Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 624 ggr
sezierra
0

Valpar + mat

Hur länge ska man ge sin valp uppblöt foder? Och hur går man till väga under bytet till maten som de ska ha som vuxna? Det känns som om det är någonting som är svårt att hitta någon bra information om.

emoflickan
0

jag har aldrig gett någon av mina illrar uppblött foder som valp. dom klarar av att äta torrfoder alldeles utmärkt

Sarah
0

JAg brukar ha båda framme och sen väljer valpen ofta själv efter ett tag att äta hårda bitar.

TanjaS
0

Åh nu var de så länge sen jag hade valp 10 år sen närmare bestämt men gav Tussana uppblött foder då hon bara var 7,5 vecka då hon kom till mig. Tror de var till 10-12 veckor något…

KerstinL
0

Haya började äta torrfoder från mammas skål när hon var 4 veckor och efter bara ett par dagar så ratade hon det uppblötta fodret som jag gav henne.. Hon fick dock "välling" morgon och kväll och rått kött då och då, så hon åt inte enbart torrfoder.. Men vid 5 veckor så ville hon inte ha "välling" heller utan bara torrfoder och rått kött.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag föder själv upp valpar, och dom får utblött torrfoder fram tills dess att dom börjar äta torrfodret själ, vilket dom allra flesta valpar gör från det att dom är ca4½-5 veckor gammla. Sen finns det vissa valpar som föredrar att äta sitt foder blött, t.ex min Laban som är dryga 6 år nu, höll på med utblött torrfoder tills han var ca 4 månade gammal. Och då han vägrade att äta av torrfodret, så hade jag framme båda delar. Och när han sen såg Aslan äta ur torrfodret, så började han och också sakta men säkert att knapra i sig sin mat torr som dom flesta andra illrar gör. Själ tycker jag att vill dom ha det blött, ja då får dom väl ha det tills dom tycker att det är tid att smaka på det torrt.

Faxlin
0

Köper man sin valp vid rätt ålder, nämligen tio veckor ska man inte behöva ge den uppblött foder. Den tiden är liksom avklarad hos uppfödaren.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TanjaS
0

#6 De här var ju 10 år sen och idag säljs nog inte valpar så tidigt får jag hoppas. Tiden med sin mor och syskon är ju av stor vikt

Faxlin
0

#7: Tyvärr säljs det valpar fortfarande som är på tok för små att lämna mamman. Runt 5-6 veckor finns det de som släpper dom- Tyvärr.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars