Mink mat
Hej på er alla.
Vet ej fall jag hamnar rätt men jag chansar o ser. Var o hämta min valp idag o uppfödaren hade mink mat som han gav till sina ilrar. Uppfödaren erbjöd sig att sälja mat till mig. Min valp är ju van vid maten men vet inte fall den är något att ha. Någon som har erfarenhet av mink mat plus/minus.

Malin som har murgrönans illeruppfödning har gett sina illrar minkmat vet inte om jag gör det fortförande men du kan höra med henne 
//Denise
Inget jag skulle ge vare sig mink eller iller. Minkmat består till mesta delen av nermalda matrester (allt från kalaspuffar till pizzakanter och fiskrens faktiskt) - där man även tillsätter en vitamin/mineral blandning som är till för att ge snabb tillväxt (mycket underhudsfett eftersom det förenklar processen där man flår dem) och fin päls - eftersom det är detta man tjänar pengar på inom minkpälsindustrin. Men det ger inga långsiktiga positiva hälsoeffekter. Dessutom är Mink och Iller skilda arter och har olika näringsbehov. En mink lever till stor del på fisk och andra akvatiskt levande djur medan iller främst lever på smågnagare och insekter. Vilket innebär att det inte är lämpligt att egentligen ge dem identisk föda. Dessutom, eftersom minkmaten inte består till 100% av animaliska produkter, medför kolhydratsinnehållet i kombination med den nedmalda konsistensen en relativt stor risk för tandsten och andra periodontala problem.

Ser att jag skrivit lite fel. Det ska vara: *jag vet inte om hon gör det fortförande*
//Denise