Linatone???
Hej på er alla morgonpigga illerägare jag har en fråga.
sitter och läser lite i en bok som heter iller hemma för att förbereda mig på att få hem min fösta iller om ca en månad, men det är en sak som är med i boken som jag inte vet vad det är och det är en vitamin dryck som dom ger illrarna på ett flertal bilder i den boken som dom kallar "linatone" och jag vet ej vad det är eller vart man får tag på det.
det som jag redan har köpt är vetegrods olja som mina kusiner hade till sina illrar och som illrarna fick en tesked av varje morgon men är det samma sak som linatone?
Linaton och Furutone är ungefär samma sak. Vetegroddsolja går oxå bra, man ska dock vara lite försiktig och inte ge för mycket. Jag använder vetegroddsoljan mest vid kloklippning, stryker ut det på magen så dom har något att sysselsätta sig med.
Ciparn, kommer att vänja honom lite med vetegroddoljan innan du får honom. Han kommer att tränas i att få klorna klippta och öronen rensade. Han har också badat minst 1 gång innan du får hem honom, detta pga att dom mer eller mindre är helt uppe på matfatet när dom ska äta. Och dom är väldigt kladdiga när dom är klara. Ska ta foto på dom idag, så får du se vad jag menar. Dom är 3 som varje dag slutar uppe på fatet, och det är oftast Cuma, Casper och sen antingen Cody eller Cinkajou, ibland båda. Det är nästan bara Charley som äter ordentligt, men även han har varit uppe i fatet en eller ett par gånger.
#0 en liten sak bara- tro inte för mycket på det som står i illern hemma för det är många metoder och saker som är väldigt förlegade. Som sagt innan- det finns många andra saker som går att använda istället för linatone, men överdosera inte!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Håller med Jossan här. Illern hemma är en gammal bok. Mycket som står är fel och uppfostringsmetoder och förhållningssätt på iller är inte densamma i dag. Mycket av det som står i illern hemma är inte ens längre lagligt.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag reagerade på en tsk vetegroddsolja/dag. Det är fem gånger maxdosen minst… På flaskan står mink: 1 ml. 1 tsk är 5 ml..
Ska man ge dagligen är det max någon/några droppar som gäller… en femtedel av en tesked är ju inga större mängder, försök mäta upp får du se ;)
Anledningen till att man inte ska överdosera är att den innehåller fettlösliga vitaminer som kan ge skador i överdoser (A, D o E-vitamin)

men om man inte ger varje dag, kan man ge mer då? är det mängden per vecka eller per tillfälle som spelar störst roll??

vart kan man köpa vetegroddsolja ?? :P

djuraffärer med hyffsat sortiment har det
#6 jag använder nästan bara groddolja när jag klipper klorna och då kan man hälla på lite mer på magen så dom har att göra ett tag. Ger du inte varje dag utan bara nån gång i veckan så kan du ge mer. Det är väl mer att de kan bli "förgiftade" då dessa vitaminer aldrig går ur kroppen utan bara fylls på om du ger större mängder varje dag..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 japp, djuraffärer och hälsokostaffärer. Men flaskorna i djuraffärer är väldigt smidiga då det bara kommer nån droppe åt gången.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 utom min flaska som inte har doseringsgrej utan bara en öppning som det forsar ur=p…
#9 Elliot brukar få en gång i veckan och då blir det kanske en tesked eller knappt det, det borde vara ok?
Köp en medicindoserare på apoteket. Det ser ut som en spruta utan nål. Personalen brukar skicka med sånna till hostmedicin för barn men man kan köpa den för 5-10:- om man frågar, har du tur får du en.
De finns doserade från 1 ml upp till ?.
Sara

har två sånna numera=)
Visst är de bra?!
Sara

japp! helt klart prisvärda