enkel match direkt och sedan gällde det ju att hålla valparna vid liv som bara var 3 veckor =( men din tös är större och det är bra. men kan jag så kan du =)

Får du chansen så kan du själv kolla för vissa valpar får tissa även om dom ej har mjölk då det är en trygghets grej och lite mys. men vi håller tummarna att där finns mjölk då den ger så mycket mer inget annat kan ersätta.

miss-starfield
0

Lilltösen har ökat som bara den i vikt iofs precis efter maten men över 210 g Cool På ett dygn har hon ökat mest hittintills. Denna kosten verkar bra för henne.

Jag ska försöka kolla ville inte störa för mamma iller sov så djupt trots att jag hade tagit prinssessan för att ge henne mat. Hon märkte inte ens att jag var där, sov som bara en iller kan Skrattande

Mamma Iller älskar påslakanet jag la in i lådan hade bäddat in sig under det utanför lådan

/Pernilla

miss-starfield
0

Lilltösen fortsätter öka 222g nu, inga tecken på uttorkning magen är bra så jag e lycklig, men ett litet moln lillpojken visar små s,å tecken på uttorkning när man gör nacktestet, det är inte mkt men lite så jag kommer hålla koll där och ge honom samma behandling som lilltösen nu ett tag. 312g väger han nu.

/Pernilla

JossanH
0

Vad bra att dom ökar i vikt. Så fruktansvärt små dom är för sin ålder. Måste verkligen varit undernäring av hög nivå där dom bodde.. vet du hur många valpar det var i kullen? Hur många som lämnat hem och mamma i det skickat du fick din lilla? Du får fjäska lite extra för pojken med uppblött foder och annat som du tillsatt vätska i :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

miss-starfield
0

Jo inte är dem stora. Det var 4 i hennes kull och en i den andra. Så det är 3 andra, men den som var den enda verkade vara lite äldre än dem andra. Alla ungar hade lämnat när jag var där och hämtade mamma iller.

Men man kan ju förstå lite att maten inte varit tillräckligt bra då mamma iller är väldigt mager i mitt tycke inte ett uns fett har hon på kroppen. Nu har hon gett di så visst kan det vara därför.

Jag vet ju inget om dem andra valpar hur det gått för dem, dem flesta skulle bli jaktillrar.

Jag fjäskar på med en massa godsaker med mkt vätska och håller koll.

Min illerstart igen gick inte riktigt som jag hade tänkt mig, men men jag har två fina sessor som ska gödas och ha ett bra liv hädanefter.  Inget ont som inte har något gott med sig. Mamma iller fick det ju bra på detta viset med nu och inga mer burar förutom vid transport.

/Pernilla

miss-starfield
0

HÄr växer syskonen prinssessan väger nu 243 g hon har iaf ökat en del, lillkillen väger 365 g nu så han e ganska mkt större. Han börjar bli ganska rund faktiskt.

Mamma iller ser oxå ut att gå upp i vikt. Men hon har börjat gilla mjölkersättningen vilket hon inte åt av innan bör jag börja ge ungarna ute igen? Antar laktosen inte är bra för henne.

/Pernilla

miss-starfield
0

Nu väger lilltjejen 277  g så hon har ökat över 100g sen i fredagskväll hon gick ju ner lite när hon var dålig. Allt funkar bra här och illrarna e välmående nu och terroriserar mamma iller :D

Dags för lite bilder på illerfamiljen tycker jag.

/Pernilla

miss-starfield
0

mamma iller

/Pernilla

miss-starfield
0

alla 3

/Pernilla

miss-starfield
0

lilltösen

/Pernilla

miss-starfield
0

Pojken

/Pernilla

illernettan
0

Vilka härliga bilder. Håller tummen för att allt kommer att gå bra.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.