Äggstockstumör
I fredags var jag till veterinären med Pyret (7 år), för en ultraljudskontroll av en knöl. Det visade sig vara tumörer i båda äggstockarna och hon blev kastrerad. Frånsett tumörer i äggstockarna, såg livmodern och övriga buken fin ut.
Första gången jag kände att det fanns en knöl (ca 2½ vecka sedan), misstog jag den för att ha varit tarmen med avföring, då jag inte kände den när jag kollade henne dagarna efter.
Jag har valt att inte göra en analys av tumörerna, så helt säkert går det inte att säga om de var goda eller elakartade. Men med tanke på den snabba utvecklingen, så kan man ganska säkert räkna med att dom var elakartade.
Ha det bra och gosa med era pälsar.
Ammi
Gammelgumman då! Hoppas hon mår bra efter operationen :)
Så tycker jag att en gammal dam kräver lite uppvisning här med bilder, alltid härligt med äldre illrar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 Hon tackar för omtanken och lovar att posera framför kameran imorgon. För tillfället har hon lagt sig att vila, efter att ha varit med de andra illrarna under dagen. Nätterna tillbringar hon i en hage hos mig, så jag har bättre koll de närmaste dagarna.
Ett foto taget i april, kan jag bidra med så länge 
#2 Sötnosen!!! :) Det är så gulligt när man ser att dom är lite gamla i ansiktet 
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men huga lilla tanten då. Hoppas hon återhämtar sig bra efter operationen. Bra stål tant det där på 7 år =)
#3 Det blev många bilder tagna, men endast ett som blev andvändbar.
#4 Hon är piggare :-) Nu behöver hon lägga på sig lite vikt, i övrigt är hon sitt gamla vanliga jag.
Tror inte grannarna gillar mig just nu, för när Pyret är hos mig, så styr och ställer Martille med killarna så dom protesterar högljutt. Så snart Pyret är med så är det lugnt bland illrarna, otroligt så mycket närvaron av en enskild iller kan betyda.
#5 Men åh vilken liten goding! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Jo, hon är go min gamla tant. Låg och myste länge i min famn imorse, innan hon skulle in till de andra.
Om någon timme ska jag hämta henne till hagen, så jag ser att hon äter under dagen,vill hon så får hon gå tillbaka till dom andra framåt eftermiddagen.
Idag vände viktnedgången och hon har gått upp 6 gram sedan igår. 563 gram noterade vågen, bara 2 gram under vikten hos veterinären i fredags 
Den 10 juni passerade Pyret 700 gram, vilket är mer än hon normalt brukar väga sommartid. Frånsett en nedgång 12-13 juni, så har hon stadigt gått uppåt och väger idag 745 gram.
Är tacksam för varje extra gram min 'tant' lägger på sig, då hon har ett tandläkarbesök inbokat på torsdag. Hon ska operera bort sin avslagna hörntand och jag är lite nervös inför operationen, då det är det mest tidskrävande ingrepp jag någonsin haft en iller inlämnad för och första gången hos tandläkare. Men det ska nog gå bra, då hon har hämtat upp viktförlusten och är pigg och kry i övrigt.

Fina Pyret! Kul att det gått så bra, schyssta sommarpälsen ju, kommer ha det svalast av alla :P
Hoppas allt fortsätter gå så bra på torsdag!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Pyret tackar för komplimangen 
Jag hoppas också. Skriver en kommentar här i tråden, om allt går bra på torsdag.

Skönt att höra att det gick bra i alla fall. Håller tummarna att det inte är något tok med vävnadsprovet som togs.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#14 Tack. Väntan kommer att kännas lång, även om det bara är 1½ vecka kvar.