Låda eller utanför...
Har 2 små sötnosar(som idag blev 3 sötnosar), nytillskottet vet jag att han inte är lådtränad men mina 2 första är jätteduktiga att gå på lådan då jag gör dom uppmärksam på att jag ser dom, men då jag antingen sover eller jobbar eller inte ser att någon av dom vaknat och smugit iväg så ligger det små presenter både nr 1 & 2 i närheten av lådan på typ max 50cm avstånd. Why? Ögonkännare? Har testat att ställa matskål i närheten, dom gör det inte nära den men ändå någonstans i närheten av lådan. Har gammalt hederligt trägolv med finfina springor att rensa ur… Tips någon?
Precis bredvid lådan är ett känt illerfenomen tyvärr.. jag är en aning nitisk när det kommer till lådtränandet och den första gruppen med illrar jag hade (3st) var sjukt duktiga på lådan i alla lägen. Nu har jag 2 illrar och det slarvas väldigt sällan men en av dom är lite slö ibland.. Mitt tips är beröm och godis hela livet ut när du ser att de gör rätt! De ska hela tiden tjäna på att sätta sig där de borde. De saker som jag annars upptäckt kan hjälpa till är: Många lådor! Överdriv med lådor under en period för att etsa in budskapet. Köp lådan "trofast" för 19:- på ikeas barnavdelning så blir det ingen stor summa. Lägg filtar/mat eller billiga mattor från Ikea runt lådorna. Ställ lådorna i par så att de istället för att välja golvet om de ångrar sig, hoppar i nästa låda! Det har funkat jättebra här hemma. Reducera illrarnas yta när du sover eller inte är hemma. lever de helt fritt idag kanske du ska börja spärra av till ett rum tex och låta dom vara där och sedan utöka ytan igen, sakta men säkert då du ser att de gör framsteg? Lycka till! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vet hur det är, mina fina går bara på låda när det passar, minsta lilla förändring så blir det några veckor med en hel del städande.
Ett tips är att lägga mattor under lådorna typ billiga dörrmattor, filtar eller egensytt - fungerar på en del illrar.
I perioder fäster jag lådorna i väggen då det alltid ska puttas ut och gå innanför.
Annars är det bara att kämpa på med godis och beröm, sprid ut lite godis så det finns i närheten av alla lådor så det är nära tillhands.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Tipset med godis är provat, slutade med att honan satte sig i lådan utan att göra något och tittade på mig med blicken "nu är jag i lådan, får jag godis nu…" Smartare illerfröken än mig! ;) Godis runt om är också testat, då gick båda dit och letade och åt upp allt på direkten och sen gjorde det dom skulle, utanför… Ännu en gång överlistad av en iller… Dags att göra ett IQ-test kanske… ;) Får testa dom andra förslagen!

#3 Taskig formulering av mej, menade att man alltid ska ha godis när till hands:)
Att dom fejkar på toan börjar nog dom flesta illrarna med när de vet att det kan komma godis där men ge dem även godis då för de är ändå en plats vi vill ha positivt fokus på, lite som att man fjäskar för lite bitiga illrar genom att ge dom godis vid schysst kontakt!

Vad kör du med för godis?
Bitiga illrar? Vad är det? ;) Mina är så snälla så… Godis finns alltid nära tillhands! Eftersom dom har väldigt varierande smak ang vad som är gott och inte så är det enda som verkligen har fungerat en liten bit russin. Har testat 7 millioner olika saker men enda som dom verkligen uppskattar är russin. Vet att det är lite högt sockervärde, men innan jag hittat nått annat som funkar lika bra så får det bli russin.

#6 Sockervärdet är väl inte det bästa men sen kan det också finnas mögelsporer som inte är så bra för illrar.
Provat let´s bite (torkat kött) eller Gimpet´s multivitamin? Båda stora favoriter här och det andra alternativet är dessutom så himla smidigt vid träning då det bara behövs ett slick. Ja vetegroddsolja har väl alla ätit med.
De jag har nu är inte sådär superglupska så jag brukar få lura i dom allt nytt ett par ggr innan de också förstår hur fantasktiskt det är:)
På tal om ögontjänare så är mitt Aylinh bäst, rumsren redan från början utan träning men om hon vet att man tittar ställer hon sej på sidan och väntar på att jag ska peka på lådan och hon därmed får godis när hon hoppar i.. Inte alls så dumt!
Jag säger också belöna- även om inget görs på lådan- så länge lådan blir något dom hoppar i självmant ser jag det som något bra. Belöningen måste också komma i exakt rätt ögonblick. Gärna innan dom hunnit hoppa ur lådan igen. Vi ska inte belöna att dom hoppat ur lådan utan vi ska belöna att de gjort sina behov i lådan. Har du provat med vetegroddsolja, laxolja eller gimpet vitaminpasta? Absolut det smidigaste att belöna med.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Måste tillägga att russin är direkt farligt för hundar, vet ej om det gäller illrar med då de kan orsaka allvarliga njurskador.
That's a cat...Not a horse.
Kött funkar på Bumbi, men Paulo tittar på mig som jag var ett ufo när jag håller fram en köttbit… Samma med multivitaminpastan, den gluppar Bumbi i sig i 200 medan Paulo tittar på mig frågande och slöslickar lite…
Lax är med ointressant för lille herr Paulo, en mycket kräsen herre! :( Vet att det inte är nyttigt i större mängder, men dom får bara små bitar och det tills jag hittat något annat. Klart belöning måste komma i direkt anslutning till det positiva beteendet, orsak och verkan är ju en grundsten i "uppfostran".
#10 jag har fått truga när det kommer till olika former av kött men när de väl fått upp smaken för det brukar det vara poppis :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har fejkat och blandat ihop med med russin men då lyckas han fördela kött och russin och kvar på golvet ligger köttet när han går iväg..
Grattis till illrarna :)
Jag bifogar två länkar den första är favoritgodiset för två av illrarna här hemma.
http://animail.se/lets-bite-chicken-sandwich-80g.html
Den andra är flera olika sorters torkat kött som våran Bamse älskar, Hobbe kan tänka sig äta ibland. Dom klipper jag i små bitar.
http://animail.se/hund/produkter/tuggben-hundgodis?limit=all&manufacturer=188
Våran Lillstrumpa (också från Murgrönan) :) äter inget godis alls det som hon får som godis är laxolja, vetegroddsolja och rå kyckling. Inte det smidigaste att springa runt med rå kyckling ;)Tack och lov så var hon klockren på lådan redan som 8 veckorsvalp :)
Det är bara Bamse som vi har problem att få gå på lådan så vi har hällt upp olja i små plastflaskor som man kan köpa på apoteket och placerat ut i närheten av lådorna och lite olika godis från länkarna ovan. Men det som funkat bäst här är att lägga ut en filt som han sovit på liksom runt lådan och en bra bit ut på golvet. Om jag tog en filt som inte hade hans lukt bajsade han på den. Så testa med en filt som dom alla tre sovit på :)
#14 Glömde skriva att Lets bite Chicken Cheese och Dental Care kan du hoppa över 
Testade med filttricket, filten ligger nu i tvättmaskinen… :( 2 av dom 3 äter ju kött och fisk bara rakt av, men den tredje han äter bara torrfodret och russin samt sallad( tappade ett blad på golvet och han var snabb som en iller på de och sprang iväg)… Har snott olika hundgodisar av exet men samma där, dom 2 äter det men inte siste lille herren…
Ge dom andra torkat kött som godis då och köp ett torrfoder med annan smak och använd som godis till den som vägrar äta kött? Dessa metoder med filtar mm kräver ofta lite tålamod. Mina har gått utanför och satt sig på både filtar, mattor och vid matskålar men det kräver ofta mer än ett försök. Förra årets valp funkade det mycket bättre med om jag skvätte citronsaft få filtar och mattor runt lådorna. Det kan funka med torrfoder på filtarna, att filtarna ska vara rena eller att de ska ha varit använda en tid. Ibland blir det bättre med annat toaströ, större lådor, fler lådor, mindre yta, mer beröm osv osv. Har jag en icke rumsren iller hemma så är jag vid illern så fort jag hör att den vaknar då de oftast går på lådan, så jag kan övervaka och berömma! Det finns sällan några mirakeltips utan man får helt enkelt prova sig fram och testa saker många gånger!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Lyssnar och tar in… Att Rom inte byggdes på en dag vet jag ju. Provat att spraya citron på utsatta ställen, funkar ju för vissa andra djur men inte då. Samma när jag sanerat golvet och skurat, då ska det snabbt markeras in. Lillfröken har ju tom haft mage att komma och sätta sig mitt framför mig då jag skurar och titta så sött på mig och sen lyfta på rumpan och svansen. Charmtroll ja! Att passa på dom när dom vaknar är stört omöjligt, dom smyger upp så fint och gör det dom ska, sen hoppar dom runt och påkallar uppmärksamhet. ;) Listiga små rackare…