Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1183 ggr
UlrikaD
0

Öroninfektion

Någon som fått öroninfektion hos sin iller någon gång?

I torsdags när Tango kröp upp till mig i sängen och jag klappade honom över huvudet kändes det väldigt galet. Tände direkt lampan och ena örat var dubbelt så stort som det andra och dessutom var det mörkblått, såg ut som blåmärken över hela örat.

Ringde direkt till veterinär och inser att det var torsdag och inga exotiska veterinärer på blå stjärnan, men öra som öra tänkte jag och åkte in.

Träffade en veterinär som naturligtvis enbart hade dåliga erfarenheter av iller, blivit biten varenda gång hon undersökt. Typiskt tänkte jag.

Men då rullar Tango runt på rygg på golvet och ser bara allmänt fånig ut och då såg veterinären inte lika skräckslagen ut längre.

Hon undersökta honom och tog prover i örat. Infektion och lite svamp blev domen. Ingen öronskabb iallafall.

Det blåa som jag sa när jag kom in såg ut precis som blodöra på hund höll veterinären med om att det måste nog vara just det.

Tango har ju massa fluff i öronen och dessutom mindre öron än mina andra illrar så funderar på om det kunde bli mycket varmare där och en lättare grogrund för bakterier.

Så vi fick recept på örondroppar och så fick Tango en spruta metacam för att det inte skulle göra ont.

Och vi lämnade en veterinär som var helsåld på iller!! Tur att man har snälla och bitfria små monster.

Sen åkte vi till apoteket och hämtade örondroppar. Kompisen fick sitta på gräsmattan utanför med Tango. Och varje gång någon gick förbi honom och stannade så rullade han runt. Han är en sån pajas den killen:)

Så nu har vi behandlat sedan i torsdags kväll och idag ser örat helt normalt ut igen. Inget blått på örat och helt normalt i storlek, ingen svullnad alls.

Helt galet att det gick så fort för det såg otroligt läskigt ut i torsdags. Hela örat såg ut som en stort blomkålshuvud.

Men jag inser att jag nog aldrig hört talas om någon annan som fått öroninfektion på sin iller. Undrar om det är väldigt ovanligt?

En vecka ska han ha örondroppar iallafall. Så tacksam för lättbehandlade åkommor!!

Ceciliaolucifer
0

Skriver ikväll! Menar du öroninflammation eller öroninfektion?

UlrikaD
0

Öroninfektion som jag skrev, eller det skrev veterinären iallafall.