Långhårig
Hej undrar hur man ser om en iller blir långhårig. Vår iller Nala har mycket längre päls än de andra små valparna.
Pälsen ser ut precis som på vår katt när den kom hem till oss det är därför att jag är undrande, långa hårstrån mellan eller inne i pälsen! Idag har vår katt jätte lång päls.
Nalas päls är också mycket mjukare än dom andra 3.
Jag önskar svar.
Ha en jätte bra dag/Anette

min iller Tussana var en "vanlig iller" men på äldre dagar räknades hon till släkten angora. Svea ha längre päls nu med (9,5 år)
Jag skulle alltså vilja ha den tiken, hon är bara för söt. Är helfrelst i tomtar, och är hon långhårig, så mycket bättre. Kommer hem och tittar på henne på söndag eftermiddag kväll om ni är hemma.
oftast brukar ju långhåriga (eller rättare sagt angora som saknar underull) ha mycket kortare päls som liten valp.. då brukar ju pälsen vara dunig och eftersom riktiga angoror saknar underull så tar det lite tid innan den långa täckpälsen kommer fram. Har hon någon närma släkting som är angora eller semiangora (halvangora)?
eftersom korthårsanlaget är dominant (vad jag minns) så krävs det anlag från båda föräldrar för att det ska bli en angora, men visst slår det igenom med kraft ibland..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är så att det sticker ut långa hår mellan dom korta. Lite lustigt.
Jag vet inte vad det blir av henne men hon är så snyyyyygg!

#5 Jag tycker att det ser ut som om det är en vanlig korthårig päls på utväxt. Har sett många bilder på angora valpar, så angora är hon inte. Tror att det är en vanlig korthår du har, med lite längre päls än normalt =)
Amor vincit omnia

#5 Låter som hon har likadan päls som hennes morfar hade när han var valp.
http://www.ferrets.htmlplanet.com/images/p1010028.jpg
Där är en bild på en angora bebis =) Sååå söt!:D

#8 guu vad gullig :D hihi, hårboll ;)

Ja ha då vet jag det.
Tack /Anette