Lös iller!
Hej! Jag är lite nyfiken på det här med lösa illrar, på många youtube filmer och engelska internett sajter så har man illrar i bur, eller står att man ska ha det. Har läst lite att amerikanare är inte så upplysta som vi svenskar är när de kommer till detta. Kan det vara så eller är det några andra anledningar kanske?
Ifall jag skaffar en iller kommer jag ha den lös i lägenheten så h*n kan springa runt och vara lycklig osv. men bör man skaffa en bur som är öppen 24/7 där man har alla leksaker och annat? På filmer och andra sajter har jag läst att illrar älskar hängmattor och tyg rör som hängs upp i buren och på filmer ligger dom alltid och gosar i hängmattor och ser otroligt söta ut. Hur gör ni, skippar ni detta med hängmattor och rör och så vidare, eller har ni en bur som är öppen 24 / 7 eller kan en iller roa sig och gosa ner sig i exempelvis mitt täcke?
Och nu till min sista fråga, har läst att illrar brukar krypa upp i sängen och sova med en och värma en och så. Låter otroligt mysigt, men en iller är ju inte så stor. Är helt rädd att jag ska rulla över h*n, är det möjligt eller är jag bara paranoid? Jag har hört historier om barn som har rullat över en sovande katt unge i deras sömn och kvävt dom, kan detta hända. Hehe?
Det oftast handlar inte om hur upplyst man är utan om möjligheter i de flesta länder boende standart är mycket lägre än här i sverige ( tex vanligt 3:a med kök och badrum på 45 kvm) och det finns inga möjligheter till att få en lägenhet från kommunen och inte alla har råd med att gå och köpa eget, det blir då en situation där tex 2 familjer bor på 49 kvm och det finns ingen möjlighet till att ha illern lös på dagarna eller så illern får bara vistas i ett rum och under nätter måste den vara stängd i buren för den tex bits. Inte alla illrar lämpar sig till att sova med, av mina 3 ingen får sova med mig för då vill de bara leka och bitas istället. Och i andra länder finns det inga begränsningar ang minsta tillåtna yta för en iller i sverige är det 5 kvm. Själv äger jag ingen bur och mina killar har eget rum där de är instängda bara på nätterna eller under städning. Kanske dom som har burar kan säga lite mer om hur dom gör :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
Jag skulle säga att det handlar både om upplysning och landets lagar. I usa tex är det inte ovanligt att hundägare inte rastar sina hundar medan det i Sverige är en självklarhet för att vara en bra hundägare.. och ändå undrar dom i usa varför deras hundar, som inte fått något utlopp för sin energi, beter sig "dåligt" och har sönder deras trädgård och möbler.. Samma sak med iller. I många länder anses de vara burdjur precis som en kanin eller ett marsvin och ofta anser illerägare där att man är ansvarslös om man har illern lös i sitt hem- det finns ju så mycket den kan skada sig på. Här i Sverige vet vi hur illern mår när den tvingas vara instängd i en bur och vi vet att ens eget hem går att illersäkra. Huruvida man vill/kan ha illern i sängen är upp till ägare och iller. Vissa människor älskar att ha illern i sängen och andra inte precis som att det finns vissa illrar som inte vill sova i sängen eller som rent av bits när den kommer upp där. Jag och sambon väntar barn här om bara några veckor så hos oss har illrarna ett eget rum och en utebur på 9 kvm. Jag måste erkänna att jag trivs bättre med att ha illrarna löst men det här är enda lösningen som funkar för oss i denna situation. I deras rum har dom än så länge en öppen bur för att öka mysfaktorn hos dom och min ena kille gillar det jag hänger upp där att sova i. I uteburen har jag 2 rör. Inga som hänger utan som ligger på backen. Väl uppskattat!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack så mkt för era svar! :-)
#1 Fast nu ar ju djurens basta det samma oavsett land och bostad och om man inte har chansen att bo med sin iller sa bra som mojligt skaffar man inte heller en iller tills man har mojlighet sa utomlands handlar det for det mesta om okunskap och forlegad kunskap och en slanga av egoism.
Medarbetare på matlust