Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 868 ggr
Velsan
0

När ramlar kulorna ner?

När är normalt att en valps kulor ramlar ner? I vilken ålder?

Soffi
0

Runt den första våren, vid 6-8 månaders ålder skulle jag tro.

[tiiia]
0

hmm jag tror att det kan skilja ganska så mkt från individ till individ. Somliga är tidigare än andra och somliga väldigt sena :)

Diors bollar ramlade ner när han var ca 6½mån gammal. (kastrerades dock inte förrens ca 1mån senare :)

JossanH
0

kan säga att tritons små bollar kunde man både se och känna när jag hämtade honom vid 10 veckors ålder. Dom var där hela tiden men ibland drog han upp dom ganska långt så man inte kunde se dom. Han gick i brunst väldigt tidigt också och kastrerades strax efter han var 5 månader för då stod inte min pojkvän ut med lukten längre och jag var väldigt trött på alla pölarna här hemma.. Sen ska jag tillägga att mycket av den tidiga kastreringen även berodde på att Pegasus hade det så jobbigt med Triton som aldrig ville lämna honom i fred..

Mina andra 2 illrar har jag inte kastrerat förrän runt 7-8 månaders ålder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ViktorMarina
0

Jorm och hans två bröder har allihopa kulorna nere redan, fick ner dem vid 4-5 veckors ålder.. Så det varierar kraftigt!

cannaydia
0

Årets valpar kunde jag känna kulorna på redan runt 5veckors ålder att de "trillat ner" men så kan de ju dras upp lite iom att de blir kallare emot vintern. Andra kullar jag haft har fått ner kulorna ganska omgående om de inte haft dem nere vid 8veckor då de besiktigas. Men inte senare än vid 1års ålder borde de trilla ner.