Bada iller
Min lilla pälsboll älskar att stoppa huvudet i vatten. Jag brukar alltid ha ett vattenglas stående nånstans och då är hon snart där med hela huvudet ända ner till botten av glaset. Samma sak i vattenskålen. Går vi ut blir hon tokglad om det kommer en vattenpöl.
Nu till min tanke, man ska ju inte bada sin iller för ofta men menas det inte tvätta? Lite vatten i pälsen bara är väl ingen fara? Vad tror ni?
Nej lite vatten i pälsen då och då spelar ingen roll men men som nämnts i en annan tråd så kan det bli för mycket av det också. Det var nån som visade en bild i en annan tråd på en iller som gillade att doppa sig i tid och otid så den hade fått sår i pälsbotten. Förmodligen blev den väl sällan riktigt torr mellan doppen så huden till slut blev irriterad.
Som sagt- går det till överdrift får man ju försöka hålla illern borta från vatten ett tag och bara ta fram vid speciella tillfällen. Ofta gör det inget om dom doppar huvudet ett par gånger om dagen. Jag har också en iller som går rakt igenom djupa vattenpölar men kolla så att det inte är olja eller andra äckelheter i vattnet innan!
Sajtvärd på Iller.ifokus
men gud så härlig bild, älskar att hon gör "kaffekopppen" 
Okej tack för tipsen! Det är inte så att hon badar så hon är blöt hela tiden, håller koll på den där lilla rackaren. Ska absolut se till att hon inte badar för mycket.
Men då vet jag mer om den saken :) Häromdagen var vi ute och prommenerade och kom till en vattenpöl, hon gick runt hela pölen och plockade upp alla kottar från botten. Hon fick en liten publik av beundrande pensionärer på samma gång haha :)
tack
TS: sådär ser mina katter ut då och då. Dom trycker in hela skallen i vattenglaset (eller välter det med tassen…) 
Min illerhane på två år hatar att bada, det är de värsta han vet. Men jag undrar då hur ofta kan man bada dom med schampo för illrar? Om någon vet det?
#6 En frisk iller behöver inte badas alls utan de klarar att hålla sig rena. Har de dyngat ner sig förfäligt efter grävning i t.ex. lera el. dyl. kan man dock spola av dem med lite vatten men schampoo behövs inte.
Vi badar honom regelbundet för han inte ska lukta så mycket då det sätter sig i våra kläder & i våra sängkläder då han är väldigt glad för att busa runder i vår säng.
#8 genom att bada illern ofta så får den en obalans i pälsen som gör att den luktar mycket mer än om den inte badas. Max 1ggr i månaden ska man använda schampo men jag tycker verkligen att det är för ofta. Mitt tips är istället att tvätta illerns sovsaker 1ggr i veckan och använda ett gott sköljmedel eller ta ut illern i fuktigt gräs! Det låter ju hemskt om den hatar att bada och det egentligen inte behövs..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8 Som Jossan säger så luktar de mer desto mer du badar dom, vill påstå att ingen som haft illrar en längre tid rekommenderar eller använder sej av schampobad regelbundet.
Här badas nog inte ens illrarna varje år :)
När du badar illrar i vårat anpassade vatten och även med schampo så blir det samma om med oss människor, det produceras mer fett för att kompensera uttorkningen och därmed blir det en starkare lukt.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag tror aldrig att jag har badat något husdjur - vare sig iller, katter eller gnagare. De har skött det bra själva, och de fåtal gånger de blivit tvättade har varit om de skitat ner sig och då gångerna endast med ljummet vatten. Men som sagt - skogspromenader och fuktigt gräs får illern att lukta natur. Sen älskar jag iof illerdoft, och tänker inte tvätta en av filtarna illern lämnade ifrån sig när han flyttade hem…
_No way! Yes way!