Nybörjarfrågor
Jag har innan tyckt att illrar är väldigt schamriga djur och vill nu veta lite mer om dom. Läser runt här inne.
Nu undrar jag hur det är att ha en iller om du bor exstremt litet? Om du bor i lägnehet.
Hur funkar det medf alleriker? min sambo tål vår Cornishkatt men han reagerar på vissa pälsdjur. Och hur mycket luktar och stökar en iller allmänt? Går det att gämföra en iller med en raskatt?
(bor inte i jätteliten lägenhet nu men har funderingar på att flytta till en linte friggebod på ca 7-10 kvadrat, lägnre fram i tiden.
I så små utrymmen vet jag inte hur det är att ha iller den är ju iaf laglig:P
Minsta utrymmet jag haft iller på är 18 kvdm det funkade helt okej, kunde känna att det var lite jobbigt om nätterna då man inte fick vara ifred eftersom man inte kan spärra av mellan illern och sig själv i ett så litet utrymme.
Vad gäller allergi får ni prova er fram, hälsa på hos någon med iller några gånger längre stunder och se hur din pojkvän reagerar. det påstås att iller är ett allergivänligt djur, många allergiker tål dem, men många gör det inte. Min sambo är pälsdjursallergiker och hade problem med vår första iller och egentlgen enda iller det första halvåret sedan gick det över av sig själv. Nu när vi varit iller fria ett år och fick hem en iller att passa så har det inte varit några problem med just allergin för hans del.
En iller förstör normalt ingenting förutom krukväxter, de river inte poch de biter inte sönder saker. Däremot så stökar de mer ner som ett litet barn gör. De drar fram saker ex om vårat skåp till kastrullerna är öppet så drar illern ut typ 5 kastruller. Och de gör så med mycket dsaker som sina leksaker,filtar, saker i lådor. Sedan ärvissa illrar små banditer. De tar saker som nycklar, vantar, plånbok och gömmer dem på sitt absolut bästa skattgömme ställe.
#1 haha låter faktiskt rom riktigt härliga varelser, Måste fråga hru det är med att hålla illrar ensama eller ja i detta fallet med en katt. Kan man ha en iller och en katt tillsammans löst hemma eller behöver illern stängas in när man inte är hemma? Och hur här det med lagen om att hålla en iller?
Om man inte är pedant ocvh vill ha ordning och reda i sin lägenht så är de härliga djur och när de inte bits:P
Och detta med ensamiller beror också mycket på individen vissa illrar trivs utmärkt som ensamdjur och mår nästan bättre när de får all uppmärksamhet medan andra behöver en annan iller att busa av sig med. Iller och andra djur som också är rovdjur som hund och katt kan funka bra. Det kan vara tufft och knepigt att sätta ihop en äldre iller med en äldre katt men så länge någon av dem är små så av de inlägg jag har läst så brukar det funka. Finns ju ganska många medlemmar här som har flera illrar och lite andra djur också du kan fråga dem hur de löser det rent praktiskt.
Lagen kräver att illern ska hållas på en yta om minst 5 kvdm per iller.
Okej eftersom att min katt är över ett år så blir det ju svårt med en vuxen iller.
Blri svårt med iller alls då min sambo inte alsl tycker att vi ska ha en iller. Men jag tycker endå det är kul att ta redas på om det skulel funka och kanske ma nkan lura honnom att åka och provsniffa och lära känna illrar.
Tyvärr kan man ju utveckla allergi med tiden så att man tål dem vid besök är ingen garanti. Det finns det flera som kan vittna om och jag tycker inte att det verkar vara ovanligt att allergiker klarar iller i början men att symptomen kommer med tiden. Så är det iaf här hemma med killen. En del kan ju leva med allergin och försöka hålla den under kontroll med hjälp av noggrann städning och medicin, andra är inte villiga att göra sig det besväret. Och det underlättar då om man bor stort, här har illrarna ett våningsplan och vi ett annat. När vi bodde mindre så var det värre, speciellt om de härjade i sängen..
Paulina
Ja det känner jag ochså är en risk, att han inte reagerar när man provsniffar och så men att ha nutväcklar med tiden. Vi har cornish och inna nvi skaffade det så var v och sniffade och gned även in ett örngott i katternas päls som han sov med. Sen köpte inte vi en katt utan anonserade och hadde turen att hitta en katt som behövde ett tillfäligt hem ett tag då flocken var ostabil just då. den katten bode några månader hoss oss och därerfer vart jag fodervärd åt den uppfödaren och idag har jag en egen kattunge från samma uppfödare.
Men som sagt det var en resa och mycket tankar och prova på och hela tiden föröka tänka på djurests bästa.