Carnia dåligt datum?
Skulle köpa Carnia nu när lillplutten kommer hem nästa vecka, försökte beställa från animail men de hade sådana problem med sitt DIBS system att en betalning inte gick att lägga in.
Nu när animail fungerar igen så vart jag orloig att jag inte skulle få mitt foder lagom till lillplutten så jag googlade vem som sålde carnia IRL(Eller vad man ska kalla det:P) Fick upp en djuraffär här i gbg var där igår och skulle köpa. De hade dock slutat att sälja carnia pågrund utav usla datum på fodersäckarna. Blev varnad föratt köpa carnia via animal då de hade erfarenhe av att de också hade kort datum(Med kort datum pratar vi ca 3-4 månader) speciellt när carnia reas ut så är det oftas pågrund av kort datum sa de. Nu undrar jag någon som också haft detta problem med carnia lynx fodret?
Nu har jag foder för ca 1 år då jag istället köpte hem en 10kg säck med Eukanuba men kan vara bra att veta om jag skulle byta foder för framtiden. Dessutom så är lillplutten van vid eukanuba då han får det hos uppfödaren, men jag hade velat ha Carnia då detta foder verkade så lovande så jag blev lite snopen att det nu talas om problem med det.

Ser det inte som ngt stort problem, det är ju fräscht även efter datumet gått ut. Jag har köpt flera gånger då det varit några månader kvar. Iofs går det åt fort här hemma, men det är inget jag skulle oroa mig för. Ska man ge torrfoder ligger carnia helt klart i toppen av bra foder.
Frågan är väl hur länge det är fräscht efter att datumet gått ut, då jag bara har en iller och halvbarfar, och det faktum att man ska kunna ge mindre foder med carnia skulle för mig innebära att en säck skulle hålla lite mer än ett år. Känns ju inte helt bra att betala dyra pengar för ett foder som man ska ge vars datum är utgånget med ca 8 månader mot slutet.
Hej! jag köpte precis en 5kg påse Carnia till vår lilltjej på Animail. Det är jättebra datum på den påsen, går ut 30 maj 2013 :) Så det kan jag rekommendera.
Köpte du fodret till vanligt pris eller reapriset?
Det var reapris på det tror jag, skulle bli ännu billigare om man köpte 2st påsar.

Får man påsar med kort datum är det bara kontakta företaget då det kan ha blivitt fel i en sortering. men jag har oxå foder som håller in i 2013 och jag beställde från animail
Personligen skulle jag aldrig köpa så mycket foder på en gång till en iller. Hellre köper jag två kilos säckar åt gången. Då är alltid fodret färskt och fräsht. Ju mer du håller på och öppnar en 10 kilos säck desto mer av det nyttiga försvinner såsom vitmainer och dylikt. Det som är i slutet skulle inte jag använda.
Här köper jag en kartong Vitalin åt gången. Fodret ligger i två kilos säckar så det är alltid fräsht.
När det gäller bäst före datum har du alltid sex månader efter bäst före datum som du kan använda fodret. Utan att det ska vara dåligt på något sätt. Foder ska också förvaras svalt och gärna mörkt. Då är det bäst.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Nu blev jag lite osäker här, vart står datumet på carnia påsen?
Du har annars Orijjen på Bromma zoo :) Det är bara att svänga förbi där när ni hämtar lillskrutten :))
#8 På baksidan, en stämpel ganska långt ner på det ljusa trycket.
Synd man inte har nån illerägare närmare man skulle kunna dela . Halv-BARF'ar man så går det inte så mycket foder fast man har 2 illrar å en halv påse Carnia per gång vore idealt.
För mig stod det att Carnia Lynx håller till 30 maj 2013.. Beställde nyligen nytt då det gamla börja ta slut. Och det gamla verkar än så länge fortfarande bra. :)
Satte precis in delar av 5 kgs påsen i mindre påsar så det håller bättre..
Carnia är ju ett alldeles nytt foder och vad jag vet så har dom bara haft "rea" en gång på animail då fodret kom in så var det prova på rabatt nu kan man få det lite billigare om man köper två påsar sk mängdrabatt. Jag har beställt Carnia tre gånger och har inte haft några korta datum så man ska inte lita på allt man hör tydligen
Om det är någon som haft problem med att direktbetala på animail så ska det funka om man istället väljer faktura 
Hmm får bli carnia nästa gång då:P
#7 Jag gillar inte att de små påsarna foder har ett så brutalt överpris om man tar eukanuba fodret till ex så kostar 2 kg 399 4kg 599 och mina 10 kg 699. Att det bara skiljer 200 kr på 8 kg foder det är ju rena rånet:P Jag har alltid därför köpt en stor säck där jag har en torrfoder burk som jag överför foder till, så säcken kanske öppnas max ca 5 gg under dess "livstid".Sen eftersom jag halvbarfar så det lilla som skulle kunna försvinna ut fodret känns inte så relevant.
#12 Jo jag vet, men jag är inte skriven där jag bor så då hade fodret hamnat långt bort hos mina föräldrar om jag tog faktura och dem är för tillfället i London:P
#13 Jag fodrar med Vitalin och då kostar 10 kilo 465:-. Nu har jag fördelen att jag slipper frakten men jag undrar om jag inte skulle använda det fodret iallafall då det kommer i två kilos påsar. Det låter dyrt med Eukanuba……knöligt med foder. Man vill ju ge det bästa……
Ju mindre man öppnar en storpåse desto bättre är det 
#14 jag gav ju Hills innan men det var föratt det var det enda torrfodret Odis åt, nu när man varit illerägare i 4 år samlat på sig erfarenhet så vill man ju att nästa iller skall ha det bättre och på inehållsförteckningen så var eukanuba det foder som var mest likt carnia det innehåller en något högre andel utfyllnad än carnia. Men det är väl antagligen för den höga procentsatsen färskt kött i fodret som gör det dyrt. Sedan så ger uppfödaren Eukanuba så då kan det kanske vara bra att han får det ett tag iaf slipper han iaf nytt foder när allt annat är nytt:p
Priset på Carnia hos Animail just nu är inte rea, det är mängd rabatt.
Om dom rear ut pga kort datum så står det "Pågrund av kort datum".
Hälsningar Malin
Jag köpte min påse Carnia den 8 juni, och jag reagerade inte nämnvärt på att datumet var kort, för jag tänkte att jag skulle hinna göra åt det, men nu ser jag ju att det faktiskt är ganska kort till utgångsdatum. Framförallt i och med att man inte gör åt så mycket per dag till endast en iller. Den går ut den 1 oktober 2012… borde jag kontakta animail angående detta tycker ni?
#17 Varför ska du kontakta Animail? Du kan ju fortfarande använda fodret utan problem. Du har ända till april 2013 innan det blir riktigt dåligt…..
#18 Ja okej… bara undrade om jag borde kontakta dem angående det men då är det inte nödvändigt då..
#19 Du hade kunnat ta kontakt om du hade köpt fodret idag och haft bäst före datum, typ augusti…..tror att dom har koll på när datumet går ut…….
#20 Ja det är la sant hehe :) Jag är bara nojig med att använda saker efter bäst före datum så därför jag tänkte så hehe!